Sprzedaż samochodów XI 2005
2005-12-11 00:32
Przeczytaj także: Sprzedaż samochodów X 2005
Według analityków Samaru, polski rynek odbywa podróż w czasie - każdy kolejny miesiąc ma swoją analogię w coraz bardziej odległej przeszłości. Wyniki październikowe cofnęły Polskę o 12 lat wstecz, bowiem mniejszą sprzedaż wykazał polski rynek po raz ostatni w sierpniu 1993 roku. Podobny wynik do listopadowego (poza wrześniem) zanotowano 11 lat temu w sierpniu 1994 roku.Po jedenastu miesiącach tego roku liderem polskiego rynku nadal pozostaje Skoda. Sprzedaż czeskiej marki wyniosła od początku roku 25 tys. 377 sztuk, o 31 procent mniej niż przed rokiem. Listopadowy wynik w wysokości 2.234 auta jest o niespełna 7 procent mniejszy niż rok wcześniej, a o 19,9 proc. większy niż w październiku. Skoda jest jedynym producentem, który w listopadzie przekroczył pułap sprzedaży 2.000 sztuk.
Drugą pozycję na rynku utrzymała Toyota z wynikiem po jedenastu miesiącach roku w wysokości 24 tys. 375 sztuk. Miesięczna sprzedaż Toyoty w listopadzie wyniosła 1.834 auta i była większa zarówno od październikowej (o 23,3 proc.), jak i listopadowej sprzed roku (16,2 proc.).
Na trzecim miejscu ponownie uplasował się Fiat, który sprzedał w okresie styczeń - listopad 22 tys. 693 auta, o 53,4 procent mniej niż rok wcześniej. W listopadzie z salonów Fiata wyjechało 1.927 nowych aut.
Czwarta lokata rankingu należy do Opla, który znalazł od początku roku 19 tys. 210 nabywców na swoje auta. Wynik miesięcznej sprzedaży w listopadzie wyniósł 1.683 sztuki i jest większy o 5,4 proc. w porównaniu z analogicznym miesiącem rok wcześniej.
Piąty na polskim rynku Ford odnotował spadek sprzedaży zarówno w ujęciu sumarycznym - 17.396 aut to o 33,7 procent mniej niż w ubiegłym roku, jak i miesięcznym w listopadzie - 1 370 aut to o 7,6 procent mniej niż przed rokiem.
Szóste miejsce zajmuje Renault, którego tegoroczny rezultat sprzedaży w wysokości 15.270 aut jest niższy od ubiegłorocznego o 45,6 procent. W listopadzie wynik francuskiego producenta - 954 sprzedane auta - był o 34,7 proc. mniejszy niż rok wcześniej.
Dalsze dwie pozycje należą do Peugeota i Citroena. Na zakup Peugeota zdecydowało się w ciągu jedenastu miesięcy 14.096 polskich klientów, o 28,1 proc. mniej niż przed rokiem. W listopadzie sprzedaż marki wyniosła 1.005 sztuk, co oznacza wzrost na przestrzeni roku o 22,4 proc. Citroen osiągnął nieco mniejszy wzrost sprzedaży miesięcznej - 729 sztuk, to wzrost tylko o 0,8 procent, ale wyróżnił się wysokim wzrostem sprzedaży skumulowanej, liczonej od początku roku - 12 tys. 222 aut oznacza wzrost o 16,2 procent.
Dziewiątą pozycję zajmuje Volkswagen z wynikiem 11.067 sprzedanych aut, o 21,9 procent mniejszym niż rok wcześniej. W listopadzie na zakup niemieckich pojazdów zdecydowało się 1.090 osób, o 6,5 procent mniej niż przed rokiem.
Pierwszą dziesiątkę zamyka Honda, której tegoroczna sprzedaż wyniosła 9.179 aut, o 5,6 proc. mniej w stosunku do ubiegłego roku, a listopadowa - 655 sztuk jest o 7,5 procent mniejsza niż przed rokiem.
oprac. : Grzegorz Gacki / Polska.pl