Decyzje zakupowe: kobiety samodzielne, mężczyźni wrażliwi i modni
2015-05-28 12:53
Zakupy © Halfpoint - Fotolia.com
Zakupy są domeną kobiet. Nie tylko to one podejmują większość decyzji zakupowych, ale też nabywanie nowych produktów sprawia im zdecydowanie więcej przyjemności niż mężczyznom. Pokolenie Millenialsów, a więc osób między 25 a 34 rokiem życie, przynosi jednak zmiany – wynika z raportu „Gender Factor. Męskie branże w kobiecych rękach”. Mężczyźni stają się coraz bardziej modni i chętniej polują na wyprzedaże.
Przeczytaj także: Globalni konsumenci a kanały sprzedaży
Większość decyzji zakupowych podejmują kobiety, jednak ich siła nabywcza pozostaje niedoceniana. Współczesne Polki w wieku 25-34 lat podejmują samodzielne decyzje zakupowe w większej ilości kategorii produktów niż mężczyzna. Coraz wyższe zarobki kobiet i nastawienie na ciągłą edukację będą prawdopodobnie pogłebiać ten trend.Współczesny mężczyzna z pokolenia Millenials jest wrażliwy i skoncentrowany na tym, żeby modnie i dobrze wyglądać, co potwierdzają jego zainteresowania i aktywność zakupowa w obszarze mody, sportu oraz zdrowego stylu życia. Modny Wrażliwiec jest podatny na zakupy impulsowe i i robi je pod wpływem mody.
Zakupy zaczynają się od pasji
Kobiety są zdecydowanymi fankami podróży (48%), gotowania (41%) i zdrowego stylu życia (34%), a mężczyźni nowych technologii (41%), oszczędzania i inwestowania (35%) oraz, podobnie jak panie, podróży (34%). Panowie znacznie częściej też określają siebie jako entuzjastów dobrych alkoholi i motoryzacji.
W przypadku Millenialsów wyniki kształtują się nieco inaczej. Otóż 26% mężczyzn to fani gotowania, 18% lubi codzienne zakupy, a 15% interesuje się modą. Młodzi mężczyźni utrzymali, a nawet zwiększyli poziom zainteresowania nowymi technologiami, motoryzacją, podróżami i dobrymi alkoholami. Z kolei młode kobiety stawiają na ciągłą edukację (26%), są także fankami designu i wyposażenia wnętrz (36%).
Siły nabywczej kobiet nie doceniają ani one same, ani mężczyźni
Obie płcie nie doceniają siły nabywczej kobiet. Szczególnie dotyczy to obszaru zakupów codziennych. Tu zdecydowanie kobiety kupują częściej niż wynika z przekonań obu płci. Podobnie jest w takich kategoriach jak kosmetyki, moda, sport, ale także elektronika i alkohole.
W tych branżach panie realnie wydają znacznie więcej niż im samym i ich partnerom się wydaje. Mężczyźni nie doszacowali też wydatków kobiet w kwestiach takich jak wyposażenie i wystrój domu oraz podróże. Generalnie panowie są przekonani, że kobiety kupują rzadziej niż faktycznie ma to miejsce. Wyjątkiem są takie branże jak: produkty dla dzieci, hobby, biżuteria, rozrywka oraz erotyka.
Warto podkreślić, że najwięcej zakupów dokonują kobiety z pokolenia Millenials oraz te po 55 roku życia. Przyczyną może być to, że młodsze kobiety nie mają jeszcze dzieci (średni wiek urodzenia pierwszego dziecka to 29 lat), a starsze zdążyły już swoje pociechy odchować. Jeśli dodać fakt, że co czwarty 26-latek wciąż dostaje pieniądze od rodziny pomimo tego, że pracuje, to siłę zakupową młodych kobiet można określić paliwem napędowym współczesnej gospodarki. Zwłaszcza, że rośnie w Polsce liczba samotnych matek oraz liczba kobiet, które są żywicielkami rodziny. Według danych z GUS-u obecnie 4,5 mln pań odgrywa taką rolę. To prawie ćwierć miliona więcej niż przed czterema laty.
fot. mat. prasowe
Opinie o decyzyjności
Przeczytaj także:
Zetki polują na promocje, Baby Boomers kupują polskie produkty
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
decyzje zakupowe, zakupy, badania konsumentów, zwyczaje zakupowe, zakupy Polaków, decyzje konsumenckie, pokolenie Y, Millenialsi
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)