Czy polskie szkoły są gotowe na Pokolenie Z?
2015-08-28 13:01
Przeczytaj także: Polska szkoła w oczach Polaków. Co do poprawy?
Nauczyciel w sieci
Postawa nauczycieli w kontekście akceptacji dla nowoczesnych technologii jest zbieżna do tej przedstawionej w grupie rodziców – 90% badanych nauczycieli dzieci w wieku 6-12 lat uważa, że nauczanie wspomagane nowoczesnymi technologiami i korzystaniem z Internetu podczas lekcji jest dla uczniów interesujące. Aż 85% nauczycieli zgadza się z opinią, że w nowoczesnym świecie dzieci powinny korzystać z Internetu i urządzeń elektronicznych w procesie uczenia się. 81% z nich twierdzi, że ich uczniowie chętnie korzystają z Internetu podczas nauki.
fot. mat. prasowe
Elementy sprawiające problemy dziecku
Zły program edukacji oraz zniechęcenie/rozkojarzenie to dwa najczęściej wymieniane przez rodziców problemy ich dzieci związane z edukacją szkolną.
40% badanych nauczycieli twierdzi, że program nauczania w szkole nie jest aktualny i nie nadąża
za aktualnymi trendami. Jednocześnie 91% z nich deklaruje korzystanie z urządzeń cyfrowych jako pomocy w nauczaniu, co pozwala sądzić, że problemem edukacji nie jest nastawienie nauczycieli, a program nauczania, który nie dostosowuje się do potrzeb i możliwości zarówno nauczycieli, jak i uczniów.
Wyniki badań są optymistyczne, jeśli chodzi o postawy nauczycieli – twierdzi dr Ewa Wojtyra, autorka podręczników i publikacji dla nauczycieli, dyrektor Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli „Supernauczyciel” – Jednak mimo, że 91% z nich deklaruje korzystanie z urządzeń cyfrowych jako pomocy naukowych, to ciekawa byłaby odpowiedź na pytanie, co nauczyciele rozumieją przez korzystanie z tych urządzeń, w jakim zakresie, jak często ich używają oraz czy rzeczywiście w toku lekcji uczniowie stosują je czynnie.
Nauczyciele poproszeni o spontaniczne wymienienie pomocy naukowych, których używają na co dzień, stosunkowo bardzo często podawali takie urządzenia cyfrowe jak tablica multimedialna (70%) czy laptop/komputer (62%). To kolejny obszar potwierdzający wysoki poziom otwartości na nowoczesne technologie wśród nauczycieli, a także istniejący potencjał dla nowych cyfrowych aplikacji edukacyjnych skierowanych do nich samych, a także ich uczniów. Istotny jest także fakt, że pomimo otwartości nauczycieli na nowoczesne technologie i korzystanie z urządzeń cyfrowych, w dalszym ciągu co piąty z nich nie używa żadnej z platform lub programów edukacyjnych.
Rzeczywistość jest często taka, że tablica interaktywna pełni tylko rolę ekranu, a najpopularniejszą pomocą naukową jest prezentacja PowerPoint, której uczeń jest tylko biernym odbiorcą – zauważa dr Ewa Wojtyra – Istnieje ogromna potrzeba ciągłego podnoszenia kompetencji cyfrowych nauczycieli, ponieważ to, co przychodzi z łatwością uczniom i jest dla nich naturalne, dla nauczycieli stanowi wciąż rzecz nową, której się trzeba uczyć. Nadążenie za uczniami jest trudne, jeśli nie niemożliwe.
Informacje o badaniu
Badanie „Generacja Z od A do Z”, powstałe z inicjatywy platformy edukacyjnej Squla.pl, potwierdza tezę, że dzieci w wieku wczesnoszkolnym, które od urodzenia otoczone są nowymi technologiami, traktują je jako naturalne narzędzie do zdobywania informacji o świecie, także tych wymaganych w szkole. Wyniki badania rodziców i nauczycieli wykazały, że istotnie następuje u nich zmiana myślenia o nowych technologiach i postrzeganie ich jako skuteczne narzędzie w edukacji. Jest to znak, że nauczyciele i rodzice uczniów chcą podążać za nowymi trendami w edukacji, jednak szkoła, jako instytucja i panujący w niej program nauczania, wymagają gruntownych przemian.
![Rok szkolny 2023/2024: jak przygotować budżet domowy na szkolne wydatki? [© pixabay.com] Rok szkolny 2023/2024: jak przygotować budżet domowy na szkolne wydatki?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/szkola/Rok-szkolny-2023-2024-jak-przygotowac-budzet-domowy-na-szkolne-wydatki-254447-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)