Płatności online: strach o bezpieczeństwo i brak zabezpieczeń
2015-06-26 11:03
Karty płatnicze © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Phishing finansowy słabnie, ale Android ciągle na celowniku
Podszywanie się pod właściciela konta to jeden z najpowszechniejszych sposobów, jakim cyberprzestępcy posługują się przy włamaniach na konta bankowości elektronicznej. Taki zabieg jest możliwy na skutek:- uzyskania informacji dotyczących konta, co czego z kolei dochodzi poprzez stronę phishingową, na której niczego nieświadomi użytkownicy sypią swoimi loginami oraz hasłami jak z rękawa,
- przechwycenia danych dotyczących nazwy użytkownika i hasła przy pomocy trojana bankowego w momencie logowania się użytkowników na rzeczywistych stronach swojego banku.
Podatne na takie ataki są zarówno tradycyjne komputery, jak i urządzenia mobilne.
Przykład typowego ataku phishingowego wykorzystującego wizerunek banku można zobaczyć tutaj. Tylko w ciągu ostatnich kilku miesięcy w Polsce obserwowaliśmy kilkanaście fal takich ataków.
Z badania wynika, że znaczna liczba użytkowników (44%) nie czuje się bezpiecznie, dokonując transakcji finansowych online. Co więcej, połowa z nich (49%) uważa, że dokonywanie płatności w fizycznej placówce jest skuteczniejsze niż za pośrednictwem internetu, a 43% zgodziło się, że bankowość tradycyjna jest bezpieczniejsza niż jej wersja online.
Jednak mimo tych obaw większość internautów dokonuje płatności online: 78% badanych wykorzystuje w tym celu komputery stacjonarne lub laptopy, 27% wykorzystuje tablety, 29% korzysta ze smartfonów, a 12% właścicieli telewizorów smart TV przyznało się do dokonywania płatności online za pośrednictwem tych urządzeń. Jednocześnie, jak wynika z badania, jeden na pięciu użytkowników nie robi nic w celu zabezpieczenia swoich danych finansowych online.
„Osoby, które aktywnie korzystają z bankowości online i nie stosują odpowiednich środków bezpieczeństwa, narażają swoje pieniądze i reputację banków na niepotrzebne ryzyko. Dlatego bardzo ważne jest, by banki inwestowały w technologię zapewniającą swoim klientom bezpieczne środowisko finansowe. Takie podejście nie tylko zapewni klientów, którzy wolą dokonywać operacji bankowych w oddziałach, że bankowość online i mobilna jest bezpieczna, ale również zmniejszy ryzyko utraty istotnych danych finansowych przez nieostrożnych klientów” – powiedział Ross Hogan, szef działu zapobiegania oszustwom, Kaspersky Lab.
fot. mat. prasowe
Karty płatnicze
Jednym z rozwiązań tego problemu może być Kaspersky Fraud Prevention, wielowarstwowa platforma ochrony przeznaczona dla banków. Kaspersky Fraud Prevention zabezpiecza dane finansowe na urządzeniach użytkowników, zwiększając tym samym lojalność klientów i zmniejszając ryzyko związane z tym, że bank będzie musiał badać incydenty, płacić odszkodowania oraz odzyskać reputację po incydencie naruszenia bezpieczeństwa. Platforma chroni użytkowników komputerów z systemem Windows i OS X, a także urządzeń mobilnych.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)