Ubezpieczenia direct: spore spadki w 2014 r.
2015-05-26 14:32
Polacy kupują mniej polis przez Internet © Jakub Jirsák - Fotolia.com
Przeczytaj także: Ubezpieczenia w mediach społecznościowych
Spadek składki „zebranej” w kanale direct wyniósł 11%
Informacje na temat rynku direct, które zebrała Polska Izba Ubezpieczeń, dotyczą głównie polis sprzedawanych przez Internet. Warto wspomnieć, że w swoich kalkulacjach PIU uwzględnia ubezpieczenia oferowane przez następujące firmy:
- Aviva
- Benefia
- Link4
- BRE Ubezpieczenia
- BZ WBK – AVIVA
- Towarzystwo Ubezpieczeń Zdrowie
- Avanssur (AXA)
- Liberty Direct
- Allianz Direct
Nina Kuczyńska z porównywarki Ubea.pl zwraca uwagę, że dane Polskiej Izby Ubezpieczeń dotyczą różnych rodzajów polis sprzedawanych na rynku direct. Wśród nich zdecydowanie przeważają obowiązkowe ubezpieczenia OC dla kierowców. Udział wspomnianych polis w sumie składek „zebranych” przez Internet i telefon wynosi: 55,92% (2013 r.) oraz 56,31% (2014 r.). Jak widać, komunikacyjne polisy OC utrzymały swój udział w wartości rynku direct. Składka takich ubezpieczeń sprzedanych przez telefon lub Internet spadła jednak o 9,95% w relacji do 2013 r. (zobacz poniższe zestawienie). Ten wynik jest zbliżony do zmiany dotyczącej wszystkich ubezpieczeń sprzedanych w kanale direct. Suma ich przypisanych składek brutto zmniejszyła się o 10,58% w stosunku do 2013 roku – mówi Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.
Przez Internet kierowcy kupili o 7% mniej ubezpieczeń
Na uwagę zasługują również informacje dotyczące liczby polis sprzedanych przez Internet i telefon. W ogólnym ujęciu ta wartość zmniejszyła się tylko o 0,54% (wobec 2013 r.). Nina Kuczyńska wskazuje, że w minionym roku znacznie większą popularnością cieszyły się ubezpieczenia choroby, ogólne polisy OC oraz ubezpieczenia szkód spowodowanych żywiołami. Liczba obowiązkowych ubezpieczeń dla kierowców sprzedanych przez Internet i telefon spadła natomiast o 6,61%. Udział tych polis w całkowitej sprzedaży na rynku direct utrzymał się na poziomie wyższym niż 25% (27,42% - 2013 r., 25,75% - 2014 r.). Co ciekawe, ilościowy udział ubezpieczeń OC dla kierowców jest ponad dwukrotnie niższy od analogicznej wartości, którą obliczono z uwzględnieniem sumy składek. Tak duża różnica wynika z faktu, że komunikacyjne polisy OC mają znacznie większą składkę niż wiele innych ubezpieczeń kupowanych w kanale direct – wyjaśnia Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.
fot. mat. prasowe
Zmiana wartości składki brutto - rok 2013 i 2014
fot. mat. prasowe
Zmiana liczby ubezpieczeń sprzedanych przez Internet i telefon (2013 rok/2014 rok)
Na podstawie statystyk podanych przez PIU można samodzielnie obliczyć, jak zmieniła się średnia wartość przypisanej składki brutto w każdej z kategorii ubezpieczeń (zobacz ostatnia kolumna w powyższej tabeli). Takie wyliczenia dotyczą jedynie polis sprzedanych przez Internet lub telefon. Po sprawdzeniu wyników z powyższego zestawienia okazuje się, że średnia składka ubezpieczenia OC dla kierowców spadła o 3,57%. Odnotowana zmiana mogła być wynikiem konkurencji cenowej wśród ubezpieczycieli. W bieżącym roku takie zjawisko będzie mniej widoczne na rynku ubezpieczeń OC dla kierowców. Wymagania związane z wdrożeniem systemu bezpośredniej likwidacji szkód (BLS) powinny przyczynić się do stopniowego wzrostu cen polis. Ten efekt dodatkowo mogą wzmocnić dość restrykcyjne zalecenia dla ubezpieczycieli, które niedawno przeforsował KNF. Natomiast jeśli chodzi o wartość wszystkich ubezpieczeń w kanale direct, to prawdopodobny jest jej dalszy spadek. Warto pamiętać, że na rynku coraz większą rolę odgrywają stacjonarne multiagencje – przewiduje Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)