eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozySieci spożywcze: priorytety i wyzwania

Sieci spożywcze: priorytety i wyzwania

2015-05-29 12:44

Sieci spożywcze: priorytety i wyzwania

Coraz większe wyzwania przed rynkiem detalicznym w Polsce © dred2010 - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Ostatnie lata to czas gwałtownej ekspansji głównych sieci spożywczych funkcjonujących na polskim rynku. Nie obyło się również bez dość agresywnej wojny cenowej oraz wzmożonych prac nad dopracowaniem oferty. Teraz jednak przyszedł czas na refleksje, ponieważ rynek spożywczego handlu detalicznego znalazł się na rozdrożu. Potrzebne są nie tylko inwestycje, ale również lepsze zrozumienie dla potrzeb konsumentów. To tylko niektóre wnioski płynące z najnowszego raportu KPMG, którego tematyką były priorytety i wyzwania, jakie stoją obecnie przed sieciami spożywczymi w Polsce.

Przeczytaj także: Największe sieci handlowe rosną wolniej

Priorytet #1: rozwój sieci detalicznej
Tempo ekspansji nie będzie wyhamowywać, jednak nadszedł najwyższy czas na porządki w sieci


Obecnie nowoczesne formaty są już odpowiedzialne za trzy czwarte wartości sprzedaży sklepów spożywczych. Ostatnie trzy lata wystarczyły, aby przybyło niemal 1,5 tys. dyskontów, supermarketów i (w mniejszym stopniu) hipermarketów oraz 6,7 tys. sieciowych sklepów spożywczych, convenience oraz małych supermarketów. Mimo, że w przypadku niektórych firm ekspansja jest już przeszłością, to priorytetem detalistów na nadchodzące dwa lata wciąż pozostaje priorytetem numer jeden, na który wskazują wskazanym zarządy wszystkich przebadanych sieci.

Co w tym przypadku kryje się pod pojęciem "rozwój"? Jest on przede wszystkim rozumiany jako otwieranie nowych placówek i to zarówno własnych, jak i w ramach franczyzy (cel dla 10 na 10 badanych sieci), jednak w porównaniu do ostatnich dwóch lat lista pozostałych priorytetów się zmieniła. Przyszedł czas na porządki w sieci, tj. zamykanie lub sprzedaż nisko rentownych punktów sprzedaży – w ciągu najbliższych dwóch lat będzie to priorytet dla 4 na 10 sieci, podczas gdy w ostatnich dwóch latach było to kluczowym zagadnieniem tylko dla 1 na 10 firm z sektora.
Cel ekspansji jest jeden: osiągnąć jak największą skalę działalności, zanim zrobią to konkurenci. O atrakcyjne lokalizacje jest jednak coraz trudniej, więc zarządzający nie mają wątpliwości, że będą musieli zintensyfikować przejęcia. Tak jak dotychczas, celem będą przede wszystkim sieci regionalne, dzięki czemu ogólnopolscy gracze będą dalej wzmacniać pozycję w mniejszych miejscowościach. Nie wykluczałbym jednak także mega-transakcji na najwyższym szczeblu – mówi Piotr Grauer, dyrektor w dziale doradztwa transakcyjnego w zespole fuzji i przejęć oraz członek zespołu doradców dla rynku dóbr konsumpcyjnych w KPMG w Polsce.

Priorytet #2: efektywność operacyjna i finansowa
Rośnie presja na marże, więc sieci koncentrują się na optymalizacji kosztów i zwiększeniu efektywności


Inwestycje w ekspansję mają na celu nie tylko szersze dotarcie do konsumenta, ale także osiągnięcie większej siły zakupowej oraz większych możliwości optymalizacji kosztów działalności. To istotne, bo coraz poważniejszym wyzwaniem dla sieci detalicznych staje się presja na marże. Przyczyny to coraz większe nasycenie rynku nowoczesnymi formatami, rosnące koszty ekspansji oraz agresywna polityka cenowa i promocyjna. Poważnym problemem makroekonomicznym pozostaje presja deflacyjna w zakresie artykułów spożywczych. Złożyło się na nią wiele czynników ekonomicznych i politycznych, ale także zaangażowanie sieci w wyniszczającą rywalizację na ceny i promocje – mówi Mirosław Matusik, partner w dziale audytu ogólnego oraz członek zespołu doradców dla rynku dóbr konsumpcyjnych w KPMG w Polsce.

fot. mat. prasowe

Jak wiele uwagi pochłaniać będą wymienione kwestie?

Najważniejszą kwestią jest rozwój sieci detalicznej oraz praca nad efektywnością operacyjną i finansową.

fot. mat. prasowe

5 priorytetów związanych z efektywnością operacyjną i finansową

W ramach programów optymalizacyjnych sieci będą koncentrować się przede wszystkim na polityce cenowej oraz rozwoju portfolio produktowego.

 

1 2 3

następna

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: