Najlepsi przedsiębiorcy szukają talentów
2015-06-18 10:46
Przeczytaj także: Najbardziej poszukiwani pracownicy 2012
Blisko połowa (47%) przedsiębiorców zamierza zatrudniać poza swoim rodzimym rynkiem. Głównym powodem będzie wejście na nowe rynki (55%) i zwiększenie produkcji (36%). Co ciekawe, to młodzi przedsiębiorcy, poniżej 35. roku życia, częściej deklarują inwestycje w nowe kadry niż ich starsi odpowiednicy. Najwięcej miejsc pracy ma szansę powstać na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej a także w Chinach i Indiach.
– Chęć rozwijania biznesów zagranicą wskazuje na to, że dla przedsiębiorców z potencjałem i determinacją oraz odpowiednim wsparciem tworzą się szanse na skalę globalną. Na ich ekspansji zyskują nie tylko oni sami. W interesie rządzących, korporacji i mniejszych przedsiębiorców jest wspólne działania na rzecz tworzenia przyjaznych warunków dla rozwoju biznesu i powstawania nowych miejsc pracy - mówi Bartłomiej Smolarek, Partner w EY, audytor konkursu EY Przedsiębiorca Roku.
Zdaniem prawie ¾ badanych, firmy mają wystarczający dostęp do wykształconych, młodych kadr z odpowiednimi kompetencjami. Najrzadziej na brak talentów narzekają przedstawiciele rynków wschodzących, najczęściej, przedsiębiorcy z Japonii (51%), Niemiec (38%) i Brazylii (36%). Zdaniem ankietowanych, największe braki kompetencyjne w pokoleniu, które wejdzie na rynek pracy, dotyczą czytania i pisania oraz umiejętności technicznych.
Wsparcie na starcie
Przedsiębiorcy podejmują działania mające na celu pomoc młodym ludziom na rynku pracy. Zaledwie 14% badanych zadeklarowało, że nie wspiera zatrudnienia młodych. Co ciekawe, w Japonii ten odsetek wyniósł aż 38%. Co trzeci przedsiębiorca pomaga początkującym pracownikom poprzez mentoring lub współpracuje z lokalnymi szkołami tak, aby dopasować program nauczania do rynku pracy. Najwięcej, bo aż 41% badanych deklaruje, że organizuje staże i praktyki.
Młodzi optymistyczni
Także ankietowani młodzi ludzie są optymistycznie nastawieni do swoich szans na rynku pracy. 84% z nich pozytywnie ocenia szanse, najwięcej (97%) w Afryce Subsaharyjskiej, najmniej, bo zaledwie 54% w Japonii.
- Na rynkach wschodzących firmy powstają często z braku alternatyw w postaci możliwości zatrudnienia za godziwą pensję, na wysokim stanowisku. Potwierdzają to także laureaci poprzednich światowych finałów EY World Entrepreneur of the Year m.in. Uday Kotak z Kotak Mahindra Bank (Indie), James Mwangi, Equity Bank Limited (Kenia) czy Olivia Lum z Hyflux Limited (Singapur) – mówi Barbara Górska, Dyrektor Konkursu EY Przedsiębiorca Roku.
Wśród ankietowanych, 91% młodych ludzi z Meksyku i 89% z Chin chce założyć swoją własną firmę. W ostatniej w tym zestawieniu – Japonii – taką wolę deklaruje 36%. Wśród branż, w których młodzi przedsiębiorcy najchętniej zaczęliby działalność, 18% wskazało dobra konsumpcyjne, technologię, a także media i rozrywkę. Do największych ich zdaniem barier w założeniu firmy należy brak finansowania, negatywne czynniki gospodarcze a także konkurencja i brak dobrych rad.
O badaniu:
W 2015 roku miała miejsce czwarta edycja badania EY Global Job Creation Survey. Badanie oparte jest na grupie 201 finalistów światowego konkursu EY Przedsiębiorca Roku z poprzednich edycji oraz 2 144 przedsiębiorców z całego świata. Osobno zbadano także grupę 2 807 młodych ludzi między 18. a 25. rokiem życia z 13 globalnych rynków. Wśród ankietowanych znaleźli się studenci, pracownicy podejmujący pierwszą pracę a także osoby poszukujące zatrudnienia. Badanie zostało przeprowadzone w marcu 2014 roku.
Przeczytaj także:
Brak ciekawych ofert pracy wyhamował rotację pracowników
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
rynek pracy, tendencje na rynku pracy, badania pracodawców, zatrudnienie, młodzi na rynku pracy
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)