eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaInwestycjeHotele w Europie Środkowo-Wschodniej: obiecujące perspektywy

Hotele w Europie Środkowo-Wschodniej: obiecujące perspektywy

2015-08-26 10:31

Hotele w Europie Środkowo-Wschodniej: obiecujące perspektywy

Hotel © Kenishirotie - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Jak wynika z danych opublikowanych przez Cushman & Wakefield, w pierwszych sześciu miesiącach bieżącego roku właścicieli zmieniło 16 hoteli zlokalizowanych na terenie Europy Środkowo-Wschodniej - to spory, bo 100-procentowy wzrost względem analogicznego okresu poprzedniego roku. Perspektywy formułowane dla rynku inwestycji w europejskie nieruchomości hotelowe prezentują się bardzo obiecująco - sektorem tym zainteresowani są inwestorzy z całego świata, głównie ze względu na to, iż może on zaoferować całkiem pokaźne zyski.

Przeczytaj także: 7000+, czyli polski rynek hotelowy 2019

Wskaźniki w górę


Pierwsze półrocze bieżącego roku wystarczyło, aby hotele w Europie odnotowały znaczny skok kluczowych wskaźników efektywności względem analogicznego okresu ubiegłego roku. Według danych Cushman & Wakefield średnia cena za pokój zanotowała 8-procentowy wzrost, osiągając 112 euro. Jednocześnie o 68% wzrósł wskaźnik obłożenia (65% w tym samym okresie 2014 r.), a przychód na jeden dostępny pokój (RevPar) podniósł się o 11%, do poziomu 76 euro.

Frédéric Le Fichoux, dyrektor sekcji rynku hotelowego w regionie Europy Środkowo-Wschodniej firmy Cushman & Wakefield, powiedział:
„Do głównych czynników wzrostu rynku hotelowego w 2015 r. należy zaliczyć niezmiennie dużą liczbę turystów przyjeżdżających do Europy z całego świata, w tym z Azji, silny kurs dolara umacniający popyt ze strony Amerykanów oraz wydarzenia w Afryce Północnej, które skłaniają do podróżowania po Europie”.

Pomimo utrzymującej się niepewności gospodarczej i politycznej w Europie, sektory turystyczny i hotelarski mogą pochwalić się dobrymi wynikami w 2014 r. Odnotowały rekordową liczbę zagranicznych turystów (prawie 600 mln) oraz sprzedanych dób hotelowych (2,7 mld). W tym roku dane mogą być jeszcze lepsze.

Na powyższych czynnikach makroekonomicznych najbardziej zyskały Praga, Budapeszt, Bratysława i Warszawa. Jednak na tle wymienionych miast regionu najbardziej wyróżnia się Praga, która odnotowała najwyższą dynamikę wzrostu sektora hotelowego – w ujęciu rocznym średnia cena za pokój wzrosła o 10,4% do 80,3 euro, a przychód RevPar wzrósł o 18% do 54,7 euro.

fot. Kenishirotie - Fotolia.com

Hotel

Hotele w Europie Środkowej coraz bardziej atrakcyjne dla inwestorów.


Nowe inwestycje


Dwucyfrowe wzrosty, lepszy dostęp do finansowania dłużnego oraz większe zainteresowanie inwestorów regionem sprawiają, że rośnie aktywność inwestycyjna zarówno pod względem podaży produktów inwestycyjnych, jak i projektów deweloperskich.

Pomimo ograniczonych możliwości realizacji nowych inwestycji w regionie, wiele międzynarodowych sieci hotelowych analizuje ten rynek pod kątem potencjalnego poszerzenia portfela marek.

Według dostępnych danych w najbliższym czasie w segmencie hoteli 3-5-gwiazdkowych do 2016 r. w Warszawie i Budapeszcie powstanie odpowiednio 764 i 500 nowych pokoi, natomiast praski rynek wzbogaci się o 727 pokoje w okresie do 2017 r.

Nowe trendy


W bieżącym roku operatorzy hotelowi będą dążyć przede wszystkim do zwiększenia zadowolenia gości podczas pobytu, oferując im nowe produkty i usługi z kategorii wellness, a także do poprawy wskaźnika RevPar poprzez rezerwacje bezpośrednie. Właściciele hoteli, którzy podniosą standard swoich obiektów oraz wykorzystają nowy trend obserwowany w sektorze hotelarskim, mogą liczyć na wzrost i wyższe zyski w 2015 r.

Oprócz prognoz i uwarunkowań gospodarczo-politycznych uwagę operatorów hotelowych będą przykuwać także inne czynniki specyficzne dla tego sektora, między innymi alternatywne modele biznesowe, w tym rosnąca popularność serwisu Airbnb.

Frédéric Le Fichoux powiedział:
„Hotelarze uważnie analizują koszty operacyjne i cały czas dążą do poprawy jakości obsługi. Przykładem tego są wprowadzane innowacyjne technologie w miejscach ogólnodostępnych, umożliwiające między innymi meldowanie się w hotelu samodzielnie lub za pomocą urządzeń mobilnych, które mogą być wykorzystywane także do otwierania drzwi hotelowych bez użycia klucza”.

Ponadto coraz więcej podróżujących chce utrzymać zdrowy styl życia również podczas wyjazdu. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów hotele oferują różnego rodzaju programy takie jak „pokoje wellness” w hotelu MGM Grand. Innym przykładem jest współpraca sieci Westin z firmą New Balance, dzięki której goście hotelowi mogą wypożyczyć strój i obuwie do treningu. Dzięki wzbogaceniu oferty o rozwiązania skierowane do turystów dbających o zdrowy styl życia hotele mają szansę pozyskać gości z zupełnie nowych segmentów rynku.

Wiodące marki takie jak Sheraton i Marriott zmieniają również dotychczasowe podejście do roli lobby hotelowego, które może także pełnić funkcję sali konferencyjnej, miejsca indywidualnej pracy czy przestrzeni restauracyjnej.

Zarządzający hotelami, którzy wykorzystają powyższe trendy, mogą zyskać wyraźną przewagę nad konkurencją w przyszłym roku. Testując każde nowe rozwiązanie liderzy sektora hotelowego mogą precyzyjnie przewidzieć, które programy się sprawdzą i gdzie, oraz jak je dostosować do indywidualnych potrzeb, aby wypracować maksymalny zysk przy minimalnym ryzyku.

fot. mat. prasowe

Kluczowe wskaźniki efektywności styczeń-czerwiec 2015

Najwyższą dynamikę wzrostu w sektorze hotelowym odnotowała Praga.


oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: