Sieci spożywcze: priorytety i wyzwania
2015-05-29 12:44
Coraz większe wyzwania przed rynkiem detalicznym w Polsce © dred2010 - Fotolia.com
Przeczytaj także: Największe sieci handlowe rosną wolniej
Priorytet #1: rozwój sieci detalicznej
Tempo ekspansji nie będzie wyhamowywać, jednak nadszedł najwyższy czas na porządki w sieci
Obecnie nowoczesne formaty są już odpowiedzialne za trzy czwarte wartości sprzedaży sklepów spożywczych. Ostatnie trzy lata wystarczyły, aby przybyło niemal 1,5 tys. dyskontów, supermarketów i (w mniejszym stopniu) hipermarketów oraz 6,7 tys. sieciowych sklepów spożywczych, convenience oraz małych supermarketów. Mimo, że w przypadku niektórych firm ekspansja jest już przeszłością, to priorytetem detalistów na nadchodzące dwa lata wciąż pozostaje priorytetem numer jeden, na który wskazują wskazanym zarządy wszystkich przebadanych sieci.
Co w tym przypadku kryje się pod pojęciem "rozwój"? Jest on przede wszystkim rozumiany jako otwieranie nowych placówek i to zarówno własnych, jak i w ramach franczyzy (cel dla 10 na 10 badanych sieci), jednak w porównaniu do ostatnich dwóch lat lista pozostałych priorytetów się zmieniła. Przyszedł czas na porządki w sieci, tj. zamykanie lub sprzedaż nisko rentownych punktów sprzedaży – w ciągu najbliższych dwóch lat będzie to priorytet dla 4 na 10 sieci, podczas gdy w ostatnich dwóch latach było to kluczowym zagadnieniem tylko dla 1 na 10 firm z sektora.
Cel ekspansji jest jeden: osiągnąć jak największą skalę działalności, zanim zrobią to konkurenci. O atrakcyjne lokalizacje jest jednak coraz trudniej, więc zarządzający nie mają wątpliwości, że będą musieli zintensyfikować przejęcia. Tak jak dotychczas, celem będą przede wszystkim sieci regionalne, dzięki czemu ogólnopolscy gracze będą dalej wzmacniać pozycję w mniejszych miejscowościach. Nie wykluczałbym jednak także mega-transakcji na najwyższym szczeblu – mówi Piotr Grauer, dyrektor w dziale doradztwa transakcyjnego w zespole fuzji i przejęć oraz członek zespołu doradców dla rynku dóbr konsumpcyjnych w KPMG w Polsce.
Priorytet #2: efektywność operacyjna i finansowa
Rośnie presja na marże, więc sieci koncentrują się na optymalizacji kosztów i zwiększeniu efektywności
Inwestycje w ekspansję mają na celu nie tylko szersze dotarcie do konsumenta, ale także osiągnięcie większej siły zakupowej oraz większych możliwości optymalizacji kosztów działalności. To istotne, bo coraz poważniejszym wyzwaniem dla sieci detalicznych staje się presja na marże. Przyczyny to coraz większe nasycenie rynku nowoczesnymi formatami, rosnące koszty ekspansji oraz agresywna polityka cenowa i promocyjna. Poważnym problemem makroekonomicznym pozostaje presja deflacyjna w zakresie artykułów spożywczych. Złożyło się na nią wiele czynników ekonomicznych i politycznych, ale także zaangażowanie sieci w wyniszczającą rywalizację na ceny i promocje – mówi Mirosław Matusik, partner w dziale audytu ogólnego oraz członek zespołu doradców dla rynku dóbr konsumpcyjnych w KPMG w Polsce.
fot. mat. prasowe
Jak wiele uwagi pochłaniać będą wymienione kwestie?
fot. mat. prasowe
5 priorytetów związanych z efektywnością operacyjną i finansową
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)