eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMediaWydatki na reklamę sieci handlowych w IQ 2015 r.

Wydatki na reklamę sieci handlowych w IQ 2015 r.

2015-06-11 12:30

Przeczytaj także: Wydatki na reklamę sieci handlowych w IIQ 2015 r.


Radio na fali


Biorąc pod uwagę wydatki wszystkich sieci handlowych w podziale na medium, radio było największym reklamobiorcą – wynika z danych admonitu. Na reklamę w radiu sieci handlowe wydały łącznie więcej niż 134 mln zł, a na reklamy telewizyjne około 131 mln zł. Stacje radiowe mogły liczyć na duże wpływy głównie dzięki reklamom Lidla (ok. 50 mln zł). Jednak nie tylko ta sieć handlowa zdecydowała promować się częściej w radiu niż w telewizji – na liście największych reklamodawców radiowych pojawił się też Carrefour (ok. 14 mln zł.). Biedronka i Tesco stawiały zaś na moc obrazu. Na reklamy w telewizji sieci te wydały odpowiednio ok. 38 i 17 mln zł.

„Bombastyczne ceny”, czyli promocje na topie


Szukanie obniżek cenowych to główny temat dyskusji na temat sieci handlowych w social media. Klienci szukając oszczędności wymieniają się opiniami, który sklep oferuje najkorzystniejsze ceny. O wojnie cenowej detaliści mówią już od dawna. Od stycznia do marca sklepy, chcąc przyciągnąć klienta, prześcigały się w promocjach: Biedronka kusiła klienta kosmetykami znanych marek w niższych cenach, hipermarkety Carrefour w lutym zwracały wybranym klientom pieniądze w postaci e-bonu za jedne z pięciu zakupów, a Lidl mówił o swoich „super bombastycznych cenach”.

Wydatki reklamowe przełożyły się na popularność sieci reklamowych na portalach społecznościowych. Na Facebooku, Twitterze, blogach i forach najczęściej w kontekście promocji i wyprzedaży mówiono o Biedronce i Lidlu. Trzecią i niezagrożoną pozycję utrzymało Tesco.

fot. mat. prasowe

Rozmowy o sklepach w kontekście wyprzedaży w social media

W mediach społecznościowych najczęściej dyskutowano o obniżkach przygotowanych przez Biedronkę (29%)


Przedświąteczny szał zakupowy


Polacy w mediach społecznościowych bardzo często pisali o Świętach Wielkanocnych, wymieniając się przepisami na wielkanocne specjały i dzieląc się opiniami na temat produktów do przygotowania potraw oraz ich jakością w sieciówkach. W kontekście Świąt najczęściej wymieniano Lidla, a nie jak się spodziewano Biedronkę, która zainwestowała sporo pieniędzy w reklamy poświęcone bezpośrednio Świętom. Głównym miejscem dyskusji był tradycyjnie Facebook oraz Twitter,a także wiele forów kobiecych, takich jak: zdrowie-kobiety.com, net.kobiety.pl czy f.kafeteria.pl, gdzie Panie dzieliły się swoimi doświadczeniami kulinarnymi dotyczącymi dań i wypieków wielkanocnych.

fot. mat. prasowe

Rozmowy o sklepach w social media w kontekście Wielkanocy

Biedronka zwycięża również w tej kategorii - co trzecia rozmowa w mediach społecznościowych w kontekście Wielkanocy dotyczyła tej sieci


Każdemu smacznego według smaku jego, czyli internauci oceniają produkty sieci handlowych


Z raportu IMM wynika, że w oczach internatów w I kwartale 2015 r. najlepiej wypadła Biedronka, która otrzymała największą liczbę pozytywnych opinii w social media. Tuż za nią uplasowało się Tesco, a na trzecim miejscu - Lidl.

Internauci chwalili Biedronkę za wyprzedaże książek oraz gier wideo, zaś Lidl cieszył się uznaniem w związku z ofertą sprzętu i artykułów sportowych, w tym przede wszystkim butów. W internecie narzekano głównie na jakość produktów, zwłaszcza jeśli chodzi o marki własne sieci. Bardzo szeroko komentowano też udostępnianą wirusowo grafikę „Jak nas robią w balona na przykładzie Lidla”. „Wszystko droższe, jakościowo gorsze i mniej” – pisze jeden z internautów. W kontekście negatywnym sporo pisano też o sytuacji finansowej Tesco, cięciu kosztów oraz zamykaniu sklepów.

fot. mat. prasowe

Social media: wydźwięk wzmianek o sieciach handlowych

W mediach społecznościowych najczęściej narzekano na jakość produktów oferowanych przez sieci


O badaniu:


Analizie poddano ponad 100 tysięcy ogólnodostępnych wzmianek w internecie wraz z mediami społecznościowymi, w których pojawiały się nazwy sieci handlowych w kontekście niekomercyjnym: Lidl, Biedronka, Tesco, Kaufland, Carrefour, Żabka, Intermarche, Alma, POLOmarket oraz Netto. W cytatach zachowano pisownię oryginalną.

Wydatki reklamowe zbadano w 30 stacjach telewizyjnych, 65 stacjach radiowych oraz 470 tytułach prasowych. Wydatki podawane są na podstawie oficjalnych cenników stacji i gazet netto, bez uwzględniania rabatów. Pod uwagę brane były publikacje i reklamy, które ukazały się między 1 stycznia a 31 marca 2015 roku.


Autorzy badania: Łukasz Jadaś, Starszy Specjalista ds. Badań i Produktów oraz Sylwia Skrodzka, Młodszy Specjalista w Dziale Analiz i Przekazów Mediowych,

poprzednia  

1 2

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: