Rynek poligraficzny w Polsce 2015
2015-05-29 09:50
Przeczytaj także: Rynek poligraficzny w Polsce 2014
Podobnie jak ubiegłym roku, zdecydowanie najczęściej wskazywanym przez respondentów kierunkiem eksportu są Niemcy – wśród firm prowadzących aktywną działalność handlową za granicą 59% ma w tym kraju klientów. Bliskość geograficzna w połączeniu z chłonnym rynkiem czynią Niemcy bardzo atrakcyjnym celem dla polskich firm poligraficznych. Istotna jest także przewaga cenowa, która pozwala polskim firmom skutecznie konkurować z lokalnym przemysłem poligraficznym. Podobnie jest z krajami, które od lat zajmują kolejne miejsca w rankingu najpopularniejszych kierunków eksportu – Francji, Wielkiej Brytanii, Holandii, a także krajów skandynawskich. Wśród państw Europy Środkowo-Wschodniej najważniejszym odbiorcą produktów i usług poligraficznych są Czechy. Co ciekawe, kraje bałtyckie wypadły w tym roku z rankingu najważniejszych kierunków eksportowych – tłumaczy Jacek Kuśmierczyk, kanclerz Polskiego Bractwa Kawalerów Gutenberga.
Postępująca informatyzacja sektora poligraficznego w Polsce
Z raportu KPMG i Polskiego Bractwa Kawalerów Gutenberga wynika, że średnio 59% zleceń przyjmowanych przez badane firmy obsługiwanych jest drogą elektroniczną, a blisko co druga firma poszukuje zleceń za pośrednictwem internetu, co oznacza wzrost w stosunku do zeszłorocznej edycji badania. Ważna jest przy tym specyfika branży poligraficznej – zwłaszcza w przypadku kompleksowych i technicznie wymagających projektów wielu klientów woli jednak korzystać z fachowego doradztwa pracowników na miejscu, zamiast składać zamówienia drogą internetową.
fot. mat. prasowe
Częstotliwość poszukiwania zleceń za pośrednictwem przetargów internetowych
Inaczej wygląda sytuacja w przypadku standardowych, mniej skomplikowanych zamówień, których obsługa często może odbywać się w całości za pośrednictwem internetu. Możliwość tę wykorzystują zwłaszcza drukarnie internetowe, które na ogół całkowicie rezygnują ze stacjonarnego punktu obsługi klienta. Osiąganej w ten sposób redukcji kosztów towarzyszy poszerzenie zasięgu działalności – drukarnie internetowe mogą obsługiwać klientów z całej Polski, co daje im przewagę wobec firm działających lokalnie. Blisko 70% respondentów uważa, że w ciągu najbliższych lat znaczenie tego typu drukarni wzrośnie w średnim lub nawet znacznym stopniu – mówi Jacek Bajger, partner w dziale doradztwa podatkowego w KPMG w Polsce.
Informacje o raporcie
Raport pt. „Rynek poligraficzny i opakowań z nadrukiem w Polsce” jest już piątą edycją publikacji prezentującej analizę rynku poligraficznego w Polsce. Raport powstał we współpracy firmy doradczej KPMG w Polsce z Polskim Bractwem Kawalerów Gutenberga. Analiza opiera się na 300 wywiadach zrealizowanych wśród zarządzających polskimi firmami poligraficznymi. Badanie przeprowadzono przy użyciu dwóch metod: CATI (Computer Assisted Telephone Interviews) za pośrednictwem firmy badawczej Norstat oraz ankiety papierowej, rozsyłanej za pośrednictwem Polskiego Bractwa Kawalerów Gutenberga. Respondentami były osoby ze ścisłego kierownictwa firm. Badanie odbyło się w lutym i marcu 2015 roku. W raporcie zostały wykorzystane również dane wtórne z baz firmy Eurostat oraz publikacji Głównego Urzędu Statystycznego.
Przeczytaj także:
Jak się miewa polska poligrafia?
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
poligrafia, drukowanie, druk cyfrowy, sitodruk, rynek poligraficzny, badania przedsiębiorców
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)