eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaEuropaEuropa: wydarzenia tygodnia 35/2015

Europa: wydarzenia tygodnia 35/2015

2015-08-29 22:58

Przeczytaj także: Europa: wydarzenia tygodnia 34/2015

  • Przygotowywany przez Markit Economics indeks PMI, określający koniunkturę w sektorze przemysłowym strefy euro w tym miesiącu wyniósł w sierpniu 52,4 pkt. (podobnie jak na koniec poprzedniego miesiąca). Wartość wskaźnika PMI powyżej 50 punktów oznacza ożywienie w sektorze.
  • Według Federalnego Urzędu Statystycznego w Wiesbaden Produkt Krajowy Brutto Niemiec wzrósł w II kwartale 2015 r. o 0,4 proc. kw/kw. Natomiast w ujęciu licząc r/r PKB Niemiec wzrósł w II kwartale o 1,6 proc.
  • Jeszcze w2011 r. Hiszpania była uważana za bankruta i przypadek beznadziejny. Teraz sytuacja zmieniła się, a kraj ten jest jednym z najszybciej rosnących się krajów w strefie euro. Na rok bieżący prognozowany jest wzrost PKB na poziomie ok. 3 proc.
  • Dziś głównym tematem w Unii Europejskiej jest problem uchodźców. Tylko z szacunków niemieckich władz wynika, że w tym roku liczba cudzoziemców, którzy wystąpią o azyl w Niemczech, może wynieść ponad 800 tys. Jest to czterokrotnie więcej niż rok temu i najwięcej od zjednoczenia kraju w 1990 roku. Wg ekspertów rzeczywista skala imigracji jest jeszcze większa, bo rządowe prognozy nie obejmują napływu osób z innych krajów UE, w tym z Bułgarii i Rumunii. Niemcy apelują do partnerów z UE o współpracę w rozwiązaniu tego problemu i o przestrzeganie prawa azylowego i domagają się solidarności. Jednak wobec braku oczekiwanej reakcji z innych unijnych krajów sugerują przywrócenie kontroli na granicach.
  • W opinii analityków gospodarka Finlandii jest dziś w bardzo trudnym momencie. Szacuje się, że produkt krajowy brutto zmniejszy się czwarty rok z rzędu. Jak dotąd rząd nie uzyskał zgody swoich obywateli na obniżkę wypłat, co w opinii rządzących jest niezbędne do konkurowania na światowych rynkach. Analitycy są zdania, że obecne trudności gospodarcze kraju nie wynikają jedynie z zawirowań na rynkach, ale mają podłoże strukturalne, a sytuację można poprawić jedynie program reform. Szacuje się, że tegoroczny produkt krajowy brutto zmniejszy się o 0,5 procent, (wcześniej malał systematycznie od 2011 roku). Maleje też eksport oraz inwestycje. Finlandia, która podczas europejskiego kryzysu zadłużeniowego zajęła identyczne stanowisko jak Niemcy, zalecając wprowadzanie środków oszczędnościowych, teraz stoi przed groźbą obniżenia ratingu kredytowego. Agencja Agencja Standard & Poor's obniżyła rating Finlandii w październiku. Natomiast Moody's Investors Service jak dotąd utrzymująca rating kraju na poziomie Aaa zagroziła obniżeniem ratingu w związku ze słabymi prognozami gospodarczymi.
  • W I półroczu kary za zmowy cenowe nałożone przez organy antymonopolowe na całym świecie wyniosły ok. 3,2 mld USD i jest to o 2 mld mniej niż przed rokiem. Do tego spadku przyczyniła się Unia Europejska, gdzie kary wyniosły zaledwie 94 mln dolarów (przy prawie 2 mld przed rokiem). Jednak jeśli o cały rok bieżący, to wynik ma być porównywalny do ubiegłorocznego.
  • W obliczu coraz poważniejszych problemów gospodarczych Ukraina poprosiła Rosję o niższe ceny gazu na okres zimowy. W ubiegłym roku Ukraina zobowiązana była do płacenia za gaz z góry, ale otrzymywała z tego tytułu sporą zniżkę. Warto przypomnieć, że w ubiegłym roku w listopadzie Ukraina ustaliła z Rosją cenę na poziomie 385 dol. za 1 tys. m sześc. gazu. Przy płatnościach z góry Rosja zapewniła rabat w wysokości 30 proc. - około 100 dol. na tysiąc metrów sześciennych. Wcześniej Rosja, która posiadająca obligacje Ukrainy warte 3 mld USD, nie zgadzała się na restrukturyzację tego długu.
  • W ciągu ośmiu lat znacząco zmniejszyliśmy dystans dzielący nas pod względem zamożności do średniej Unii Europejskiej. Według Eurostatu w Polsce PKB liczony na mieszkańca siłą nabywczą walut był w ubiegłym roku o 32 pkt. proc. mniejszy niż przeciętnie w UE, podczas gdy jeszcze w 2007 r. był niższy o 47 pkt. proc. W UE biedniejsze są tylko cztery kraje UE: Łotwa, Chorwacja, Rumunia i Bułgaria.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

PKP CARGO ZWIĘKSZA ZYSKI DZIĘKI PRZEJĘCIU CZESKIEGO PRZEWOŹNIKA

W I półroczu 2015 roku spółka PKP Cargo mimo nieco niższych przychodów odnotowała wyraźny wzrost zysków. Wszystko dzięki korzystnej akwizycji AWT, drugiego co do wielkości przewoźnika towarowego w Czechach. Rozwój na rynkach Europy Środkowej pozwolił załatać dziurę po stagnacji na rynku krajowym. Zastój związany był z sytuacją w branży materiałów budowlanych i kruszyw oraz z ograniczeniami wymiany handlowej ze Wschodem.

– Jesteśmy inną firmą niż przed akwizycją AWT – przekonuje Adam Purwin, prezes PKP Cargo. – Dziś mamy realnie aktywa produkcyjne na terenach Czech, Słowacji i Węgier. Z klientami rozmawiamy o zupełnie innym produkcie niż tylko przewozy na rynku polskim.

Transakcja sfinalizowana została pod koniec maja i warta była ponad 427 mln zł. Według spółki AWT zakupione zostało poniżej wartości rynkowej, co już na wstępie pozwoliło zarobić około 140 mln zł.

– Na dzień dobry na tej transakcji zarobiliśmy 140 mln zł i to również zostało odnotowane w wyniku z II kwartału – przyznaje Adam Purwin.

Spółka w I półroczu zarobiła 156 mln zł, czyli o ponad jedną piątą więcej niż w analogicznym okresie 2014 roku. Przychody wyniosły 2,1 mld złotych, czyli o 2 proc. mniej niż rok wcześniej.

– Ten wynik odzwierciedla kilka elementów. Po pierwsze, potencjał rozwoju PKP Cargo, po drugie, działania optymalizacyjne, które podjęliśmy w I i II kw. Przypomnę, że w ramach tych projektów prawie 4 tys. osób skorzystało z programu dobrowolnych odejść, co istotnie pozwoliło nam obniżyć koszty funkcjonowania i prawidłowo zareagować na zmiany na rynku – wymienia prezes PKP Cargo. – Ten wynik uwzględnia również 70 mln kosztów związanych z drugą edycją tego programu – dodaje.

Jak poinformowała spółka, programy dobrowolnych odjeść przyniosą oszczędności na poziomie minimum 120 mln złotych rocznie. Obecnie PKP Cargo skupia się na rozwoju na rynkach międzynarodowych. W tym celu powołano spółkę PS Trade Trans, której prezesem został Duńczyk Twan Steenweg.

– Pozyskaliśmy międzynarodowego menadżera z kilkudziesięcioletnim doświadczeniem w branży transportowej, to jest nasza odpowiedź na zapotrzebowanie rynku międzynarodowego na lepsze komunikowanie się z nami. Dzięki niemu zbudujemy przemyślaną strategię budowy oferty dla klientów międzynarodowych – twierdzi Adam Purwin.

Spółka stawia także na rozwój transportu w kierunku Azji. W lipcu uruchomiono pierwsze połączenia do Chin. Obsługę trakcyjną zapewniło PKP Cargo, a logistyczną spółka Hatrans. PKP Cargo chce zacieśnić współpracę z Chińczykami i w tym celu planuje powołać do życia spółkę joint venture wraz z tamtejszym przewoźnikiem International Zhengzhou Hub. W ramach współpracy mają powstać nie tylko setki połączeń rocznie, lecz także nowoczesne centra logistyczne.

– Wymiana towarowa ze Wschodem została istotnie ograniczona w ostatnim czasie i pojawił się temat „nowego jedwabnego szlaku” – wyjaśnia Adam Purwin. –Okazało się, że nasze aktywa, czyli nasz terminal w Małaszewiczach, są na najbardziej efektywnym połączeniu, czyli punkcie styku szerokiego i normalnego toru na granicy z Białorusią. Z partnerami chińskimi zawarliśmy już dzisiaj porozumienie o budowie centrum logistycznego, z którego pociągi będą mogły rozwieźć towary z Chin po całej Europie – wyjaśnia.

Adam Purwin, prezes PKP Cargo

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: