Sektor motoryzacyjny: nadchodzą fuzje i przejęcia
2015-06-15 13:10
Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna w Polsce I kw. 2015
Innowacyjność kluczem do sukcesu
86% firm szuka innowacyjnych strategii rozwoju inwestując w działy Badań i Rozwoju. Głównymi powodami planowanych transakcji fuzji i przejęć jest rosnące znaczenie innowacyjnych produktów i usług, dostęp do nowych technologii, jak np. samochody bezzałogowe, a także do zaawansowanych materiałów.
fot. mat. prasowe
Kwestie niepokojące
- Koncerny motoryzacyjne wiedzą, że muszą szukać innowacyjności w produktach, jak na przykład ekologicznie napędzane samochody, ale także w usługach, w tym w kanałach finansowania sprzedaży - mówi Agnieszka Bryl. Inną metodą innowacji jest dołączenie się do coraz popularniejszej metody wynajmowania samochodów czyli car-sharing. – Zwiększające się zainteresowanie producentów samochodów koncepcją car-sharing prowadzi do nieznanych dotąd na rynku sytuacji. Firmy wynajmujące samochody – w praktyce klienci poszczególnych marek, prowadzą bowiem także działalność w tym zakresie i konkurują z producentami. Te nowe interakcje prowadzą do innowacji w modelu biznesowym. Daimler już stworzył własną firmę Car2Go we współpracy z Europcar, podobne plany ogłosiło BMW we współpracy z SIXT. Koncerny są przekonane, że w ten sposób mogą przyciągnąć nowych klientów, także tych nieplanujących zakupu samochodu - mówi Tomasz Kędzierski. - Nie bez znaczenia jest także dostęp do miejsc parkingowych w centrach miast, to bowiem warunkuje sukces tej koncepcji. To wymaga od firm współpracy z samorządami lokalnymi, z którymi dotychczas producenci samochodów raczej nie mieli okazji współpracować - dodaje.
Optymizm z nutą niepokoju
Sytuacja sektora wydaje się być na tyle dobra, że ponad połowa firm (58%) nie planuje żadnych zwolnień. Aż 37% chce powiększyć liczbę zatrudnianych osób. Niepokój wzbudza przede wszystkim niepewna sytuacja polityczna, którą wskazało 38% respondentów.
Kwestie geopolityczne obejmują zarówno Środkową Europę, jak i Bliski Wschód. Zaskoczeniem natomiast jest kwestia spadku cen towarów oraz wahań kursowych. Jeszcze pół roku temu branża nie zwracała na to uwagi, teraz jest to powodem do niepokoju dla 32% firm.
O badaniu
W ramach Barometru Nastrojów Menedżerów Firm Sektora Motoryzacyjnego, firma doradcza EY przebadała ponad 1600 osób zarządzających firmami motoryzacyjnymi w 54 krajach. 64% to spółki notowane na giełdach, a 1/4 ma przychody wynoszące ponad 5 miliardów USD. Ponadto wykorzystano dane z raportu EY „Atrakcyjność inwestycyjna Europy 2015".
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)