5 faktów o SERM, czyli zarządzaniu reputacją marki w Internecie
2015-06-12 00:36
SERM jest skuteczny © fotogestoeber - Fotolia.com
Przeczytaj także: Wszystko o ASO – pozycjonowanie aplikacji mobilnych w pigułce
Fakt nr 1: SERM jest skomplikowany
Na początek parę słów wyjaśnienia. SERM (Search Engine Reputation Management) to zespół działań, które mają na celu poprawę wizerunku marki. Tu nie tylko staramy się, aby nasza strona znajdowała się wyżej w wynikach wyszukiwarki. Jednocześnie podejmujemy działania dążące do zmniejszenia widoczności stron niepożądanych – czyli takich, które zawierają treści negatywnie wpływające na wizerunek naszej strony.
Takie działania są dość skomplikowane i wymagają specjalistycznej wiedzy i umiejętności. Kluczem do sukcesu jest stały monitoring, przy jednoczesnym sprawnym zarządzaniu stron z pozytywną treścią. Dodatkową trudność stanowi fakt, że nie jesteśmy właścicielami witryn, których widoczność chcemy zmniejszyć. Nie możemy zatem moderować ich treści.
Po drugie, nie mamy żadnego wpływu na to, jaka treść pojawia się na tych stronach. Zazwyczaj mało owocne jest też skontaktowanie się z administratorami niewygodnych dla nas witryn i poproszenie o usunięcie negatywnych postów, komentarzy czy artykułów. Dlatego też SERM wymaga niestandardowych i kreatywnych działań, które przyniosą efekt w postaci przesunięcia niepożądanych wyników na dalsze strony w wyszukiwarce.
Fakt nr 2: SERM jest skuteczny
Jest jednak druga, bardziej optymistyczna strona medalu. Jeśli powierzymy poprawę reputacji marki specjalistom, możemy mieć pewność skuteczności ich działań. Dobrze przeprowadzony SERM jest efektywny i przynosi owoce na długi czas. Skąd jednak mamy wiedzieć, że to właśnie nasza strona potrzebuje sprawniejszego zarządzania reputacją marki?
Jeśli Twoja firma:
- boryka się z negatywnymi treściami na swój temat w Internecie („na swój temat” znaczy tyle, co „na wybrane przez Ciebie frazy kluczowe”),
- posiada niezadowolonych klientów, którzy zapełniają wysoko ustawione strony negatywnymi komentarzami,
- walczy z nieprawdziwymi lub nieaktualnymi treściami o negatywnym wydźwięku,
- chciałaby wyróżnić się na tle konkurencji…
to znaczy, że powinieneś skorzystać z usługi SERM.
Fakt nr 3: SERM jest legalny
Podobnie jak w SEO (pozycjonowaniu stron) - możemy wyróżnić techniki zgodne lub niezgodne z wytycznymi Google.
Do działań nieetycznych i niedozwolonych należą m.in. publikowanie treści z linkami słabej jakości, usuwanie niewygodnych dla nas linków, duplikowanie treści czy ataki Ddos mające na celu wyczerpanie transferu strony.
fot. fotogestoeber - Fotolia.com
SERM jest skuteczny
Natomiast działania etyczne to np.:
- utworzenie stron z pozytywnymi lub neutralnymi informacjami, które będą pozycjonowane na takie same frazy, jak strony o negatywnym wydźwięku. Celem jest umiejscowienie tych pozytywnych stron wyżej, niż strony negatywne
- pozycjonowanie innych, neutralnych lub pozytywnych stron (np. wizytówki czy wpisy na forach), które wyprzedzą negatywne witryny w rankingu wyszukiwarki
- publikowanie czy wynajdywanie publikacji PR-owych, przedstawiających naszą firmę w pozytywnym świetle
- stworzenie kanału YouTube z informacjami o firmie i pozycjonowanie go
- wykupienie kampanii AdWords (z wykorzystaniem pozytywnych witryn), która wyprzedzi negatywne wyniki.
oprac. : Karol Bocheński / Rocket Media Sp. z o.o.
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)