Polscy przedsiębiorcy - pracowici, ale czasem nieuczciwi
2015-05-25 10:21
Jaki jest polski przedsiębiorca? © LoloStock - Fotolia.com
Obraz polskiego przedsiębiorcy, który wyłania się z najnowszego sondażu przeprowadzonego przez TNS na zlecenie Rzetelnej Firmy, to raczej przewaga zalet nad wadami. Szczególnie doceniamy pracowitość, oszczędność i profesjonalizm ludzi biznesu. W nieco gorszym świetle stawiamy jednak ich uczciwość i skłonność do terminowego regulowania zobowiązań.
Przeczytaj także: Przedsiębiorcy tworzą miejsca pracy i nie dają zarobić
Zadaniem respondentów badania było określenie, na ile - w skali od 1 do 7 - każda z cech (pracowitość, oszczędność, profesjonalizm, kreatywność, innowacyjność, rzetelność, terminowość i uczciwość) charakteryzuje polskich przedsiębiorców. Siłę poszczególnych cech określała różnica między wskazaniami o zabarwieniu pozytywnym a negatywami. Badanie dowiodło, że najbardziej cenimy pracowitość, a najmniej uczciwość polskiego biznesu.– Obraz polskiego przedsiębiorcy, jaki rysuje się na podstawie tych wyników jest generalnie pozytywny, co nie znaczy, że wystarczająco dobry. Najbardziej doceniamy ich pracowitość, profesjonalizm i oszczędność. Nieco gorzej, ale nadal na bardzo wysokim poziomie, kreatywność i innowacyjność. Najgorzej jest z rzetelnością, terminowością i uczciwością – mówi Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy.
Nie odmawiamy ludziom biznesu pracowitości i profesjonalizmu. Właśnie te dwie cechy to największe zalety polskiego biznesu. Sześciu na dziesięciu Polaków przyznaje, że właśnie poprzez pracowitość można opisać przedsiębiorców. Z kolei, tylko 12% z nas uważa, że polscy przedsiębiorcy są leniwi. Profesjonalizm również dostał pozytywną cenzurkę. Przez 57% ankietowanych ludzie tworzący w Polsce biznes zostali uznani za profesjonalnych, a tylko przez 13% za nieprofesjonalnych.
Odrobinę mniej, bo 56% respondentów, dostrzega oszczędność rodzimych przedsiębiorców. Z kolei, według 16% właściciele polskich firmy są rozrzutni. Należy przy tym pamiętać, że oszczędność nie zawsze jest dobrą postawą w prowadzeniu biznesu. Jeśli jest zbyt przesadna może hamować inwestycje w rozwój działalności.
Kolejną grupę cech, o jakich ocenę poproszono Polaków była kreatywność i innowacyjność. Została oceniona pozytywnie kolejno przez 56% i 55%, a negatywnie przez 16% i 13%.
Pięta Achillesa biznesu
Najsłabiej ocenionymi w badaniu cechami były te związane z etyką. Dla co piątego z nas przedsiębiorcy są wyjątkowo nierzetelni, nieterminowi i nieuczciwi, a na pozytywne cechy w tym obszarze wskazuje mniej niż połowa Polaków. To znacznie gorsze noty niż w pozostałych cechach, co świadczy o tym, że etyka przez wielu z nas postrzegana jest jako pięta achillesowa polskich przedsiębiorców.
fot. mat. prasowe
Jacy są polscy przedsiębiorcy?
Jak się okazuje wiele na ten temat powiedzieć mogliby sami przedsiębiorcy. Z cyklicznego badania Krajowego Rejestru Długów „Portfel należności polskich przedsiębiorstw” wynika, że tylko 17,1% firm nie ma problemu z wyegzekwowaniem zapłat za faktury od swoich klientów i kontrahentów.
Przeczytaj także:
Kim jest polski lider biznesu?
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
polscy przedsiębiorcy, sektor prywatny, ludzie biznesu, polski biznes, pracowitość, nieuczciwość
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)