Nauka języków pod lupą NIK
2005-12-15 00:30
Grupy w których dzieci uczą się języków obcych są zbyt liczne, a nauczyciele nie posiadają wymaganych kwalifikacji – wynika z najnowszego raportu Najwyższej Izby Kontroli. Poza tym polskie dzieci mają za mało godzin języka obcego i zbyt późno, bo w wieku 10 lat, zaczynają się uczyć języków.
Przeczytaj także: Certyfikaty językowe coraz popularniejsze
Celem kontroli prowadzonej przez NIK była ocena organizacji nauczania języków obcych w szkołach publicznych, a przede wszystkim liczebności grup i wymiaru zajęć oraz ocena używanych programów nauczania i podręczników. Skontrolowano 67 szkół, w tym 17 podstawowych, 17 gimnazjów, 12 liceów ogólnokształcących, 12 szkół zawodowych i 9 zespołów szkół różnych typów.NIK negatywnie oceniła warunki nauczania języków obcych w szkołach publicznych. W ponad połowie szkół grupy zajęciowe przekraczały dozwoloną liczbę – 24 uczniów. W niemal połowie szkół zajęcia były prowadzone przez nauczycieli, którzy nie posiadają kwalifikacji do nauczania języków obcych. Dzieci mają od 1 do 3 godzin języka obcego tygodniowo, a to zdecydowanie za mało. Poza tym nauka języka obcego jest obowiązkowa w Polsce dopiero od IV klasy szkoły podstawowej, czyli kiedy dziecko ma 10 lat. W innych państwach nauka ta rozpoczyna się wcześniej, np. w Norwegii w wieku 6 lat, w Finlandii, Szwecji i Estonii w wieku 7 lat, a w Niemczech i Francji w wieku 8 lat.
Zdaniem NIK, resort edukacji powinien rozważyć wprowadzenie języka obcego jako obowiązkowego już od pierwszej klasy szkoły podstawowej i drugiego obowiązkowego języka obcego w szkole podstawowej oraz określić standardy wyposażenia szkół w środki dydaktyczne do nauki języków obcych.
Przeczytaj także:
Nauka języków obcych: jakie są powody?
![Nauka języków obcych: jakie są powody? [© Scanrail - Fotolia.com] Nauka języków obcych: jakie są powody?](https://s3.egospodarka.pl/grafika/jezyki-obce/Nauka-jezykow-obcych-jakie-sa-powody-apURW9.jpg)
oprac. : Marta Kamińska / Polska.pl