eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyOpóźnienia w płatnościach – z czego wynikają?

Opóźnienia w płatnościach – z czego wynikają?

2015-06-19 11:26

Opóźnienia w płatnościach – z czego wynikają?

Dlaczego firmy nie płacą na czas? © apops - Fotolia.com

Obecnie 68,4% firm przyznaje, że opóźnienia płatności faktur dotyczą również ich. Jest to wynik lepszy niż przed rokiem (76,4%), ale sytuacja wciąż pozostaje daleka od idealnej. Skąd biorą się opóźnienia w płatnościach? Na to pytanie odpowiadają wyniki kwietniowego badania Bibby MSP Index.

Przeczytaj także: Opóźnienia w płatnościach w 2021 roku wróciły do poziomów sprzed pandemii

Nie płacą w terminie, ponieważ łatwiej w ten sposób finansować własną działalność i niwelować ryzyko prowadzenia biznesu, niż sięgnąć po zewnętrzne środki finansowe czy w inny sposób zabezpieczyć sobie płynność – taką diagnozę stawiają przedstawiciele małych i średnich przedsiębiorstw.

Przeszkodą w terminowym regulowaniu zobowiązań są również wysokie koszty prowadzenia biznesu. Co trzeci przedsiębiorca podziela opinię, że firmy mają problem z obciążeniami fiskalnymi. Przedsiębiorcy dostrzegają również winę w sobie – przyznają, że często nie potrafią skutecznie ściągać swoich należności i przez to tracą płynność.
Wiele mówi się o niskiej moralności płatniczej polskich przedsiębiorców, nasze badanie ten problem uchwyciło – komentuje Krzysztof Kuniewicz, dyrektor generalny Bibby Financial Services. – Z naszej praktyki wynika jednak, że przyczyna opóźnień płatniczych leży przede wszystkim w problemach płynnościowych przedsiębiorstw. Dotyczy to zarówno debiutantów rynkowych, którzy dopiero zdobywają pierwszych klientów, jak i większych firm, prowadzących działalność eksportową. Jeśli firma ma zabezpieczoną płynność, na przykład dzięki faktoringowi, wówczas może skupić się na rozwoju działalności.

Jedna trzecia badanych uważa, że są branże, w których firmy zazwyczaj spóźniają się z płatnościami – do niechlubnych zwycięzców w tej kategorii zaliczono branżę budowlaną i deweloperów. Jednocześnie ponad 60 proc. przedsiębiorców w ogóle nie potrafiło wskazać jakiejś cechy, która by ich zdaniem zwiększała ryzyko nieotrzymania płatności od danego kontrahenta.

O Bibby MŚP Index


Badanie Bibby MŚP Index prowadzone jest od 2011 przez Instytut Keralla Research na zlecenie firmy Bibby Financial Services. Bibby MSP Index jest wzorowany na sprawdzonym i cenionym przez światowych inwestorów indeksie określanym jako Indeks Managerów ds. Zakupów (tzw. PMI). Konstrukcję Bibby MSP Index oparto na założeniu, że o kondycji każdego przedsiębiorstwa, a w szczególności firm małych i średnich, decyduje kilka obszarów: sprzedaż (zamówienia), inwestycje, zatrudnienie, płynność finansowa oraz poziom zadłużenia firmy. Jednym z kluczowych aspektów funkcjonowania firmy jest stan nastrojów w przedsiębiorstwie.

Przyjmowane przez Bibby MSP Index wartości znajdują się w przedziale od 0 do 100 pkt. Wynik powyżej 50 pkt. to prognoza (zapowiedź) poprawy kondycji firm. Wynik poniżej 50 pkt. to prognoza kryzysu, na skutek pogarszającej się kondycji firm.

Pomiar 9 fali badania przeprowadzony został w drugiej połowie kwietnia tego roku na reprezentatywnej, ogólnopolskiej próbie małych i średnich firm. Badaniem objęto firmy zatrudniające od 10 do 249 osób (pomiar nie obejmuje firm mikro, zatrudniających do 9 osób). Respondentami są osoby na stanowiskach decyzyjnych: właściciel, dyrektor, prezes, główny księgowy.



Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: