eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPrzemysłSektor motoryzacyjny: nadchodzą fuzje i przejęcia

Sektor motoryzacyjny: nadchodzą fuzje i przejęcia

2015-06-15 13:10

Sektor motoryzacyjny: nadchodzą fuzje i przejęcia

Sektor motoryzacyjny w coraz lepszej kondycji © Nataliya Hora - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Wśród przedstawicieli firm motoryzacyjnych zapanował optymizm - niemal wszyscy przedstawiciele tej branży, których przepytano na potrzeby realizowanego przez EY Barometru Nastrojów Menedżerów Firm Sektora Motoryzacyjnego, są przekonani, że sytuacja gospodarcza na świecie i w Europie będzie ulegać poprawie. 70% respondentów deklaruje również, że w ciągu nadchodzących 12 miesięcy planuje fuzje i przejęcia.

Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna w Polsce I kw. 2015

Statystyki dowodzą, że niemal co piąta (18%) zagraniczna inwestycja bezpośrednia w Europie 18% ma miejsce w sektorze motoryzacyjnym. W sumie, w minionym roku było to aż 287 projektów. O dobrej koniunkturze w branży mówi Leszek Lerch, Partner i Dyrektor Działu Doradztwa Sektora Motoryzacyjnego EY w Polsce.
– Poprawiająca się sytuacja gospodarcza w Europie, deprecjacja euro oraz niższe ceny energii przyczyniły się do wzrostu produkcji przemysłowej, w tym motoryzacyjnej. Zwróćmy też uwagę na wzrost o 5,7% sprzedaży samochodów w Europie. To dobry znak zmieniającego się trendu na naszym kontynencie - dodaje.

To właśnie dzięki inwestycjom bezpośrednim sektor motoryzacyjny stworzył w Europie najwięcej, bo 45 755 nowych miejsc pracy.
- W Polsce było 20 zagranicznych inwestycji bezpośrednich, o 7 więcej niż w 2013 roku. Utworzyły one w sumie 5 136 nowych miejsc pracy - mówi Leszek Lerch.

Poprawę sytuacji potwierdza również Agnieszka Bryl, Dyrektor w Dziale Zarządzania Ryzykiem Biznesowym EY.
-Polska to przede wszystkim produkcja części i komponentów do samochodów. Tym samym jest mocno uzależniona od sytuacji na świecie. Prężny rozwój tej gałęzi przemysłu dowodzi, że kryzys w sektorze motoryzacyjnym na świecie się skończył.
- Tylko w Polsce sprzedaż aut osobowych i dostawczych do 3,5 t w roku 2014 wyniosła ponad 372 tys. sztuk co oznacza wzrost aż o 12,2% w porównaniu z rokiem poprzednim. Obserwujemy znaczące zainteresowanie inwestorów strategicznych jak i finansowych szeroko rozumianym sektorem motoryzacyjnym, od producentów wspomnianych komponentów, przez dystrybutorów części po dealerów samochodów osobowych i użytkowych nowych oraz używanych. Według ekspertów branżowych istotną rolę w najbliższym czasie odegrają trendy oraz struktura sprzedaży aut używanych, czyli rynek tzw. remarketingu aut – dodaje Sebastian Jasinowski, ekspert w Dziale Fuzji i Przejęć EY.

Kontrola kosztów


Ponad 50% światowych firm motoryzacyjnych kontynuuje politykę kontroli kosztów zapoczątkowaną w trakcie kryzysu gospodarczego. Cały sektor zdaje sobie sprawę, że nie może przerzucić nawet części kosztów na klientów.
- Nowe modele finansowania zakupu samochodu na rynku prywatnym i flotowym w Polsce, w tym wynajem i leasing z wysoką wartością wykupu pokazują zmieniające się trendy. Klienci coraz częściej traktują użytkowanie samochodu jako usługę i chcą płacić za to z góry określoną kwotę. Brak odpowiedzialności klienta za odkup samochodu będzie zwiększał oczekiwania w tym zakresie wobec sieci dealerskich. Biorąc pod uwagę ich obecną kondycję finansową prawdopodobne są zatem kolejne konsolidacje na rynku – mówi Tomasz Kędzierski, Starszy Menedżer w Dziale Poprawy Efektywności Biznesowej EY.

fot. mat. prasowe

Planowane wydatki na innowacje w ciągu najbliższych 12 miesięcy

Zwiększanie dochodów na B+R i nowe produkty deklaruje 44% przedsiębiorstw, dla porównania jeszcze rok temu odsetek ten wynosił zaledwie 25%.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: