Internet i komputery w Polsce - raport 2005
2006-01-04 00:50
Przeczytaj także: Internet i komputery w Polsce - raport 2004
2.3. Bezpieczeństwo w sieci
2.3.1. Problemy osób indywidualnych związane z bezpieczeństwem sieci
Liczba internautów, którzy napotkali jakiekolwiek problemy dotyczące bezpieczeństwa w sieci rośnie dużo wolniej niż przybywa użytkowników Internetu. W 2005 r. udział osób, które zetknęły się z problemami wywołanymi przez wirusy komputerowe wzrósł nieznacznie do poziomu 12%, podobnie jak odsetek osób otrzymujących niechciane e-maile (spam).
2.3.2. Problemy związane z bezpieczeństwem sieci w przedsiębiorstwach
Odsetek wszystkich zbadanych przedsiębiorstw, w których pojawiły się problemy związane z utrzymaniem bezpieczeństwa sieci lub danych utrzymał się na tym samym poziomie, co w zeszłym roku i w 2005 r. wyniósł 23%. Wskaźnik ten wzrósł o 1 punkt procentowy wśród przedsiębiorstw średnich, natomiast wśród przedsiębiorstw dużych spadł o 7 punktów procentowych.
Najczęściej występującym problemem dotyczącym bezpieczeństwa sieci i danych w 2005 r. było zawirusowanie komputera powodujące utratę czasu lub danych, które zgłosiło 41% przedsiębiorstw dużych, 29% średnich oraz 19% małych. Pozostałe problemy, takie jak dostęp nieupoważnionej osoby do systemów komputerowych przedsiębiorstwa, czy szantaż lub pogróżki związane z zagrożeniem bezpieczeństwa danych lub oprogramowania stosowanego w przedsiębiorstwie sygnalizowano rzadko.
2.4. Środki ostrożności stosowane przy korzystaniu z Internetu
2.4.1. Środki ostrożności stosowane przez osoby indywidualne
Najczęściej stosowanym zabezpieczeniem domowego sprzętu komputerowego były programy antywirusowe. Stosowało je 18% wszystkich mieszkańców naszego kraju w wieku 16-74 lata, a od zeszłego roku liczba ich użytkowników wzrosła o cztery punkty procentowe, czyli o prawie milion dwieście tysięcy osób. Zaporę internetową (firewall) w postaci sprzętu lub oprogramowania wykorzystuje prawie czterokrotnie mniej osób, a liczba użytkowników chroniących w ten sposób swój domowy komputer przed ingerencją złośliwego użytkownika sieci wzrosła od zeszłego roku tylko o jeden punkt procentowy.
Najszybciej wzrosła jednak liczba osób, które używając Internetu korzystały z metod identyfikacji i uwierzytelniania, takich jak hasło, PIN, czy podpis elektroniczny – odsetek ich użytkowników niemal podwoił się od zeszłego roku (wzrósł z 7% do 13%). Oznacza to zwiększenie się liczby takich osób z ok. dwóch milionów do ponad trzech milionów ośmiuset tysięcy.
2.4.2 Rodzaje zabezpieczeń informatycznych stosowanych przez przedsiębiorstwa
Zabezpieczenia informatyczne stosowane przez przedsiębiorstwa generalnie pozostały na tym samym poziomie. Podobnie jak przed rokiem korzystało z nich 79% wszystkich przedsiębiorstw, w tym 75% małych, 95% średnich i blisko 100% dużych firm. W grupie dużych przedsiębiorstw nastąpił spadek w stosunku do roku poprzedniego o niecały jeden punkt procentowy, co mieści się w granicach błędu statystycznego.
Najpopularniejszym rodzajem zabezpieczenia w 2005 r. była ochrona antywirusowa, którą stosowało 97% przedsiębiorstw dużych, 92% przedsiębiorstw średnich oraz 71% przedsiębiorstw małych. Drugim w kolejności były systemy zaporowe tzw. firewalls (zarówno w postaci oprogramowania jak i sprzętu) stosowane przez 88% przedsiębiorstw dużych, 60% przedsiębiorstw średnich i 30% małych. Pozostałe narzędzia ochrony lub uwierzytelniania takie jak: serwery rezerwowe, przechowywanie rezerwowych kopii poza przedsiębiorstwem, podpis elektroniczny, systemy haseł czy szyfrowanie były stosowane przez 12% do 28% wszystkich zbadanych przedsiębiorstw.
3. INWESTOWANIE W LUDZI I ROZWÓJ KOMPETENCJI INFORMATYCZNYCH
3.1. Szkolenia informatyczne
3.1.1. Uczestnictwo osób indywidualnych w kursach komputerowych.
Rozwojowi kompetencji informatycznych służyły między innymi szkolenia w zakresie obsługi komputera. Odsetek osób, które kiedykolwiek uczestniczyły w szkoleniach komputerowych zwiększył się z 21% w 2004 r. do 31% w roku bieżącym. Oznacza to, że w ciągu jednego roku prawie trzy miliony Polaków rozwijało swoje umiejętności na kursach komputerowych.
3.1.2. Przedsiębiorstwa wykorzystujące Internet w celach szkoleniowych
W celach edukacyjnych w 2005 r. Internet wykorzystywało 23% ogółu zbadanych przedsiębiorstw, 21% przedsiębiorstw małych, 32% średnich i 37% dużych.
Informatyka jest dziedziną rozwijającą się tak dynamicznie, że tempo dezaktualizacji wiedzy jest tam bardzo duże i być może dlatego z Internetu w celach szkoleniowych korzystało aż 56% firm z tej branży, tj. dokładnie dwa razy więcej niż średnia dla wszystkich przedsiębiorstw (23%). Częściej niż przeciętnie stosowano także tę formę szkoleń w przedsiębiorstwach działających w obszarze „Działalności filmowej, radiowej i telewizyjnej” (34%), „Obsługi nieruchomości i nauki” (29%), „Pośrednictwa finansowego” (26%) oraz „Transportu, magazynowania i łączności” (25%).
Przeczytaj także:
Internet i komputery w Polsce - raport 2008

oprac. : eGospodarka.pl