Z własną firmą trudno się rozstać w wakacje
2015-07-11 00:40
55% przedsiębiorców nie rozstaje sie z firmą w wakacje © Kaspars Grinvalds - Fotolia.com
Przeczytaj także: Własny biznes? Zapomnij o wakacjach
Zaczął się lipiec, trwa fala upałów. Większość Polaków albo już wypoczywa, albo myśli o wypoczynku, ale są też i tacy, którym trudno rozstać się z pracą. Chodzi o przedsiębiorców. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Idea Bank wśród prowadzących działalność gospodarczą, aż 55% ankietowanych nie rozstaje się z firmą w wakacje. Z tego 27% rezygnuje z wyjazdu, zaś 28% zarządza własnym przedsiębiorstwem z miejsca, w którym odpoczywa. Badanie przeprowadzone przez Grupę Idea Banku miało formę sondażu telefonicznego – zostało przeprowadzone na grupie 500 osób prowadzących jednoosobowe firmy w dniach 12 maja - 19 czerwca 2015.Do tej grupy należałoby dodać jeszcze 23% ankietowanych, którzy na okres urlopu po prostu zamykają własne firmy. Dotyczy to przede wszystkim osób, które prowadzą działalność samodzielnie, a więc samozatrudnionych lub przedsiębiorców niezatrudniających pracowników.
Bariera psychologiczna
Jak widać, to, komu powierzyć zarządzanie firmą w trakcie wakacji, stanowi poważny problem, jako że nie zawsze można obowiązki scedować na zatrudnionego menadżera (z tego rozwiązania korzysta zaledwie 2% badanych), a także nie we wszystkim da się zaufać członkom rodziny (z pomocy członka rodziny korzysta tylko 12% ankietowanych, co oznacza, że więcej przedsiębiorców ceduje obowiązki zarządcze w trakcie urlopu na wyznaczonego pracownika – takich odpowiedzi było 16%).
Warto być przedsiębiorcą, aby… pracować na plaży
Jednakże warto zwrócić uwagę, że choć własna firma zajmuje mnóstwo czasu i uwagi, to daje także możliwości, jakich nie ma w przypadku pracy najemnej. Bo w końcu ile osób pracujących „na cudze” może sobie pozwolić, aby pracować na plaży czy nad jeziorem. Przedsiębiorca, którego fizyczna obecność w biurze nie jest konieczna, może pozwolić sobie na pracę zdalną. Dziś pozwalają na to technologie, dzięki którym można pracować (koncepcyjnie, ale też sprawować nadzór nad firmą) z dowolnego miejsca na ziemi, w którym jest dostęp do internetu. W Polsce zaczynają też powstawać miejsca, w których przedsiębiorca może wykonywać swoją pracę, czując jednocześnie klimat wakacji. Takim miejscem jest choćby Idea Hub, placówki Idea Banku, w których przedsiębiorcy mogą w spokoju popracować. Niektóre zaś wystrojem nawiązują do letniego wypoczynku.
Preferowany urlop tygodniowy
Ale obawa o to, jak firma poradzi sobie bez właściciela albo strach przed utratą przychodów, jeśli właściciel jest jedynym pracownikiem, powodują, że przedsiębiorcy nie chcą za długo wypoczywać. Aż 47% z ankietowanych preferuje krótki, bo zaledwie tygodniowy urlop. Wielu z nich obawia się, że pozostawienie firmy „bez opieki” będzie miało bardzo złe konsekwencje – pracownicy przestaną się starać, dbać o firmowy majątek czy restrykcyjnie przestrzegać godzin pracy. Jest to zwykle problem początkujących przedsiębiorców, którzy z czasem budują zaufanie do pracowników i uczą się delegowania uprawnień.
fot. mat. prasowe
Najchętniej wybierane przez przedsiębiorców długości urlopu
Dwutygodniowy wypoczynek wybiera 34% ankietowanych. Na naprawdę długie wakacje, trzytygodniowe lub dłuższe, może sobie pozwolić zaledwie 3% prowadzących firmy. Są to głównie właściciele firm, dla których wakacje to biznesowo „martwy” okres.
Jeden urlop rocznie
Tu warto zaznaczyć, że przedsiębiorcy przy pytaniu o preferowaną długość urlopu mogli wybrać więcej niż jedną odpowiedź. Wynika to z faktu, że zapytano ich także o to, jak często pozwalają sobie na wypoczynek. Ale okazało się, że najwięcej decyduje się na jeden urlop rocznie – takich odpowiedzi udzieliło aż 40% ankietowanych w ramach badania Grupy Idea Banku.
fot. mat. prasowe
Jak często przedsiębiorcy korzystają z urlopu?
Ale całkiem spory odsetek, bo 22%, odpoczywa dwa razy w roku, a całkiem pokaźna grupa – aż 11% – może sobie pozwolić na trzy lub więcej okresów odpoczynku w roku.
Liczbę urlopów oraz ich długość można powiązać ze stopniem rozwoju i stabilnością firmy. Przedsiębiorca, który zaczyna działalność gospodarczą, zazwyczaj poświęca jej mnóstwo czasu i pracy, i nieraz po prostu nie może sobie pozwolić na wypoczynek. Kiedy jednak biznes okrzepnie, wówczas prowadzący działalność decydują się na krótkie okresu relaksu. A kiedy już działalność jest ustabilizowana i przynosi regularne dochody, część przedsiębiorców zaczyna korzystać z zysków. Warto też pamiętać, że dla dużej części prowadzących działalność jest ona nie tylko sposobem na życie, ale środkiem do realizacji własnych marzeń – część więc zarabia na przykład po to, aby pozwolić sobie na podróże w czasie wakacji.
Ktoś musi pracować, by wypoczywać mógł ktoś
Oczywiście, nie każdy przedsiębiorca może wziąć wolne w miesiącach letnich. Dla 28% ankietowanych w badaniu Grupy Idea Banku bowiem wakacje to okres zwiększonej aktywności – czyli po prostu w wakacje zarabiają najwięcej.
fot. mat. prasowe
Wakacje to dla mojej firmy okres aktywności:
Ponad połowa – 53% ankietowanych – nie widzi różnicy pomiędzy obrotami notowanymi w wakacje a tymi z innych miesięcy.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)