Sektor BPO w Polsce: z impetem do przodu
2015-06-23 12:17
Przeczytaj także: Polska - centrum SSC/BPO
Armia ekspertów
Obecnie, wśród 150 tys. pracowników sektora w Polsce największą grupę tworzą specjaliści z obszaru IT. Tego typu usługi świadczy 1 na 3 osoby zatrudnione w branży. Na drugim miejscu znajdują się specjaliści finansowo-księgowi, którzy stanowią 22 proc. zatrudnionych. 13 proc. to natomiast pracownicy obsługujący procesy związane z branżą finansową, czyli usługi bankowe, ubezpieczeniowe i inwestycyjne. 9 na 10 centrów obsługuje podmioty z Europy Zachodniej, a 45 proc. z Ameryki Północnej. Międzynarodowy charakter działalności centrów daje zatrudnionym w nich specjalistom dostęp do wiedzy i najlepszych praktyk biznesowych, wypracowanych przez globalne koncerny.
- W ciągu ostatnich kilku lat firmy z sektora przyczyniły się do wypełnienia luki kompetencyjnej obecnej na polskim rynku pracy. Zapewniły tysiącom pracowników możliwość zdobycia doświadczenia biznesowego i dostęp do know-how największych globalnych marek – mówi Piotr Dziwok, Wiceprezes ABSL, Prezes Zarządu Shell Polska i Dyrektor Generalny Shell Business Operations Kraków.
Stopień skomplikowania obsługiwanych w Polsce procesów rośnie z roku na rok – deklaruje go 9 na 10 badanych firm. Co więcej, Polska ma szansę przyciągnąć jeszcze bardziej ambitną pulę zadań - już teraz znajdujemy się na celowników globalnych funduszy inwestycyjnych. Wykorzystanie tej ogromnej szansy rozwojowej niesie jednak za sobą konieczność zmian formalno-prawnych, które przybliżą Polskę do wiodących krajów – warunkiem jest uproszczenie rejestracji międzynarodowych funduszy inwestycyjnych. Dostosowanie aktualnych regulacji, zapewni wpływy do budżetu z podatków i opłat ZUS, według wyliczeń ABSL, na poziomie 7 mld PLN w ciągu 5 lat oraz pozwoli stworzyć 100 tys. dodatkowych miejsc pracy.
- Mówimy tutaj o wysoko płatnych miejscach pracy, które będą wymagać specjalistycznej wiedzy, czyli na przykład o administrowaniu i zarządzaniu portfelami aktywów, środkami pieniężnymi czy przepływami i ryzykiem międzynarodowych funduszy inwestycyjnych – dodaje Jacek Levernes.
Za fenomenem rozwoju nowoczesnych usług biznesowych stoją talenty, czyli narodowe zasoby ludzkie oraz coraz wyższy poziom integracji polskiej gospodarki w wymiarze globalnym. Atutem pracowników sektora jest nie tylko mocne przygotowanie merytoryczne, ale również kompetencje miękkie i znajomość języków obcych. Ogółem, pracownicy sektora w Polsce obsługują procesy biznesowe z wykorzystaniem 40 różnych języków obcych. Przeciętna jednostka zatrudnia specjalistów posługujących się 8 językami, zaś rekordem jest 31 języków.
Solidni pracodawcy
W przeciętnym centrum usług w Polsce pracuje 285 osób. W porównaniu z ubiegłym rokiem nieznacznie wzrosła liczba jednostek zatrudniających minimum 1 000 specjalistów.
- Od kwietnia 2013 roku zatrudnienie w sektorze w każdym z dziesięciu największych ośrodków usług biznesowych wzrosło o co najmniej 25 proc. Co najważniejsze, inwestorzy zapowiadają, że na tym nie koniec rekrutacji. 86 proc. centrów, które wzięły udział w badaniu prognozuje zwiększenie zatrudnienia do końca 2016 roku, przeciętnie o 28 proc. – komentuje Janusz Górecki, Head of Research, ABSL.
Największy odsetek firm planujących zwiększenie zatrudnienia występuje w centrach zatrudniających ponad 500 osób.
- Centra usług tworzą atrakcyjne miejsca pracy zarówno dla absolwentów, jak i osób z doświadczeniem zawodowym. Sektor ten oparty jest na wiedzy, dlatego wynagrodzenie uzależnione jest już nie tylko od kompetencji językowych, ale coraz częściej technicznych, a także od doświadczenia zawodowego kandydata. Najwyżej premiowane są języki skandynawskie i nordyckie, ale cenna jest też znajomość języka rosyjskiego, hiszpańskiego i języków romańskich. Najbardziej pożądanymi językami są wciąż języki niemiecki i francuski. Ponadto, dla pracodawców coraz bardziej istotna staje się wiedza specjalistyczna – mówi Agnieszka Dzierań, Business Development Manager, Antal International.
![Outsourcing usług w długach. Zadłużenie firm to ponad 155 mln zł [© olejx - Fotolia.com] Outsourcing usług w długach. Zadłużenie firm to ponad 155 mln zł](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/outsourcing-uslug/Outsourcing-uslug-w-dlugach-Zadluzenie-firm-to-ponad-155-mln-zl-248138-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)