Internet i komputery w Polsce - raport 2005
2006-01-04 00:50

Obecność telefonów komórkowych, komputerów (stacjonarnych) i dostęp do Internetu w gospodarstwach do © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Internet i komputery w Polsce - raport 2004
Badanie wykorzystania ICT w przedsiębiorstwach zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 14 000 przedsiębiorstw, w których liczba pracujących wynosiła 10 i więcej osób, a prowadzona działalność gospodarcza zaklasyfikowana była wg Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) do następujących sekcji: C – górnictwo, D – przetwórstwo przemysłowe, E – wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz i wodę, F – budownictwo, G – handel hurtowy i detaliczny; naprawa pojazdów mechanicznych, motocykli oraz artykułów użytku osobistego i domowego, H – hotele i restauracje – badane działy to: 55.1 – hotele, 55.2 – pozostałe obiekty noclegowe turystyki i inne miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, I – transport, gospodarka magazynowa i łączność, K – obsługa nieruchomości, wynajem, informatyka, nauka i usługi związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, O – pozostała działalność usługowa komunalna, społeczna i indywidualna – badane działy to: 92.1 – działalność związana z filmem i przemysłem wideo, 92.2 – działalność radiowa i telewizyjna.Kwestionariusz do badania zawierał zestaw 43 pytań, w większości odnoszących się do stycznia 2005 r. oraz do roku 2004 w przypadku informacji na temat zakupów i sprzedaży.
Wyniki zostały także pogrupowane według klas wielkości przedsiębiorstw mierzonych liczbą pracujących, tj.:
• przedsiębiorstwa małe – 10-49 osób,
• przedsiębiorstwa średnie – 50-249 osób,
• przedsiębiorstwa duże – 250 i więcej osób.
Badanie wykorzystania ICT w gospodarstwach domowych i wśród osób indywidualnych zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie ponad 8 200 gospodarstw domowych. Wzięło w nim udział prawie 14 000 osób w wieku 12-74 lata. Badanie było realizowane metodą wywiadu bezpośredniego, w którym udział był dobrowolny.
Wykorzystano w nim dwa rodzaje ankiet zawierających osobne pytania dla gospodarstw domowych i osób indywidualnych. Badanym okresem był pierwszy kwartał 2005 r. lub ostatnie 12 miesięcy poprzedzających badanie, tj. okres od kwietnia 2004 r. do marca 2005 r.
1.TWORZENIE PODSTAW SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO
1.1.Dostęp do telefonów komórkowych, komputerów i Internetu w gospodarstwach domowych
fot. mat. prasowe
Obecność telefonów komórkowych, komputerów (stacjonarnych) i dostęp do Internetu w gospodarstwach do
Obecność telefonów komórkowych, komputerów (stacjonarnych) i dostęp do Internetu w gospodarstwach domowych w 2004 i 2005 r. (procent gospodarstw domowych)
Powszechne wyposażenie w urządzenia ICT i dostęp do Internetu są niezbędnymi warunkami powstania i rozwoju społeczeństwa informacyjnego, a informacje w tym zakresie są podstawą dla dalszej analizy celów i sposobów korzystania z ICT oraz oceny wpływu stosowania tych technologii na procesy gospodarcze, wyniki ekonomiczne i strukturę organizacyjną przedsiębiorstw oraz (w dłuższej perspektywie) na zmiany kulturowe w całym społeczeństwie.
W 2005 r. udział gospodarstw domowych wyposażonych w komputery, posiadających dostęp do Internetu oraz takich, w których przynajmniej jedna osoba ma nowoczesny telefon komórkowy pozwalający na korzystanie z Internetu w Polsce wzrósł o cztery punkty procentowe w stosunku do 2004 r. W liczbach bezwzględnych oznacza wzrost o ponad pół miliona gospodarstw domowych.
Stopień wyposażenia gospodarstw domowych w urządzenia i technologie informacyjno-telekomunikacyjne jest znacznie zróżnicowany w zależności od wysokości dochodów, miejsca zamieszkania i obecności dzieci na utrzymaniu.

oprac. : eGospodarka.pl