Rynek poligraficzny w Polsce 2015
2015-05-29 09:50
Drukarnia © Alterfalter - Fotolia.com
W 2013 roku, pomimo ciągłych zawirowań gospodarczych, branża poligraficzna wypadła zdumiewająco dobrze, notując niemal 9-procentowy wzrost produkcji sprzedanej. Nie gorzej było w minionym roku, kiedy to odnotowany wzrost wyniósł 6,5%. Rekordy pobił eksport, którego wartość sięgnęła niemal 6 miliardów złotych. Nic zatem dziwnego, że nastroje panujące wśród przedstawicieli firm drukarskich są zdecydowanie pozytywne.
Przeczytaj także: Rynek poligraficzny w Polsce 2014
Lepsze nastroje wśród polskich firm poligraficznych
Na potrzeby badania przepytanych zostało 300 przedsiębiorstw trudniących się poligrafią, z czego aż 43% wyraziło zadowolenie z sytuacji panującej obecnie na polskim rynku. To duży skok w porównaniu z zeszłoroczną edycją badania, kiedy to optymizm było 10 p.p. niższy. Jednocześnie o 2 p.p. spadł udział firm deklarujących definitywne niezadowolenie.
Sytuacja własnej firmy została pozytywnie oceniona przez ponad połowę respondentów, a jedynie 7% nie jest z niej zadowolona. W tej beczce miodu jest jednak i łyżka dziegciu - przewidywania odnośnie najbliższej przyszłości są bowiem nieco mniej optymistyczne niż przed rokiem – 14% respondentów obawia się spadków. Ciągle jednak ponad połowa badanych firm spodziewa się wzrostu sprzedaży.
Oprócz ogólnej opinii dotyczącej sytuacji w branży i we własnej firmie, badane przedsiębiorstwa zostały poproszone o dokonanie oceny poszczególnych aspektów rynku poligraficznego w Polsce. Podobnie jak w poprzednich edycjach badania, dobrze ocenione zostały przede wszystkim: różnorodność oferty, jakość świadczonych usług, nowoczesność środków produkcji, terminowość realizacji zleceń i doświadczenie kadry zarządzającej. Co ciekawe, po raz kolejny zwiększył się udział firm zadowolonych z dostępności kapitału oraz wielkości rynku zbytu. Do słabiej ocenianych aspektów należą terminowość rozliczeń, ryzyko upadłości, a także rentowność – mówi Jacek Bajger, partner w dziale doradztwa podatkowego w KPMG w Polsce.
Eksport nadal napędza rozwój branży poligraficznej w Polsce
Wysoka jakość usług i produktów w połączeniu ze stosunkowo niskimi kosztami pracy pozwala polskim firmom poligraficznym skutecznie konkurować zarówno na rynku unijnym, jak i poza nim. Ponad połowa badanych firm poligraficznych sprzedaje swoje produkty i usługi za granicą. Jak wynika z danych firmy Eurostat, w latach 2010-2014 całkowity eksport produktów przemysłu poligraficznego zwiększył się nominalnie o 50%, a sam zeszły rok przyniósł wzrost o 11,2% do poziomu 5,94 mld zł. Z możliwości eksportu korzystają przede wszystkim średnie i duże firmy – w tej grupie jedynie 19% skupia się wyłącznie na rynku krajowym. Udział eksporterów wśród małych firm wynosi 58%, a w grupie podmiotów mikro – 37% (rok temu – odpowiednio 63% i 31%).
fot. mat. prasowe
Ocena obecnej sytuacji przedsiębiorstw poligraficznych
fot. mat. prasowe
Sprzedaż produktów i usług na rynkach zagranicznych
Przeczytaj także:
Jak się miewa polska poligrafia?
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
poligrafia, drukowanie, druk cyfrowy, sitodruk, rynek poligraficzny, badania przedsiębiorców
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)