Prawa konsumenta na wakacjach: świadomość rośnie
2015-06-17 13:54
Polscy turyści coraz bardziej świadomi swoich praw © BillionPhotos.com - Fotolia
Przeczytaj także: Na reklamację wycieczki masz tylko 30 dni
Badania, które UOKiK zleca już od 2012 roku, wskazują, że świadomość polskich konsumentów jest coraz większa. Obecnie już ponad dwie trzecie klientów touroperatorów deklaruje, że czyta umowę przed jej podpisaniem, a 20 proc. wie, jaki termin przysługuje na złożenie reklamacji. To dwukrotnie lepszy wynik od zanotowanego podczas pierwszej fali badania.Czego się obawiamy?
Skorzystanie z oferty biura podróży oznacza zakup co najmniej dwie, a najczęściej kilku usług turystycznych (np. transport, hotel, wyżywienie), które połączone są w jeden program. Za całość odpowiedzialny jest ten sam przedsiębiorca. Najnowsze badania wskazują, że na zorganizowane przez touroperatora wakacje wyjeżdża ponad jedna trzecia polskich turystów (36 proc.). Towarzyszą im różnego rodzaju obawy. Przede wszystkim obawiamy się upadłości organizatora wycieczki, tego rodzaju deklarację złożyła blisko jedna piąta respondentów (19 proc.), różnic warunków na miejscu w stosunku do informacji przekazywanych przed wyjazdem oraz złej obsługi (po 10 proc. odpowiedzi).
Przeczytaj umowę zanim podpiszesz
Zgodnie z prawem, umowa o świadczenie usług turystycznych powinna określać m.in. miejsce pobytu, termin rozpoczęcia i zakończenia wycieczki, standard hotelu, posiłków oraz rodzaj środka transportu.
Ponad dwie trzecie respondentów (68 proc.) deklaruje, że czyta umowy przed wyborem biura podróży i sprawdza, czy ich warunki są zgodne z prawem. Blisko połowa badanych zawsze sprawdza warunki kontraktu (48 proc.), a 20 proc. tylko w przypadku wycieczek zagranicznych. Rok temu każdorazowe czytanie umów deklarowało 64 proc. ankietowanych, a 4 proc. przyznawało, że robi to tylko w odniesieniu do zagranicznych imprez turystycznych. Podobnie jak w ubiegłym roku, co trzeci respondent (32 proc.) przyznaje, że umów nie czyta wcale. Badania realizowane na zlecenie UOKiK pokazują, że odsetek klientów biur podróży, którzy w ogóle nie czytają kontraktów przed podpisaniem spada (2013 – 50,8 proc, 2012 – 57 proc.).
fot. mat. prasowe
Czego obawia się Pan(i) wybierając się na wakacje z biurem podróży?
Reklamacja imprezy turystycznej
Jeżeli biuro podróży nie wywiązuje się z umowy, konsument ma prawo do złożenia reklamacji i żądania obniżenia ceny wycieczki. Podstawami do zgłoszenia zastrzeżeń mogą być m.in. zgubiony bagaż, brak obiecanego widoku na morze, gorszy niż w umowie standard hotelu, a nawet hałas w nocy. W oszacowaniu wysokości roszczenia pomocna jest tabela frankfurcka. Nie ma ona wprawdzie mocy wiążącej, ale jest zwyczajowo uznawana przez wielu przedsiębiorców turystycznych.
fot. mat. prasowe
Czytanie umowy i sprawdzanie, czy wszystkie warunki są zgodne z prawem
Coraz więcej konsumentów wie w jakim terminie można składać reklamację wycieczki. Prawidłową odpowiedź – 30 dni od zakończenia imprezy turystycznej - wskazała blisko jedna piąta ankietowanych (19 proc.). Od roku 2012 stan wiedzy konsumentów stale się poprawia. W roku 2012 poprawnych wskazań było 7 proc., w roku 2013 – blisko 10 proc., a ubiegłym roku poprawnej odpowiedzi udzielił co ósmy respondent (12 proc.).
fot. mat. prasowe
Czas na złożenie reklamacji niewłaściwie wykonanych usług
Konsumentów zapytano też m.in. czy wiedzą jaki skutek prawny wiąże się z brakiem odpowiedzi organizatora wycieczki na reklamację w terminie 30 dni od jej złożenia. Poprawną odpowiedź – uważa się, że organizator turystyki uznał reklamację za uzasadnioną – wskazało 28 proc. respondentów.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)