E-commerce: na co narzekają klienci sklepów internetowych?
2015-08-20 10:40
Opóźnienia w dostarczeniu przesyłki największą bolączką © carballo - Fotolia.com
Przeczytaj także: E-commerce w Polsce 2022. Są najnowsze dane
Trusted Shops, firma specjalizująca się w certyfikacji sklepów internetowych, wraz z instytutem badawczym Infas już po raz trzeci zbadała preferencje zakupowe europejskich konsumentów. Jak wskazują badania, co trzeci kupujący w sieci Polak przyznał, że nie spotkał się z żadnymi trudnościami, a zakupy zawsze przebiegały bezproblemowo. Najlepiej w zestawieniu wypadły francuskie sklepy internetowe – aż połowa konsumentów nie stwierdziła żadnych problemów przy realizacji zamówienia. Taką samą odpowiedź wskazało po 40% ankietowanych z Wielkiej Brytanii i Hiszpanii.Opóźnienia w dostarczeniu przesyłki
Europejscy konsumenci bez wyjątku stwierdzili, że sklepy internetowe mają problem z terminową realizacją zamówienia. W wielu przypadkach przesyłka dotarła do konsumentów po ustalonym terminie. W Polsce aż 37% kupujących wskazało, że otrzymali przesyłkę w późniejszym terminie. Z problemem tym spotkali się także konsumenci z Wielkiej Brytanii (28%) oraz Niemiec (31%). Najlepiej w kwestii terminowości przesyłek radzą sobie francuscy przedsiębiorcy – 22% ankietowanych wskazało, że sklep nie dotrzymał obiecanego terminu dostawy.
Częstym problemem, jaki pojawia się w sklepie internetowym, są pomyłki i w konsekwencji wysłanie błędnego zamówienia. Takie odpowiedzi najczęściej wskazali kupujący z Niemiec oraz Polski (odpowiednio po 21%).
Zaniedbana komunikacja z klientem
Jak wskazują wyniki badania, polscy sprzedawcy internetowi powinni również bliżej przyjrzeć się komunikacji z klientem. Aż 28% ankietowanych wskazało, że sklep nie odpowiedział lub zbyt późno odpisał na przesłane zapytanie. Dla porównania, brytyjscy konsumenci nie odnotowali takich problemów, a w Niemczech i Hiszpanii odpowiednio 15% i 13% respondentów wskazało taką odpowiedź.
Sprzedawcy internetowi powinni pracować nad budowaniem zaufania do zakupów w sieci, gdyż jest to kluczem do sukcesu. Ignorowanie lub zbyt późne odpowiadanie na przesłane przez kupujących zapytania, pogłębiają obawy konsumentów. Kupujący powinni uzyskać szybką i konkretną odpowiedź, która pomoże im w podjęciu decyzji zakupowej. Wielu przedsiębiorców zapomina, że kwestia zaufania i odpowiednia komunikacja jest czynnikiem bezpośrednio wpływającym na wskaźnik konwersji – komentuje Anna Rak, Country Manager Trusted Shops w Polsce.
Brak problemów ze zwrotem
Wiele osób zastanawiających się nad zakupami przez internet obawia się, że zakup okaże się nietrafiony i będą mieli trudności ze zwrotem towaru. Co ciekawe, według raportu tylko niewielki odsetek europejskich konsumentów spotkał się z takim problemem. Najczęściej taką odpowiedź wskazywali niemieccy konsumenci (7%). Dla kupujących z Polski i Wielkiej Brytanii problem ten jest na tym samym poziomie (6%). Trzecie miejsce w zestawieniu zajęły francuskie sklepy internetowe (3%).
Sprzedawcy internetowi powinni wdrażać i usprawniać rozwiązania, które niwelują obawy kupujących. Optymalizacja sklepu internetowego i sprawna komunikacja z pewnością przyczynią się do większej liczby zadowolonych klientów, którzy regularnie będą robić zakupy w sklepie.
fot. mat. prasowe
Największe wyzwania polskich e-sprzedawców
Informacje o badaniu
W sondażu Infas na zlecenie Trusted Shops na temat decyzji zakupowych oraz zaufania do sklepów internetowych wzięło udział ponad 1000 internautów z Polski oraz ponad 4000 osób reprezentujących kluczowe rynki europejskie – Niemcy, Francję, Hiszpanię i Wielką Brytanię. Respondentów pytano między innymi o trudności, z jakimi spotkali się podczas dokonywania zakupów w sieci.
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
Kasia_Mala / 2015-08-21 11:08:27
Szczerze powiedziawszy, mnie to akurat wcale nie dziwi że polscy konsumenci nie narzekają na prawo do zwrotu towaru. Przecież nowa ustawa konsumencka dała im takie przywileje i wydłużyła terminy, że ciężko jeszcze mieć jakieś "ale" do tego ;) Kiedy porównamy sobie jak wyglądało chociażby samo prawo do zwrotu towaru kiedyś, a jak po 25 grudnia 2014 roku, to chyba każdy stwierdzi, że teraz jest po prostu ... więcej luzu? Na tym blogu jest ciekawa tabelka, która dokonuje zestawienia poprzednich i obecnych przepisu w tej kwestii -> https://prokonsumencki.pl/blog/zwrot-towaru-zakupionego-przez-internet-przez-konsumenta-nowa-ustawa-konsumencka/ Zobaczcie sami, chyba każdy konsument przyzna mi rację i nie będzie się dziwił, że co innego irytuje klientów ;) [ odpowiedz ] [ cytuj ]