Media społecznościowe a wiek ich użytkowników
2015-05-18 15:05
W jakim wieku są użytkownicy mediów społecznościowych? © Rawpixel - Fotolia.com
Przeczytaj także: Biedronka, Lidl, Żabka - o nich Polacy rozmawiają w internecie
W badaniu uwzględniono dane średniomiesięczne z 2014 rokui użytkowników powyżej 18 roku życia, którzy korzystają z Facebooka, Instagrama i Twittera.
Facebook "starszy" niż Instagram
We wszystkich analizowanych krajach internauci między 25 a 34 rokiem życia stanowią największy odsetek odwiedzających Facebooka. Inaczej sprawa wygląda w przypadku Instagrama – tutaj przeważają osoby młodsze, między 18 a 24 rokiem życia. W Rosji, na Ukrainie i Białorusi jest to 47 proc., a w Polsce i Rumunii – 43 proc. użytkowników z tej grupy wiekowej.
Powoli to Instagram bardziej niż Facebook przyciąga młodych konsumentów. Pokazuje to, że Facebook zrobił dobry ruch, kupując Instagram, który lepiej trafia do nowego pokolenia i jego potrzeb. Szczególnie biorąc pod uwagę, jak olbrzymie znaczenie ma obecnie obraz i prostota przekazu. Z drugiej strony widać rosnący potencjał tego kanału do nawiązywania relacji z potencjalnymi konsumentami i budowania świadomości marki – komentuje Krzysztof Majkowski, doradca biznesowy w firmie Gemius.
Twitter niezależnym kanałem komunikacji?
Dane pokazują, że na Białorusi i w Rosji największy odsetek użytkowników Twitter.com ma od 18 do 24 lat (odpowiednio: 34 i 27 proc.). Z kolei w Polsce, na Ukrainie i w Rumunii stronę tę najczęściej odwiedzają osoby między 25 a 34 rokiem życia (odpowiednio: 29, 29 i 27 proc.).
Zdaniem Majkowskiego, popularność Twittera wśród młodszych internautów w Rosji i na Białorusi może mieć związek z poszukiwaniami niezależnego kanału komunikacji, podobnie jak, oczywiście przykładając odpowiednią perspektywę, miało to miejsce w trakcie arabskiej wiosny.
fot. mat. prasowe
fot. mat. prasowe
fot. mat. prasowe
W Turcji Facebook króluje wśród osób w wieku 18 - 24
Do analizy dołączono Turcję, ponieważ oddziałuje ona ekonomicznie i kulturowo na kraje Europy Środkowo-Wschodniej. Zgodnie z analizą Gemiusa, struktura wieku tureckich użytkowników mediów społecznościowych jest zbliżona do struktury wieku internautów z Europy Środkowej i Wschodniej, którzy odwiedzają strony WWW tego typu. Jednak w Turcji użytkowników Facebooka w wieku od 18 do 24 lat jest około 30 proc., podczas gdy w pozostałych analizowanych krajach – 20 proc.
O badaniu Megapanel PBI/Gemius
Dane pochodzą z międzynarodowego badania realizowanego w firmie Gemius w około 30 krajach w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej (gemiusAudience). Jego celem jest poznanie liczby i profilu demograficznego użytkowników Internetu oraz sposobu, w jaki korzystają z sieci, zarówno stron WWW, materiałów audio i wideo, jak i aplikacji. Badanie jest prowadzone zgodnie z zasadami międzynarodowego kodeksu ICC/ESOMAR. W Polsce jest realizowane pod nazwą Megapanel PBI/Gemius.
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)