Opóźnienia w płatnościach – z czego wynikają?
2015-06-19 11:26
Dlaczego firmy nie płacą na czas? © apops - Fotolia.com
Przeczytaj także: Opóźnienia w płatnościach w 2021 roku wróciły do poziomów sprzed pandemii
Nie płacą w terminie, ponieważ łatwiej w ten sposób finansować własną działalność i niwelować ryzyko prowadzenia biznesu, niż sięgnąć po zewnętrzne środki finansowe czy w inny sposób zabezpieczyć sobie płynność – taką diagnozę stawiają przedstawiciele małych i średnich przedsiębiorstw.Przeszkodą w terminowym regulowaniu zobowiązań są również wysokie koszty prowadzenia biznesu. Co trzeci przedsiębiorca podziela opinię, że firmy mają problem z obciążeniami fiskalnymi. Przedsiębiorcy dostrzegają również winę w sobie – przyznają, że często nie potrafią skutecznie ściągać swoich należności i przez to tracą płynność.
Wiele mówi się o niskiej moralności płatniczej polskich przedsiębiorców, nasze badanie ten problem uchwyciło – komentuje Krzysztof Kuniewicz, dyrektor generalny Bibby Financial Services. – Z naszej praktyki wynika jednak, że przyczyna opóźnień płatniczych leży przede wszystkim w problemach płynnościowych przedsiębiorstw. Dotyczy to zarówno debiutantów rynkowych, którzy dopiero zdobywają pierwszych klientów, jak i większych firm, prowadzących działalność eksportową. Jeśli firma ma zabezpieczoną płynność, na przykład dzięki faktoringowi, wówczas może skupić się na rozwoju działalności.
Jedna trzecia badanych uważa, że są branże, w których firmy zazwyczaj spóźniają się z płatnościami – do niechlubnych zwycięzców w tej kategorii zaliczono branżę budowlaną i deweloperów. Jednocześnie ponad 60 proc. przedsiębiorców w ogóle nie potrafiło wskazać jakiejś cechy, która by ich zdaniem zwiększała ryzyko nieotrzymania płatności od danego kontrahenta.
O Bibby MŚP Index
Badanie Bibby MŚP Index prowadzone jest od 2011 przez Instytut Keralla Research na zlecenie firmy Bibby Financial Services. Bibby MSP Index jest wzorowany na sprawdzonym i cenionym przez światowych inwestorów indeksie określanym jako Indeks Managerów ds. Zakupów (tzw. PMI). Konstrukcję Bibby MSP Index oparto na założeniu, że o kondycji każdego przedsiębiorstwa, a w szczególności firm małych i średnich, decyduje kilka obszarów: sprzedaż (zamówienia), inwestycje, zatrudnienie, płynność finansowa oraz poziom zadłużenia firmy. Jednym z kluczowych aspektów funkcjonowania firmy jest stan nastrojów w przedsiębiorstwie.
Przyjmowane przez Bibby MSP Index wartości znajdują się w przedziale od 0 do 100 pkt. Wynik powyżej 50 pkt. to prognoza (zapowiedź) poprawy kondycji firm. Wynik poniżej 50 pkt. to prognoza kryzysu, na skutek pogarszającej się kondycji firm.
Pomiar 9 fali badania przeprowadzony został w drugiej połowie kwietnia tego roku na reprezentatywnej, ogólnopolskiej próbie małych i średnich firm. Badaniem objęto firmy zatrudniające od 10 do 249 osób (pomiar nie obejmuje firm mikro, zatrudniających do 9 osób). Respondentami są osoby na stanowiskach decyzyjnych: właściciel, dyrektor, prezes, główny księgowy.
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)