eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPolskaPolska: wydarzenia tygodnia 30/2015

Polska: wydarzenia tygodnia 30/2015

2015-07-25 23:30

Przeczytaj także: Polska: wydarzenia tygodnia 29/2015

  • Według GUS w połowie 2015 roku Polska miała ok. 38 mln. 457 tys. osób a więc o ok. 21 tys. mniej niż na koniec 2014 r. i 27 tys. mniej w skali roku. W porównaniu z pierwszym półroczem ub. zanotowano ujemny przyrost naturalny (urodziło się mniej dzieci, a więcej osób zmarło). Saldo migracji zagranicznych na pobyt stały pozostało ujemne. W pierwszym półroczu br. zarejestrowano ok. 180 tys. żywych urodzeń (o ok. 3 tys. mniej niż przed rokiem). W I półroczu 2015 r. zmarło ok. 193 tys. osób, co oznacza wzrost o blisko 5 tys. w stosunku do pierwszego półrocza 2014 r. Przyrost naturalny, czyli różnica między liczbą urodzeń żywych i zgonów ogółem wyniósł minus 13 tys. (wobec minus 5 tys. w analogicznym okresie ub. roku).
  • Według GUS w okresie styczeń-maj br. eksport w cenach bieżących wzrósł o 6,4 proc. r/r i wyniósł ok. 302 mld zł, a import wzrósł o 1,1 proc. r/r do 290 mld zł (dodatnie saldo w wysokości ok.12 mld zł). Eksport produktów rolno-spożywczych w okresie styczeń–maj br. wzrósł o 6,8 proc. r/r.
  • Pod znakiem zapytania stoi dziś terminowość realizacji programu rozwoju energetyki atomowej. Z ujawnionych informacji wynika, że pierwsza polska elektrownia atomowa może zostać oddana do eksploatacji dopiero w 2031 roku. Dotąd na ten cel wydano ok. 180 mln zł, ale jak dotąd jeszcze nie wiadomo, gdzie powstanie ta inwestycja.
  • Według GUS w czerwcu 2015 r. w Polsce było zarejestrowanych 1 mln. 622,3 tys. bezrobotnych i jest to 10,3 proc. czynnych zawodowo.
  • Według GUS w porównaniu z 2014 rokiem liczba mieszkańców Polski zmniejszyła się o 17 tys. 57 osób.
  • Według EUROSTAT-u polski dług publiczny (liczony według metodologii ESA2010), na koniec I kwartału wyniósł 50,8 proc. PKB wobec 50,1 proc. PKB w IV kw. 2014 i wobec 48,6 proc. PKB w I kw. 2014 r.
  • W 2014 roku skumulowana wartość inwestycji w specjalnych strefach ekonomicznych wyniosła ok. 102 mld zł (jest to wzrost o ponad 8,8 mld zł w porównaniu z rokiem 2013).
  • Według GUS licząc r/r w czerwcu nastąpił spadek cen towarów i usług konsumpcyjnych o 0,8 proc. (wobec 0,9 proc. w maju). Na wielkość tego wskaźnika największy wpływ miały spadki cen towarów i usług związanych z transportem, żywności i napojów bezalkoholowych oraz odzieży i obuwia.
  • Znowelizowano Kodeks Pracy. Nowe rozwiązania ograniczają możliwość przedłużania umów terminowych ponad 33 miesiące; zmieniają też długość okresu wypowiedzenia dla umów na czas określony. Wcześniej będzie można zawrzeć umowę na okres próbny, nie dłuższy niż 3 miesiące.
  • Sejm znowelizował prawo patentowe. Główne elementy nowelizacji to: zabezpieczenie praw patentowych nawet po ich wygaśnięciu (w przypadku uznanych dzieł wzornictwa przemysłowego) oraz uproszczenie składania wniosków w Urzędzie Patentowym.
  • Według GUS produkcja gazu ziemnego (stanie ciekłym lub gazowym) SPADŁA o 4,4% r/r do 2 683 hm3 w I poł. 2015 r.
  • PiS przewiduje uzyskanie ok. 5 mld zł z sektora bankowego dzięki proponowanemu podatkowi. Mówi się, że instytucje finansowe będą musiały zapłacić od 0,15 do 0,39 proc. wartości swoich aktywów. Oznacza to, że podatek pochłonie jedną trzecią zysków całego sektora i szczególnie uderzyć w mniejsze banki.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

CORAZ WIĘCEJ KOLEKCJONERÓW SAMOCHODÓW ZABYTKOWYCH. CO ROKU RYNEK ROŚNIE O 30 PROC.

W Polsce przybywa pasjonatów zabytkowych samochodów. Coraz częściej kupujemy auta nie do codziennego użytku, ale dla przyjemności. Choć w porównaniu z krajami zachodnimi rynek jest wciąż niewielki, to dynamicznie się rozwija – nawet 30 proc. w skali roku. Popyt na takie auta będzie rósł, zwłaszcza że to również dobry sposób na inwestycje. W ciągu 10 lat ceny zabytkowych samochodów wzrosły o 456 proc...

– Rynek samochodów kolekcjonerskich rośnie w sposób bardzo dynamiczny. Od trzech lat możemy mówić o wzroście ponad 30-proc. rok do roku. Najczęściej kupujemy samochody poniżej 60-70 tys. zł, jesteśmy zainteresowani tanimi klasykami. To jeden z najbardziej dynamicznych rynków niszowych – mówi agencji Newseria Biznes Michał Wróbel, dyrektor domu aukcyjnego Ardor Auctions, pierwszego w Polsce domu aukcyjnego wyspecjalizowanego wyłącznie w motoryzacji klasycznej zabytkowej.

Coraz większa jest także grupa ludzi o ponadprzeciętnych dochodach, którzy decydują się albo na zakup luksusowego samochodu, albo zabytkowego auta o charakterze kolekcjonerskim. Dlatego też, jak przekonuje Wróbel, rynek powinien wciąż rosnąć w siłę.

W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie zabytkowymi samochodami w marcu br. powstał pierwszy w Polsce dom aukcyjny, który ma pomóc w kupnie i sprzedaży.

– Potencjał jest naprawdę duży. Z roku na rok zwiększa się grupa ludzi, których stać na wydanie nawet 80 tys. zł na zabawkę, na stary samochód i jeszcze na jego utrzymywanie. Dlatego jeśli sytuacja ekonomiczna się nie zmieni, to rynek będzie rósł w tempie powyżej 20 proc. – analizuje ekspert.

W Europie jest ponad 1,5 mln zabytkowych samochodów, w rękach polskich kolekcjonerów znajduje się ok. 50 tys. Część z nich to youngtimery, czyli samochody 40-letnie, które można kupić za stosunkowo niewielkie pieniądze. Starsze samochody to znacznie poważniejszy wydatek. W ubiegłym roku padła rekordowa kwota, 38 mln dolarów, za Ferrari 250 GTO z 1962 roku. Przeciętny koszt oldtimerów to kilka, kilkanaście milionów, jednak ceny rozpoczynają się od kilkudziesięciu tysięcy euro.

– Jest coraz więcej osób majętnych, które decydują się na zakup auta zamiast nieruchomości. To też ciekawsze niż dzieło sztuki, które można postawić w domu, ale nie ma z niego żadnego użytku – zaznacza Wróbel.

Zabytkowy samochód jest dobrym pomysłem na inwestycje, zwłaszcza że ceny takich pojazdów idą w górę. Z danych zebranych przez Lion’s Bank wynika, że w ciągu dziesięciu lat wzrosły one o 456 proc. To znacznie więcej niż wzrost wartości nieruchomości, monet czy alkoholi.

– Samochodów klasycznych powyżej 200 tys. zł będzie coraz więcej, co też sprawi, że rynek usług związany z tymi samochodami będzie się rozrastał. Z jednej strony mowa o ubezpieczeniach, z drugiej strony o usługach związanych z serwisowaniem i dilerach samochodów klasycznych – prognozuje Michał Wróbel.

Michał Wróbel, dyrektor generalny Ardor Auctions

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: