Negatywne opinie klientów można przekuć w sukces
2015-05-22 10:06
Przeczytaj także: Po co e-sklepom opinie konsumentów?
Do 10% sztuka
Korzyści płynące ze złych opinii w dużej mierze zależą od tego, jakie są proporcje pomiędzy nimi a pozytywnymi komentarzami. Niepochlebne opinie sprawiają, że te pochlebne w oczach internautów wyglądają na bardziej wiarygodne. Istnieje jednak punkt, w którym ilość negatywnych opinii może zapalić czerwoną lampkę w głowie konsumenta. Zakłada się, że liczba negatywów nie powinna przekraczać 10% łącznej liczby komentarzy.
Należy pamiętać, że tolerancja na złe opinie zależy w dużej mierze od ocenianej usługi lub produktu. Konsumenci zupełnie inaczej podejdą do niepochlebnej recenzji gry niż do komentarza wyliczającego wady konstrukcyjne roweru. Dobrze, jeśli również producent dostrzega różnicę i - zamiast żądać usuwania niepochlebnych wpisów - skupi się na poprawie jakościowej sprzętu według wskazówek płynących od klientów.
Zarządzanie kryzysowe w pigułce
Opinie to jeden z ważniejszych sposobów trafienia e-sklepu do świadomości konsumenta. Brak fizycznego miejsca, w którym użytkownik może na własnej skórze przetestować poziom obsługi i jakość oferowanego towaru sprawia, że bazuje on na doświadczeniach zakupowych dotychczasowych klientów.
Miliony opinii potransakcyjnych w Opineo.pl czy w Skąpiec.pl to swoiste wizytówki e-sklepów i produktów. Nie zawsze są to pozytywne komentarze. Ważne jednak, by wiedzieć, jak postępować z recenzją niepochlebną, a zwłaszcza w komunikacji z niezadowolonym konsumentem.
Poniżej kilka wskazówek:
- Komentarz sklepu jest ważniejszy niż sama opinia. Negatywne komentarze są wyrazem frustracji. Konsument nie jest zadowolony z usługi lub produktu i postanowił dać temu wyraz w Internecie. Często robi to, by sprowokować sklep do działania (uzyskać odpowiedź, odzyskać pieniądze). Sklepy, które słuchają swoich klientów, odpisują na negatywne komentarze. Jeśli robią to w umiejętny sposób, odzyskują honor i zdobywają sympatię potencjalnych klientów.
- Personalizuj odpowiedzi. Nikt nie lubi być traktowany jak przypadek z szablonu numer 54. Po drugiej stronie ekranu siedzi człowiek. Każdą odpowiedź należy więc dopasować do użytkownika.
- Przyznaj się do błędu. Zdarzają się one nawet największym. Jeśli więc negatywna opinia konsumenta jest uzasadniona, nie warto obarczać winą kuriera lub pracowników poczty. Lepiej przeprosić za zaistniałą sytuację i zaproponować rozwiązanie z korzyścią dla klienta.
- Nie bój się wyprowadzić klienta z błędu. Jeśli okazuje się, że klient jest niezadowolony z czegoś, na co nie ma się bezpośredniego wpływu, najlepiej mu o tym powiedzieć. Jednocześnie warto skierować go w miejsce, w którym będzie mógł dojść swoich praw.
- Zachowaj takt. Negatywne komentarze potrafią być pełne emocji. Sklep jednak powinien zachować profesjonalizm. Bez wdawania się w kłótnie i wycieczki osobiste, warto rzeczowo odpowiedzieć na zarzuty. Taki obrót sprawy skutecznie ostudzi temperament klienta i złagodzi jego komentarz w oczach potencjalnych zakupowiczów.
- Działaj transparentnie. W komentarzu do trudnej opinii warto przedstawić sposób, w jaki będzie rozwiązany problem. Wskazać, który dział firmy będzie się nim zajmował oraz jaki jest przewidywany czas zakończenia sprawy. Dobrym pomysłem jest też zaoferowanie zniżki lub bonu na następne zakupy.
![Negatywne opinie o sklepach - broń masowego rażenia Negatywne opinie o sklepach - broń masowego rażenia](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/opinie-klientow/Negatywne-opinie-o-sklepach-bron-masowego-razenia-148547-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)