eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyJak płacą sieci spożywcze?

Jak płacą sieci spożywcze?

2015-05-22 14:02

Przeczytaj także: Zatory płatnicze: Polska w ogonie Europy, Tajwan na czele stawki


HIPERMARKETY


fot. mat. prasowe

Moralność płatnicza hipermarketów w I kw. w latach 2011 – 2015

W pierwszym kwartale br. hipermarkety płaciły z ponad 63 proc. terminowością, co w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego stanowi oznacza spadek o 7 proc.


W pierwszych trzech miesiącach uwzględnione w analizie hipermarkety płaciły z ponad 63 proc. terminowością, w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego stanowi to spadek o 7 proc. Ponad 26 proc. faktur opóźnianych jest w terminie do miesiąca. Uwagę zwraca opóźnienie powyżej 90 dni, gdzie płaconych jest blisko 2 proc. zobowiązań.

fot. mat. prasowe

Moralność płatnicza hipermarketów, w latach 2011 – 2014

W 2014 roku w porównaniu do 2013 Hipermarkety w znacznym stopniu poprawiły swoją moralność płatniczą.


W 2014 roku w porównaniu do 2013 Hipermarkety w znacznym stopniu poprawiły swoją moralność płatniczą. Na koniec 2014 roku ponad 72 proc. faktur płaconych było w terminie, 20 proc. miało opóźnienie do miesiąca. W porównaniu z latami ubiegłymi, można zaryzykować stwierdzenie, że na przestrzeni ostatnich trzech lat polityka płatności hipermarketów, względem swoich kontrahentów nie uległa diametralnej zmianie i utrzymuje się na niezmiennym poziomie.

Hipermarkety testują nowe formaty


Zwiększając swoje przychody hipermarkety testują nowe formaty. Klienci w ostatnim czasie przestali masowo kupować w hipermarketach i coraz częściej wracają do zakupów w osiedlowych sklepach. Trend ten natychmiast został wychwycony przez sieci handlowe, które co zrozumiałe chcą być obecne tam, gdzie ich klienci. Za rogiem i mieszkań.

Tesco i PKN Orlen pod koniec 2014 roku podpisały umowę, która zakłada stworzenie dziesięciu sklepów Tesco Express na wybranych stacjach paliw ORLEN w Warszawie, Łodzi i Krakowie. Tesco na świecie pokazuje dużą zdolność adaptacji w tym formacie. Zarządza siecią ponad 6780 sklepów na 12 rynkach na całym świecie, z czego prawie połowa działa w Wielkiej Brytanii. Tesco ma duże doświadczenie w obsłudze małych formatów, sieć Tesco Express na samych Wyspach liczy ponad 1670 sklepów.

To drugi przypadek tego typu współpracy firm paliwowych i sieci handlowych w naszym kraju. Na ponad trzydziestu stacjach Lukoil funkcjonują obecnie placówki Carrefour Express. Chcąc być bliżej klienta, tuż za rogiem uwierzyły w mały format. Tylko w 2014 roku otworzono ponad sto sklepów franczyzowych pod marką Carrefour Express. Łącznie pod szyldem Carrefour w Polsce działa obecnie około siedemset sklepów w różnych formatach. Hiper – i supermarketów oraz ponad czterysta sześćdziesiąt tych najmniejszych punktów.

Carrefour jest także właścicielem i zarządcą centrów handlowych, skupionych w dużych i średnich miastach. Ofertę handlową sklepów uzupełniają stacje paliw. Inwestycje dużych sieci handlowych w małe formaty mogą w dłuższej perspektywie pomóc im w przezwyciężeniu obecnych problemów, które na większości rynków mają m.in. hipermarkety. Dlatego na mniejszy format stawiają zarówno detaliści, jak i hurtownicy zapewniający sobie szeroką sieć zbytu.

Dobrym tego przykładem jest rozwój sieci franczyzowych Makro Cash and Carry pod szyldem Odido. W tym kontekście nie można nie wspomnieć o poczynaniach Grupy Eurocash, do której należą franczyzowe sieci abc, Groszek, Lewiatan czy Euro Sklep. Dodatkowo Eurocash rozwija współpracę ze spółdzielniami Społem w ramach Partnerskiego Serwisu Detalicznego. Trzeba podkreślić, że sieci franczyzowe będą jednym z najważniejszych elementów wsparcia dostępnych dla sektora niezależnego handlu. Patrząc na polski rynek handlowy widzimy ogromny nacisk ze strony sieci na rozwój sklepów osiedlowych. Jednocześnie trzeba powiedzieć, że ten segment rynku jest w Polsce silniejszy niż w jakimkolwiek innym kraju.

SUPERMARKETY


fot. mat. prasowe

Moralność płatnicza supermarketów, I kwartał w latach 2011 – 2015

Na przestrzeni roku moralność płatnicza hipermarketów spadła z poziomu 81 proc. w I kw. 2014 roku do 68 proc. w I kw. 2015 roku.



Supermarkety należą do tego formatu, który obniżył swoją moralność płatniczą w sposób zdecydowany. Na przestrzeni roku spadła z poziomu 81 proc. w I kw. 2014 roku do 68 proc. w I kw. 2015 roku. Jednocześnie 27 proc. faktur sieci supermarketów płaciły z opóźnieniem do 30 dni. Wartym podkreślenia jest fakt, że praktycznie nie istnieją opóźnienia powyżej 60 dni.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: