Internet i komputery w Polsce - raport 2005
2006-01-04 00:50
Przeczytaj także: Internet i komputery w Polsce - raport 2004
Największe dysproporcje w dostępie do ICT były związane z zasobnością portfela. 71% gospodarstw o przeciętnych miesięcznych dochodach netto przekraczających 7200 zł posiadało dostęp do Internetu, wobec 14% gospodarstw o dochodach poniżej 1441 zł. Podobnie duże różnice odnotowano w przypadku wyposażenia w komputery i telefony komórkowe umożliwiające łączenie się z Internetem – czterokrotnie częściej posiadały je gospodarstwa z pierwszej niż z czwartej grupy dochodowej.
Kolejnym czynnikiem wpływającym na rozpowszechnienie ICT było miejsce zamieszkania – ponad dwukrotnie więcej gospodarstw domowych w miastach o liczbie mieszkańców przekraczającej 100 000 niż na wsi miało dostęp do Internetu i telefonów komórkowych umożliwiających taki dostęp. W przypadku wyposażenia w komputer dysproporcja ta była już mniejsza (49% w dużych miastach w porównaniu z 30% na wsi).
Istotnym czynnikiem wpływającym na wyposażenie gospodarstw domowych w ICT była obecność dzieci. Odpowiednio 58%, 40% i 34% rodzin składających się z dwóch osób dorosłych i co najmniej jednego dziecka oraz nieco mniej (49%, 34% i 23%) rodzin złożonych z jednej osoby dorosłej z dziećmi na utrzymaniu - posiadały komputery, dostęp do Internetu lub telefony komórkowe umożliwiające przesyłanie danych. Dla porównania odpowiednio tylko w 25%, 19% i 14% gospodarstw składających się z dwóch osób dorosłych bez dzieci odnotowano obecność tych urządzeń.
Najczęstszymi przyczynami braku dostępu do Internetu w domu były: brak potrzeby korzystania z Internetu – 39% ogółu gospodarstw domowych wskazało na ten powód, a następnie zbyt wysokie koszty zarówno sprzętu – 36%, jak i dostępu – 33% oraz brak niezbędnych umiejętności – 15%. Dla 8% gospodarstw barierą okazał się brak technicznych możliwości dostępu do tej sieci (brak niezbędnej infrastruktury). Z Internetu w domu nie korzystano w 7% gospodarstw domowych, ponieważ ich członkowie mieli możliwość korzystania z niego w innym miejscu.
1.2. Wykorzystanie komputerów i dostęp do Internetu w przedsiębiorstwach
Wyniki badania wykorzystania technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w przedsiębiorstwach przeprowadzonego w 2004 r. pokazały, że generalnie poziom wskaźników wykorzystania komputerów i dostępu do Internetu był wysoki, dlatego też wskaźniki w 2005 r. nie wzrosły znacząco.
Odsetek przedsiębiorstw wykorzystujących komputery w 2005 r. wyniósł 93%, a przedsiębiorstw posiadających dostęp do Internetu 87% (wzrost w stosunku do roku poprzedniego odpowiednio o 1 i 2 punkty procentowe).
Prawie we wszystkich badanych sekcjach PKD wzrósł udział przedsiębiorstw z dostępem do Internetu. Wyjątkiem okazała się sekcja „Informatyka”, gdzie odsetek ten w 2005 r. wyniósł 99% i spadł o niecały jeden punkt procentowy w stosunku do roku 2004, co mieści się w granicach błędu statystycznego. W zbadanej po raz pierwszy w 2005 r. sekcji J „Pośrednictwo finansowe”, podobnie jak w „Działalności filmowej, radiowej i telewizyjnej” odnotowano także bardzo wysoki odsetek przedsiębiorstw z dostępem do Internetu – 98%.
fot. mat. prasowe
Odsetek przedsiębiorstw posiadających dostęp do Internetu w 2004 i 2005 r. według rodzaju działalnoś
Odsetek przedsiębiorstw posiadających dostęp do Internetu w 2004 i 2005 r. według rodzaju działalności

oprac. : eGospodarka.pl