Mobilne aplikacje bankowe 2015
2015-06-19 14:03
Przeczytaj także: PeoPay: płatności mobilne w Biedronce
UXalliance co kilka miesięcy publikuje raport z wybranego obszaru. Poprzednie raporty dotyczyły m.in. serwisów telekomów czy metod autoryzacji przeprowadzanych przez banki. Najnowszy raport Global Banking Apps 2015 dotyczy aplikacji bankowych. Głównym celem raportu jest zidentyfikowanie aktualnie panujących trendów i najlepszych rozwiązań dostępnych dla użytkowników przez zalogowaniem jak i w szyfrowanym obszarze (ang. secured environment). W pierwszym z wymienionych obszarów eksperci położyli nacisk na ekrany wyświetlane po uruchomieniu aplikacji np. w jaki sposób skonstruowana jest nawigacja. W obszarze zaszyfrowanym eksperci skupiali się na wyłowieniu niestandardowych rozwiązań, które czynią z aplikacji coś więcej niż narzędzie do wystawiania przelewów i sprawdzania historii transakcji. Oprócz obserwacji trendów i dobrych praktyk raport zawiera ranking oceniający przeanalizowane aplikacje. W pracę nad raportem zaangażowanych było prawie 50 ekspertów UX z 20 agencji, które przeanalizowały łącznie 40 banków z całego świata.
fot. mat. prasowe
Kraje z których aplikacje bankowe zostały przeanalizowane
Aby zapewnić miarodajność wyników, każdy ekspert badający aplikacje w swoim kraju wykonywał na aplikacji identyczny zestaw zadań. Ocena opierała się na kilku parametrach, m.in. łatwości uczenia się interfejsu, zachęcaniu do dalszej eksploracji systemu czy wspomaganiu obsługi za pomocą komunikatów wzrokowych i dźwiękowych. Ważna była również różnorodność funkcjonalności oferowana przez aplikację.
fot. mat. prasowe
Procentowy udział poszczególnych funkcjonalności na ekranie startowym aplikacji
Przykłady - podsumowanie obszaru niezaszyfrowanego
Tak kompleksowa analiza pozwalają wyodrębnić globalne trendy projektowe oraz unikatowe funkcjonalności, które dopiero pojawiają się pojedynczych przypadkach. Poniższy wykres pokazuje udział procentowy poszczególnych funkcjonalności na ekranie wyświetlanym po uruchomieniu aplikacji.
60% spośród przeanalizowanych aplikacji prezentuje użytkownikom dashboard, na którym znajdują się odnośniki do poszczególnych obszarów systemu. Użytkownicy 8% aplikacji muszą rozpocząć interakcję od wyboru konta, natomiast w 32% przypadków muszą się oni od razu zalogować do systemu.
Inną cenną statystyką jest procentowe zestawienie funkcjonalności dostępnych w aplikacjach przed zalogowaniem widoczny poniżej.
fot. mat. prasowe
Zestawienie funkcjonalności dostępnych w aplikacjach przed zalogowaniem
Najpopularniejszą funkcjonalnością jest umieszczenie danych kontaktowych do banku. Opcja taka jest dostępna w 80% przebadanych aplikacji. Ponad połowa aplikacji (65%) umożliwia swoim użytkownikom znalezienie w pobliżu oddziału banku lub bankomatu. Niektóre aplikacje dają swoim użytkownikom dostęp do dodatkowych funkcjonalności, np. możliwość złożenia wniosku o nowe produkty bankowe czy dostęp do notowań akcji (25%).
W podsumowaniach obszarów zaszyfrowanego i niezaszyfrowanego uwzględniono również takie statystyki jak rodzaje stosowanych typów nawigacji oraz występowanie poszczególnych mechanizmów logowania. Raport pokazuje przepaść w bogactwie funkcjonalności, która dzieli użytkowników niezalogowanych i zalogowanych. Ta druga grupa może za pomocą aplikacji wykonać kilkukrotnie więcej czynności.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)