Sektor motoryzacyjny: nadchodzą fuzje i przejęcia
2015-06-15 13:10
Sektor motoryzacyjny w coraz lepszej kondycji © Nataliya Hora - Fotolia.com
Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna w Polsce I kw. 2015
Statystyki dowodzą, że niemal co piąta (18%) zagraniczna inwestycja bezpośrednia w Europie 18% ma miejsce w sektorze motoryzacyjnym. W sumie, w minionym roku było to aż 287 projektów. O dobrej koniunkturze w branży mówi Leszek Lerch, Partner i Dyrektor Działu Doradztwa Sektora Motoryzacyjnego EY w Polsce.– Poprawiająca się sytuacja gospodarcza w Europie, deprecjacja euro oraz niższe ceny energii przyczyniły się do wzrostu produkcji przemysłowej, w tym motoryzacyjnej. Zwróćmy też uwagę na wzrost o 5,7% sprzedaży samochodów w Europie. To dobry znak zmieniającego się trendu na naszym kontynencie - dodaje.
To właśnie dzięki inwestycjom bezpośrednim sektor motoryzacyjny stworzył w Europie najwięcej, bo 45 755 nowych miejsc pracy.
- W Polsce było 20 zagranicznych inwestycji bezpośrednich, o 7 więcej niż w 2013 roku. Utworzyły one w sumie 5 136 nowych miejsc pracy - mówi Leszek Lerch.
Poprawę sytuacji potwierdza również Agnieszka Bryl, Dyrektor w Dziale Zarządzania Ryzykiem Biznesowym EY.
-Polska to przede wszystkim produkcja części i komponentów do samochodów. Tym samym jest mocno uzależniona od sytuacji na świecie. Prężny rozwój tej gałęzi przemysłu dowodzi, że kryzys w sektorze motoryzacyjnym na świecie się skończył.
- Tylko w Polsce sprzedaż aut osobowych i dostawczych do 3,5 t w roku 2014 wyniosła ponad 372 tys. sztuk co oznacza wzrost aż o 12,2% w porównaniu z rokiem poprzednim. Obserwujemy znaczące zainteresowanie inwestorów strategicznych jak i finansowych szeroko rozumianym sektorem motoryzacyjnym, od producentów wspomnianych komponentów, przez dystrybutorów części po dealerów samochodów osobowych i użytkowych nowych oraz używanych. Według ekspertów branżowych istotną rolę w najbliższym czasie odegrają trendy oraz struktura sprzedaży aut używanych, czyli rynek tzw. remarketingu aut – dodaje Sebastian Jasinowski, ekspert w Dziale Fuzji i Przejęć EY.
Kontrola kosztów
Ponad 50% światowych firm motoryzacyjnych kontynuuje politykę kontroli kosztów zapoczątkowaną w trakcie kryzysu gospodarczego. Cały sektor zdaje sobie sprawę, że nie może przerzucić nawet części kosztów na klientów.
- Nowe modele finansowania zakupu samochodu na rynku prywatnym i flotowym w Polsce, w tym wynajem i leasing z wysoką wartością wykupu pokazują zmieniające się trendy. Klienci coraz częściej traktują użytkowanie samochodu jako usługę i chcą płacić za to z góry określoną kwotę. Brak odpowiedzialności klienta za odkup samochodu będzie zwiększał oczekiwania w tym zakresie wobec sieci dealerskich. Biorąc pod uwagę ich obecną kondycję finansową prawdopodobne są zatem kolejne konsolidacje na rynku – mówi Tomasz Kędzierski, Starszy Menedżer w Dziale Poprawy Efektywności Biznesowej EY.
fot. mat. prasowe
Planowane wydatki na innowacje w ciągu najbliższych 12 miesięcy
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)