Analiza danych podbija rynek
2015-08-07 10:50
Analiza danych podbija rynek © cacaroot - Fotolia.com
Niemal wszystkie firmy, które zostały przepytane na potrzeby globalnego badania firmy doradczej KPMG, deklarują stosowanie w wybranych obszarach swojej działalności zaawansowanej analityki danych (ang. Data Analytics - D&A). 86 proc. z nich uważa, że ta praktyka przyczynia się podejmowania szybszych decyzji, a 67 proc. twierdzi, że dzięki niej redukuje ryzyko biznesowe.
Przeczytaj także: Analiza danych doceniona. Biznes widzi korzyści
Szybki rozwój D&A
Tym, co w największym stopniu przyczyniło się do tak radykalnego rozwoju zaawansowanej analityki danych, jest bez wątpienia dynamiczny postęp techniczny. Nic dziwnego skoro właśnie dzięki analizie własnych i zewnętrznych danych możliwe jest lepsze zrozumienie biznesu. Badanie, które KPMG przeprowadziło na przełomie 2014 i 2015 roku na 830 przedstawicielach kadry kierowniczej reprezentujących 15 krajów dowiodło, że firmy wykorzystują obecnie D&A w niemal wszystkich obszarach swojej działalności, w tym w:
- zarządzaniu ryzykiem (97%),
- sprzedaży i marketingu (92%),
- zarządzaniu finansowym (87%),
- działalności badawczo rozwojowej (80%),
- audycie sprawozdań finansowych (77%),
- łańcuchu dostaw (77%),
- zarządzaniu podatkami (75%) i zasobami ludzkimi (75%),
- alokacji kapitału (74%).
Te z kolei firmy, które jeszcze nie wdrożyły wykorzystania D&A w tych obszarach, planują podjąć to wyzwania w nadchodzących dwóch latach. Jednocześnie zauważalne staje się, że główna motywacja i powody wykorzystywania D&A również zaczynają się przesuwać w kierunku tworzenia wartości. Prawie połowa (47%) respondentów stwierdziła, że poprawa wydajności jest kluczowym czynnikiem ich aktywności w dziedzinie D&A, a 37% odpowiedziało, że głównym powodem aktywności w obszarze D&A jest potrzeba wzrostu sprzedaży. Tylko jeden na sześciu respondentów wskazał redukcję kosztów jako swoją główną motywację.
Zdecydowana większość dużych przedsiębiorstw inwestuje obecnie znaczące zasoby w rozwój swoich kompetencji w zakresie zaawansowanej analityki danych – mówi Jerzy Kalinowski, partner, szef grupy doradczej w zakresie strategii i operacji w KPMG w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej - i dodaje - Przedsiębiorstwa widzą zdecydowane korzyści ze stosowania D&A. Respondenci badania KPMG wskazywali, że podejmują dzięki temu szybsze (86%) i lepsze (80%) decyzje oraz redukują ryzyka biznesowe (67%).
82% respondentów wskazało, że zaawansowane analizy danych pozwalają lepiej zrozumieć potrzeby i preferencje klientów. Bardzo ważną rolę odgrywa analiza danych pozyskiwanych w internecie – 72% firm stwierdziło, ze wykorzystują portale społecznościowe dla zarządzania swoimi relacjami z klientami. 42% respondentów potwierdziło też, że wykorzystują rozwiązania D&A dla przygotowania ofert lepiej adresujących potrzeby poszczególnych segmentów klientów.
Wzrost konkurencyjności w handlu detalicznym i sektorach usługowych wymusił na przedsiębiorcach zmianę podejścia do D&A. Na najbardziej konkurencyjnym rynku jakim jest USA, 50% firm wskazuje, że dzięki wykorzystaniu D&A wzrasta im sprzedaż. – mówi Jerzy Kalinowski, partner, szef grupy doradczej w zakresie strategii i operacji w KPMG w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej.
Kluczowa rola D&A w zarządzaniu ryzykiem
D&A jako narzędzie można wykorzystać dosłownie w każdym aspekcie funkcjonowania przedsiębiorstw. Jedną z domen gdzie D&A jest, a może być jeszcze lepiej wykorzystywane, jest zarządzanie ryzykiem. Z badania KPMG wynika, że 97% firm deklaruje wykorzystanie D&A w procesie zarządzania ryzykiem, a kolejne 2% planuje korzystać z takich narzędzi w ciągu następnych 12-24 miesięcy.
Tak powszechne wykorzystanie D&A w obszarze zarządzania ryzykiem na pierwszy rzut oka może dziwić. Aczkolwiek nie powinno – to właśnie w obszarze zarządzania ryzykiem na podstawie danych historycznych od lat budowane są modele predykcyjne. Pewnym novum jest natomiast wykorzystanie D&A do oceny ryzyka w procesach. W jaki sposób? W procesach, które zostały zautomatyzowane, których poszczególne etapy są rejestrowane w systemach, każda czynność realizowana przez uczestników procesu pozostawia ślad w systemach. Na podstawie analizy przebiegu poszczególnych transakcji w systemach można łatwo zidentyfikować obszary, gdzie łamane są zasady obowiązujące w firmie. Na tej podstawie można na bieżąco identyfikować obszary, gdzie poziom ryzyka zaczyna się podnosić i odpowiednio reagować. Reagować w momencie kiedy problem powstaje, a nie w momencie kiedy problem „eksploduje” powodując wymierne straty. – komentuje Krzysztof Radziwon, partner, szef grupy doradczej w zakresie audytu wewnętrznej KPMG w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej.
- Dane, ich sprawna i dobrze przemyślana analiza, będą stanowiły o pozycji firmy na rynku, o tym czy firma wykorzysta daną jej szansę. Taka teza postawiona w zeszłorocznym badaniu KPMG ‘Driving performance while managing risk. Embedding data and analytics in the business model’, pozostaje w mojej ocenie cały czas bardzo aktualna - dodaje.
Przeczytaj także:
Big Data: inwigilacja i coś jeszcze
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)