Europa: wydarzenia tygodnia 22/2015
2015-05-30 23:38
Przeczytaj także: Europa: wydarzenia tygodnia 18/2015
- Negocjatorzy europarlamentu i rządów państw UE uzgodnili kompromis w sprawie wdrażania planu inwestycyjnego, zaproponowanego przez szefa Komisji Europejskiej Jean-Claude'a Junckera. Plan ma wyzwolić inicjatywy inwestycyjne szacowane dziś na 315 mld euro. Teraz to porozumienie, ma być zatwierdzone przez cały PE i rządy państw unijnych. W rezultacie zostanie powołany Europejski Fundusz Inwestycji Strategicznych (EFIS). W drugiej połowie roku zacznie finansować wybrane projekty.
- KE wezwała Polskę do wdrożenia dyrektywy o naprawie oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji banków . Jeśli Polska tego nie zrobi w ciągu dwóch miesięcy, KE może ją pozwać do unijnego Trybunału Sprawiedliwości. Na tej liście krajów wezwanych do pilnego wdrożenia dyrektywy jest także 10 innych państw członkowskich UE: Bułgaria, Czechy, Francja, Włochy, Litwa, Luksemburg, Holandia, Malta, Rumunia i Szwecja. Państwa te miały na to czas do końca 2014 r.
- KE powraca do pomysłu wprowadzenia na szczeblu UE systemu wspólnej skonsolidowanej podstawy opodatkowania firm. Ta koncepcja była już proponowana przez KE w 2011 roku. Jednak wiele unijnych rządów nie było zainteresowane przyjęciem tego rozwiązania. Ta koncepcja jest obecnie połączona z rozwiązaniami zapewniającymi płacenie podatków niezależnie od wielkości firm w miejscu, gdzie są generowane zyski. Aby ta propozycja obowiązywała w UE, musi być jednomyślnie zatwierdzone przez wszystkie państwa członkowskie. W przyszłym miesiącu KE przedstawi plan działania zmierzający do wprowadzenia na szczeblu UE systemu wspólnej skonsolidowanej podstawy opodatkowania osób prawnych (tzw. CCCTB).
- UE podpisała porozumienie ze Szwajcarią o wymianie informacji o kontach swoich rezydentów. To kolejny element globalnego programu walki z zapobieganiem ukrywaniu niezadeklarowanych dochodów na szwajcarskich kontach. Wymiana informacji rozpocznie się w 2018 roku. Od tego roku strony będą automatycznie wymieniały informacje o kontach swoich rezydentów. -Przywódcy Unii Europejskiej i Japonii obradowali w Tokio, a głównym tematem było dokończenie negocjacji w sprawie dwustronnej umowy o wolnym handlu. Według założeń ma ona być zawarta do końca 2015 roku. UE reprezentowali przewodniczący Rady Europejskiej Donald Tusk i szef Komisji Europejskiej Jean-Claude Juncker a Japonię premier Shinzo Abe.
- Uporządkowanie watykańskich finansów przez ekipę papieża Franciszka przyniosło efekty. Watykański bank IOR zamknął 2014 rok zyskiem w wysokości ponad 69 mln euro. To rekordowy wynik (a jeszcze w 2003 zysk ten wyniósł tylko 3 mln euro) . Reforma spowodowała likwidację wielu kont (4614). Zlikwidowano konta należących do osób nieuprawnionych do ich posiadania, a także bank pozbył się klientów wobec których były uzasadnione podejrzenia. Wartość kapitału powierzonego Instytutowi Dzieł Religijnych (IOR) przez jego klientów wynosi dziś 6 mld euro. To tylko o 100 mln mniej niż w 2013 roku, kiedy wdrażano nowe porządki. Zgodnie z obecnie obowiązującymi regułami rachunki mogą mieć przedstawiciele duchowieństwa oraz osoby zatrudnione w Watykanie. Łączna liczba klientów banku wynosi obecnie 15 181. Zarząd IOR zdecydował o przekazaniu 55 mln euro do budżetu Stolicy Apostolskiej. Zarząd IOR zapewnia o pełnej przejrzystości wszystkich jego operacji oraz o dostosowaniu się do międzynarodowych standardów.
- Według danych Dyrekcji Generalnej ds. Gospodarczych i Finansowych (DG EcFin) Komisji Europejskiej w maju 2015 r. koniunktura w każdym z badanych sektorów gospodarki pogorszyła się względem kwietnia. Wskaźnik nastrojów w gospodarce Polski (Economic Sentiment Indicator - ESI) w maju 2015 r. wyniósł 98,5 pkt. (wobec 100,0 pkt. w kwietniu 2015 r.). Warto dodać, że poziom 100 pkt. odpowiada długoterminowej średniej ESI (od 1990 r.). Nastroje w usługach są poniżej długoterminowej średniej, a wskaźniki dla przemysłu, konsumentów, handlu i budownictwa powyżej średniej.
- KE zwróciła się w czwartek do Polski o wdrożenie dyrektywy w sprawie utworów osieroconych. Są to takie utwory, jak książki, gazety, artykuły czy filmy, które są chronione prawami autorskimi, ale ich autorzy nie są znani bądź nie można ich odszukać. Dyrektywa została wprowadzona w życie w 2012 roku i Polska miała na jej wprowadzenie czas do 29 października 2014 roku. Polska ma teraz dwa miesiące na powiadomienie KE o tym, co zrobiła, by dostosować swoje przepisy do unijnego prawa. Upomnienia w tej samej sprawie otrzymały także Belgia, Cypr, Rumunia i Słowenia.
Komentarz do wydarzeń gospodarczych
TE AUTA NAJCZĘŚCIEJ SPROWADZAMY DO POLSKI
W 2014 roku w Polsce zarejestrowano ponad 2 razy więcej samochodów używanych sprowadzonych z zagranicy niż nowych aut zakupionych w kraju – podają rządowe statystyki Ministerstwa Finansów. Pojazdy przywożono najczęściej z Niemiec, Wielkiej Brytanii i Francji – pokazuje analiza ponad 1400 zapytań ofertowych dotyczących transportu pojazdów do Polski złożonych w Oferteo.pl, serwisie łączącym osoby poszukujące produktów i usług wraz z ich dostawcami...
Jeśli chodzi o rodzaj importowanych pojazdów, Polacy zlecają najczęściej przywiezienie do Polski samochodów, w tym osobówek (84,81% zapytań), motocykli (5,27% osób) oraz ciągników rolniczych (3,18%).
Według danych Ministerstwa Finansów, w roku 2014 sprowadzono do Polski 748 963 używane samochody osobowe. Ponad połowa z nich miała co najmniej 10 lat (56,9%), nieco rzadziej spotykano 4-10 – letnie pojazdy (37,6%). Szacuje się, że średnia wartość importowanego pojazdu wynosiła w 2014 roku 15 tys. zł. Polacy preferują niemieckie marki, wśród najpopularniejszych wymieniane są takie jak Volkswagen, Opel, Audi, a także Ford i Renault.
Jak pokazuje analiza, pojazdy przywożone są przede wszystkim z krajów zachodniej Europy: Niemiec (37,15%), Wielkiej Brytanii (16,99%), Francji (11,6%), Włoch (9,98%) czy Belgii (5,73%). „Zdarza się również, że w serwisie poszukiwane są firmy transportowe gotowe do przywiezienia pojazdu z Norwegii czy Szwecji” – dodaje Karol Grygiel, członek Zarządu Oferteo.pl.
Ponad połowa przewożonych samochodów waży od 2 do 7,5 tony (53,94%), zaś ponad jedna trzecia ma ciężar do 2 ton (38,17%).
Karolina Pluta
oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)