eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyCzy polskie szkoły są gotowe na Pokolenie Z?

Czy polskie szkoły są gotowe na Pokolenie Z?

2015-08-28 13:01

Czy polskie szkoły są gotowe na Pokolenie Z?

Czy polskie szkoły są gotowe na Pokolenie Z? © highwaystarz - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Pokolenie Z, czyli dzieci i młodzież urodzona po 1995 roku, to nie lada wyzwanie dla polskiej edukacji - z badania „Generacja Z od A do Z” zrealizowanego przez Gemius Polska na zlecenie platformy edukacyjnej Squla.pl wynika, że ponad 2/3 dzieci w wieku 6-12 lat korzysta z rozwiązań cyfrowych w celach edukacyjnych. Czy polskie szkoły są gotowe na taką młodzież? Co jeszcze o młodym pokoleniu mówi pierwszy w Polsce raport o generacji Z?

Przeczytaj także: Polska szkoła w oczach Polaków. Co do poprawy?

Autorzy badania przyjrzeli się zwyczajom, przekonaniom oraz zachowaniom przedstawicieli generacji Z w kontekście wykorzystywania najnowszych technologii w nauce i zabawie. Wyniki badania nie pozostawiają złudzeń - najmłodsze pokolenie traktuje rozwijającą się technologię jako zupełnie normalne narzędzie codziennego użytku, a nie tylko jako bezwartościową rozrywkę. Czy rodzice i nauczyciele w Polsce już się do tego przyzwyczaili? Jaki wygląda ich stosunek do najnowszych zdobyczy technologicznych, a także do polskiego systemu edukacji?

Pokolenie (Z)awsze online


Badanie dowodzi, że 50% polskich dzieci codziennie korzysta z Internetu w domu, a co piąte korzysta codziennie lub kilka razy w tygodniu z aplikacji i programów przydatnych do nauki. Najczęściej wykorzystywanym przez dzieci urządzeniem w szkole jest laptop (57%). Co ciekawe, więcej dzieci spędza do godziny czasu dziennie na korzystanie z Internetu (36%) niż na oglądanie telewizji (27%). Postrzeganie nowych technologii przez rodziców jest jednak zaskakująco pozytywne – aż 82% rodziców uważa Internet jako źródło wielu przydatnych informacji, a 72% twierdzi też, że pomaga on dzieciom zdobywać wiedzę.


Te wyniki potwierdzają fakt, że środowisko online zostało „oswojone” przez rodziców i traktują je jako istotne i przydatne źródło wspierające proces edukacji. Z drugiej strony badanie wykazało wyraźny brak wyrobionych nawyków w korzystaniu z nowoczesnych technologii i Internetu w domowej nauce.
W Polsce dopiero wykształcają się nawyki związane z wykorzystywaniem zasobów sieci do edukacji. Mamy raczej do czynienia z wykorzystywaniem Internetu ad hoc – mówi Maciej Szamotulski, dyrektor zarządzający platformy edukacyjnej Squla.pl – Szkoła cały czas czeka na cyfrową rewolucję. Wśród rodziców i nauczycieli jest zapotrzebowanie nie tyle na sprzęt, ale program, który angażowałby dzieci odpowiednio do ich poziomu wiedzy.

Zaledwie 26% rodziców kilka razy w tygodniu odwiedza ze swoimi dziećmi witryny edukacyjne, a co czwarty korzysta z artykułów dostępnych online. Tłumaczą to faktem, że trudno jest znaleźć interesujące witryny lub aplikacje przydatne w procesie nauczania – taką odpowiedź wskazało
36% rodziców.

Szkoła okiem rodzica


Spora grupa badanych rodziców ocenia negatywnie aktualny program nauczania w szkołach ich dzieci (13% badanych). Zwraca uwagę wysoki odsetek (28%) rodziców, którzy nie potrafią wymienić żadnego z ewentualnych problemów lub jego zdecydowanego braku.
Przedstawione wyniki zdają się potwierdzać istnienie stereotypu polskiej, przestarzałej szkoły, która nie nadąża za rzeczywistością – mówi psycholog dziecięcy Marta Żysko-Pałuba – Wielu rodziców posługując się takim skrótem myślowym nie analizuje dokładnie stanu faktycznego. Stąd brak konkretów. Niemniej to dobry wskaźnik, mówiący o tym, że w szkole niezbędne jest pojawienie się konkretnej, znaczącej zmiany w sposobie nauczania.

Aż 64% dzieci uczęszcza na zajęcia pozaszkolne. Warto zwrócić uwagę, że jest to wynik zbliżony
do deklarowanego korzystania z urządzeń cyfrowych jako pomocy w nauce (68%). Ciekawy jest również stopień „cyfryzacji” dzieci w tym obszarze. 71% dzieci uczęszczających na zajęcia pozaszkolne, korzysta z urządzeń cyfrowych jako pomocy w nauce. Te wyniki potwierdzają tezę, że dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym Internet jest realnym wsparciem w nauce, stwarzającym możliwość rozwoju jego zainteresowań i mocnych stron. Również rodzice w procesie nauczania kładą nacisk na rozwój indywidualnych talentów, co potwierdziło 89% badanych. 81% z nich zgadza się z opinią, że szkoły powinny przyjmować nowe technologie z mniejszym oporem.
– Zastosowanie rozwiązań proponowanych przez platformę edukacyjną może pomóc w postrzeganiu szkoły jako miejsca nowoczesnego, atrakcyjnego i otwartego na nowość. To też doskonały sposób na przywrócenie szkole stosownego autorytetu – twierdzi Marta Żysko-Pałuba.

fot. mat. prasowe

Ulubione aktywności szkolne z punktu widzenia dziecka

W opinii rodziców, ulubioną aktywnością szkolną ich dzieci są zajęcia z wychowania fizycznego. Taką odpowiedź spontanicznie podało aż 51% badanych rodziców.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: