Sektor BPO w Polsce: z impetem do przodu
2015-06-23 12:17
Już 150 tys. osób pracuje w centrach biznesowych © Christian Hillebrand - Fotolia.com
Przeczytaj także: Polska - centrum SSC/BPO
Opublikowany przy okazji dorocznej konferencji Związku raport ABSL wskazuje, że w działających w Polsce 532 centrach usług z kapitałem zagranicznym pracuje obecnie 150 tys. osób. Ostatnie dwa lata wystarczyły, aby liczba zatrudnionych w sektorze podskoczyła o ponad 1/3. Wśród inwestorów, którzy od początku minionego roku rozpoczęli działalność na terenie naszego kraju znaleźli się m.in.: General Motors, FedEx, Mars, Owens-Illionois, Toyota oraz UPS.- Od początku działalności ABSL, czyli od 2009 roku, w sektorze przybyło aż 100 tys. nowych etatów. Prognozy na przyszłość również są optymistyczne. Szacuje się, że w ciągu najbliższych pięciu lat, do 2020 r., znajdą się miejsca pracy dla kolejnych 100 tys. osób. Rachunek jest prosty - oznacza to ćwierć miliona etatów dla absolwentów uczelni wyższych, specjalistów i menadżerów. To jednak nie tylko wysokiej jakości miejsca pracy, które umożliwiają pracownikom rozwój i awansu w międzynarodowych strukturach dużych firm, ale także koło zamachowe całej polskiej gospodarki – mówi Marek Grodziński, Wiceprezes ABSL, Dyrektor Europejskiej Sieci Centrów BPO Capgemini.
Od początku 2014 r. w naszym kraju powstało 60 nowych centrów usług, a przez ostatnie lata liczba tego typu jednostek rosła w dynamicznym tempie. W 2002 roku działało zaledwie kilkadziesiąt centrów usług z kapitałem zagranicznym. W 2007 roku było ich 200, a w drugiej połowie 2014 r. ponad 500. Statystyki te ilustrują dynamikę z jaką sektor usług dla biznesu rozwija się w Polsce.
- Kolejny rok z rzędu sektor usług dla biznesu stanowi największą grupę wśród bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Polsce . W kraju działa obecnie aż 356 inwestorów z całego świata. To dzięki temu sektorowi Polska staję się rozpoznawalną, międzynarodową marką - mówi Jacek Levernes, Prezes ABSL, Członek Zarządu HP Europa.
Kolejny rok z rzędu największym ośrodkiem skupiającym inwestorów z sektora jest Kraków, gdzie w centrach usług z kapitałem zagranicznym pracuje już 35,7 tys. osób. Na kolejnym miejscu plasuje się Warszawa z 27 tys. pracowników, Wrocław – 23,7 tys., Trójmiasto – 13,7 tys., Łódź – 13,1 tys., a następnie Aglomeracja Katowicka i Poznań – odpowiednio 11,2 tys. i 9 tys. osób.
fot. Christian Hillebrand - Fotolia.com
Już 150 tys. osób pracuje w centrach biznesowych
Polska 3.0.
W ciągu ostatnich lat Polska stałą się jednym z głównych kierunków inwestycyjnych największych globalnych graczy. Na przykład, Kraków w tym roku po raz kolejny został uznany przez ośrodek analityczny Tholons za najlepszą w Europie i 9. na świecie lokalizację dla inwestycji z sektora usług dla biznesu. Po raz kolejny przekonujemy się, że o atrakcyjności inwestycyjnej kraju decyduje w dużej mierze jego stabilność gospodarcza i polityczna. W obliczu bieżących wydarzeń na Ukrainie, Polska uznawana jest za bezpieczną i atrakcyjną lokalizację inwestycyjną w regionie, co pozwala na pozyskanie coraz bardziej zaawansowanych projektów.
- Pracownicy centrów usług zlokalizowanych w Polsce obsługują kluczowe procesy biznesowe największych światowych koncernów z listy Fortune Global 500. Wśród nich są m.in. Shell, Samsung, GE, HP, Citigroup, P&G, Sony, Google, Intel czy Cisco. Rozwój gospodarczy Polski oznacza też umocnienie się pozycji naszego kraju na międzynarodowej scenie politycznej, a przede wszystkim w obrębie struktur europejskich – przekonuje Przemysław Berendt, Globalny Wiceprezes ds. Marketingu Luxoft.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)