Rekrutacja pracowników: odrzuconym kandydatom też należy się uwaga
2015-06-12 12:14
Rozmowa kwalifikacyjna © Photographee.eu - Fotolia.com
Przeczytaj także: Praca zdalna wabikiem na kandydatów?
Większość zapytanych przez nas rekruterów zdaje sobie sprawę z tego, że troska o dobre relacje z kandydatami jest istotnym elementem ich pracy. Ponad 2/3 z nich deklaruje, że dba o współpracę z kandydatami na wszystkich etapach rekrutacji. Z drugiej strony, aż jeden na czterech rekruterów skupia się tylko na kandydatach, którzy przeszli do finalnego etapu rekrutacji. To oznacza, że przed naszymi pracodawcami jest jeszcze wiele do zrobienia w obszarze candidate experience. Szczególnie, jeśli przyjrzymy się, jaką opinię na ten temat mają sami zainteresowani – mówi Marcin Sieńczyk, Business Development Director w eRecruiter.
Jest lepiej, ale wciąż daleko od oczekiwań
Zgodie z wynikami badania eRecruiter, tylko 29% kandydatów uważa, że pracodawcy dbają o relacje z nimi. Co zaskakujące, przedstawiciele firm są odmiennego zdania – aż 68% z nich deklaruje, że jest to istotny obszar procesu rekrutacyjnego. W poprzedniej edycji badania kandydaci byli jeszcze bardziej sceptyczni – pozytywną opinię na ten temat wyrażało wówczas 23% z nich.
Andrzej Wątrobiński, Dyrektor Działu Personalnego w Fiege podkreśla, że pracodawcy coraz mocniej angażują się w działania na polu candidate experience, ponieważ zaczynają dostrzegać ich wymierne korzyści biznesowe.
Proces rekrutacyjny bardzo często jest pierwszym kontaktem kandydata z firmą, jeżeli marka przed¬siębiorstwa nie jest znana, i sposób traktowania przekłada się na wyobrażenie tej osoby odnośnie wewnętrznej organizacji firmy, jak i wartości przez nią reprezentowanych. Ten efekt przekłada się na tworzenie więzi z marką przedsiębiorstwa i w konsekwencji przekłada się na preferencje zakupowe kandydata – mówi przedstawiciel Fiege.
fot. Photographee.eu - Fotolia.com
Rozmowa kwalifikacyjna
Aż 7 na 10 zapytanych pracodawców nie utrzymuje żadnego kontaktu z kandydatami, którzy nie przeszli do finalnego etapu, a jedynie zachowuje ich dane w bazie. Tylko 23% firm informuje osoby, które nie zostały u nich zatrudnione, o kolejnych rekrutacjach.
Dla kandydatów bardzo ważna jest również informacja zwrotna na temat tego, dlaczego nie zostali przyjęci. Niestety, aż 55% ankietowanych nie otrzymało żadnej informacji dotyczącej powodów takiej decyzji. Tylko 1/3 rekrutowanych chociaż raz dostała taką wiadomość, a w niej informacje o mocnych i słabych stronach oraz o tym, nad czym powinni jeszcze popracować.
Relacje z kandydatami odrzuconymi to pięta Achillesa działań pracodawców w obszarze candidate experience. Niestety, jeszcze większość firm w Polsce nie ma żadnej strategii na budowanie relacji z tzw. kandydatami odrzuconymi i nie jest świadoma, że odpowiednio zarządzana baza może ułatwić im przyszłe rekrutacje – mówi Marcin Sieńczyk z eRecruiter.
Metodologia badania
Opinie kandydatów i pracodawców pochodzą z 2. edycji badania Candidate Experience. Opinie kandydatów zostały zebrane podczas realizacji badania „Specjaliści na rynku pracy”, przeprowadzonego przez portal Pracuj.pl metodą ankiety dostępnej online na grupie 4656 osób z min. 2-letnim doświadczeniem na rynku pracy, pracujących na stanowiskach specjalistycznych, menadżerskich i wyższych. Opinie pracodawców zostały zebrane w ramach badania „Candidate Experience”, przeprowadzonego przez eRecruiter wśród osób zajmujących się procesami rekrutacyjnymi w firmach. Badanie zostało zrealizowane metodą ankiety online, którą wypełniło łącznie 640 osób. Badanie zostało przeprowadzone w październiku 2014 r.
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)