eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyJak płacą sieci spożywcze?

Jak płacą sieci spożywcze?

2015-05-22 14:02

Przeczytaj także: Zatory płatnicze: Polska w ogonie Europy, Tajwan na czele stawki


Moralność płatnicza spadła o 10 proc., z 85 proc. w pierwszych trzech miesiącach 2014 roku, do 75 proc. w 2015 roku. Jest to drugi pod względem wielkości zaraz po supermarketach spadek wśród wszystkich analizowanych formatów. Jednocześnie 21 proc. faktur opóźnianych jest do 30 dni.

fot. mat. prasowe

Moralność płatnicza dyskontów, w latach 2011 – 2014

Moralność płatnicza dyskontów utrzymywał się w minionym roku na podobnym poziomie jak w 2013.


Tak znacznego spadku nie zapowiadał 2014 rok. Na koniec grudnia ur. dyskonty terminowo płaciły ponad 85 proc. swoich zobowiązań, jednocześnie opóźniając płatność zaledwie 11,6 proc. do 30 dni.

SIECI SKLEPÓW OSIEDLOWYCH


Przypadek sieci sklepów osiedlowych jest szczególny. Osiedle rozumiane jako skupisko domów mieszkalnych i ludzi w średniej i dużej wielkości aglomeracjach miejskich stało się de facto polem walki o klienta wszystkich formatów sprzedaży detalicznej. Nie bez przyczyny bowiem ten rynek zdaje się być najatrakcyjniejszy. Jeszcze dwie dekady temu rynek osiedlowy należał w ogromnej mierze do małych niezależnych sklepów. Jako pierwsze potencjał rynkowy dostrzegły dyskonty, których pojawienie się na osiedlach stanowiło znak transformacji ustrojowej. Dziś w mały formach osiedlowy inwestują wszyscy. Począwszy od dyskontów, a poprzez supermarkety a kończąc na małych sklepach sieci hipermarketów. Nie należy zapominać o licznych punktach pod szyldem należących do sieci hurtowych.

Wszystko to po to, aby być bliżej klienta, tuż za rogiem.

fot. mat. prasowe

Moralność płatnicza sieci sklepów osiedlowych, I kwartał w latach 2011 – 2015

W I kwartale 2015 roku sieci osiedlowych sklepów w znaczący sposób nie obniżyły swojej moralności płatniczej


W I kwartale 2015 roku sieci osiedlowych sklepów w znaczący sposób nie obniżyły swojej moralności płatniczej. Swoje zobowiązania regulowany porównywalnie zarówno w 2014 i 2015 roku.

Ogółem blisko 62 proc. faktur płacono na czas, ponad 28 proc. miało opóźnienie do 30 dni, a 8,5 proc. od 31 do 60 dni. Dane odnoszące się do całych lat pokazują że sieci sklepów osiedlowych spadek moralności płatniczej w przeciwieństwie do pozostałych formatów odnotowały już w 2014 roku. Wówczas odnotowano obniżenie terminowości w płaceniu z blisko 71 proc. w całym 2013 roku do 55 w 2014 roku. To okazało się złym prognostykiem dla całego sektora. Nic dziwnego bowiem to właśnie małe sklepy osiedlowe są najbardziej narażone na zatory płatnicze.

fot. mat. prasowe

Moralność płatnicza sieci sklepów osiedlowych, w latach 2011 – 2014

W minionym roku moralność płatnicza sklepów osiedlowych znacznie się obniżyła.


HURTOWNIE SPOŻYWCZE


Równie ciekawie przedstawia się analiza moralności płatniczej, największych hurtowni spożywczych w kraju. Te ściśle współpracując z sieciami handlowymi, a przede wszystkim z producentami płacą w 75 proc. swoich zobowiązań finansowych w terminie. W porównaniu do lat ubiegłych stanowi to wartość porównywalną. Wartość ta jest porównywalna zarówno biorąc pod uwagę I kwartał w poszczególnych latach jak również całe lata.

fot. mat. prasowe

Moralność płatnicza hurtowni, I kwartał w latach 2011 – 2015

Moralność płatnicza hurtowni utrzymuje się na stałym poziomie - płaconych w terminie jest ok. 3/4 faktur.

fot. mat. prasowe

Moralność płatnicza hurtowni, w latach 2011 – 2014

W minionym roku moralność płatnicza nieco podskoczyła.


Tomasz Starzyk,

poprzednia  

1 ... 4 5

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: