Europa: wydarzenia tygodnia 36/2015
2015-09-06 12:23
Przeczytaj także: Europa: wydarzenia tygodnia 35/2015
- Polityka migracyjna urasta obecnie do rangi problemu numer 1 Unii Europejskiej. Analitycy uważają, że może to zagrozić integracji europejskiej. Trudno dziś przewidzieć, czym zakończy się konflikt w tej sprawie między krajami "starej" Unii, a krajami Europy Środkowo – Wschodniej.
- Niemiecki "Sueddeutsche Zeitung" zarzuca premierowi Węgier Viktorowi Orbanowi, że swoimi wypowiedziami na temat uchodźców "roznieca ogień" i pogłębia istniejące w Unii Europejskiej podziały dotyczące polityki imigracyjnej. Premier Orban zdecydował o zbudowaniu wzdłuż granicy płotu, który ma wstrzymać napływ na Węgry tysięcy imigrantów z Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej.
- Komisja Europejska przedstawiła projekt rozporządzenia dotyczący ograniczenia połowów ryb na Bałtyku. Całkowity połów na rok 2016 r. (z wyjątkiem łososia) - ma zostać zmniejszony o ok.15 proc. w stosunku do tegorocznego limitu .
- Ostra rywalizacja na światowym rynku motoryzacyjnym. W pierwszej połowie 2015 r. niemiecki VW sprzedali łącznie 5,04 mln samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych, a dotychczasowy lider na tym rynku Toyota – 5,02 mln. Różnica jest minimalna. Amerykański kryzys na tym rynku to już historia, a systematycznie rozwija się rynek chiński, jedynie kryzys jest na rynkach Ameryki Południowej. Lider sprzed lat GM (dzierżący palmę pierwszeństwa przez ok. siedemdziesiąt lat) w omawianym okresie sprzedał 4,86 mln samochodów. Niemcy – oprócz Volkswagena – mają też: Audi, Skodę, Seata, Bentleya, Porsche, Lamborghini oraz Bugatti, a także Scania i Man. Toyota ma w swoim portfelu marki: Lexus, Scion, Ducato oraz Hino. Prognozy na 2015 rok są następujące: Toyota w kalendarzowym roku 2015 ok. 10,12 mln aut, a Volkswagen zapowiada powtórzenie rezultatu ok. 10,14 mln aut. W 2014 r. Toyota sprzedała 10,23 mln aut, VW – 10,14 mln, a GM – 9,92 mln.
- Pierwsze skutki masowego napływu uchodźców w Danii. Rząd wprowadził w życie redukcję zasiłków przyznawanych uchodźcom i innym imigrantom. Dotknie to imigrantów, którzy mieszkają w Danii mniej niż przez ostatnie siedem lat.
- W UE rośnie presja na kraje z Europy Środkowej i Wschodniej, które jak dotąd odrzucają obowiązkowe kwoty rozdzielania uchodźców napływających do Unii, zaproponowane przez Brukselę. Wiele wskazuje na to, że kryzys migracyjny może mieć negatywne skutki dla strefy Schengen, ale też może mieć wpływ na podział funduszy unijnych.
- Stosunki Polski z Litwą już od dłuższego czasu nie są najlepsze. Mimo to w pierwszym półroczu tego roku o 9 proc. wzrosły obroty handlowe między Polską a Litwą. W porównaniu z pierwszym półroczem ub.r., litewski eksport do Polski wzrósł o ponad 11 proc., polski na Litwę – o 7 proc.
- Według Markit Economics - Indeks PMI, określający koniunkturę w sektorze przemysłowym strefy euro, wyniósł w sierpniu 52,3 pkt. (wobec również 52,4 pkt. na koniec poprzedniego miesiąca).
- Krajowy Urząd Statystyczny (INE) w Lizbonie poinformował, że lipcowy poziom bezrobocia w Portugalii wyniósł 12,1 proc. (jest to najniższy poziom bezrobocia od października 2010 r.).
- Według komunikatu z Kremla, Stany Zjednoczone i Unia Europejska nie będą mogły sprzedawać mięsa do Rosji w 2016 roku (nawet po zniesieniu rosyjskiego embarga).
- Według resortu infrastruktury i rozwoju w latach 2007-2013 Polska wydała na programy unijne 354,7 mld zł (z czego dofinansowanie UE wyniosło 251,3 mld zł). Resort podaje, że w tym czasie podpisano ponad 106,3 tys. umów o wsparcie z UE na 410 mld zł.
Komentarz do wydarzeń gospodarczych
WARTO PAMIĘTAĆ, ŻE DZIESIĘCIOLECIE EXECUTIVE CLUB JUŻ 20 LISTOPADA W HOTELU SHERATON
Executive Club jest znany z organizacji międzynarodowego kongresu poświęconego przywództwu – European Executive Forum, który co roku w Warszawie skupia światowych liderów biznesu, nauki i polityki oraz dedykowanych różnym gałęziom gospodarki konferencji branżowych. W czasie Gali "10 th Executive Club Anniversary”, którą organizator zapowiada jako niezwykle uroczystą i pełną atrakcji, poznamy także wyniki konkursu "Responsible Business Awards".
Executive Club został założony w 2005 roku w odpowiedzi na zapotrzebowanie na elitarną organizację, która zrzesza wyłącznie reprezentantów top managementu. Klub jest platformą służącą wymianie poglądów, inspiracji i praktyk najlepszego przywództwa oraz wzajemnemu wspieraniu elit biznesowych. Tematami spotkań klubowych i konferencji organizowanych przez Executive Club są zagadnienia kluczowe dla liderów zarządzających wielkimi organizacjami. Wśród członków Klubu są przedstawiciele firm jak między innymi jak: PKN Orlen, Microsoft, BASF, Auchan, BZ WBK, Budimex, Ciech, Elavon, Google, Grupa Azoty, Grupa ITI, Nowy Styl, PayU, Pfizer, PZU, Qumak, Synthos. Na konferencjach organizowanych przez Executive Club gościły wybitne międzynarodowe autorytety z obszarów polityki, nauki, biznesu, wśród których znaleźli się na przykład: były Premier Włoch – Giuliano Amato, były Premier Hiszpanii – José María Aznar, Przewodniczący Parlamentu Europejskiego V kadencji – Pat Cox, były Wicekanclerz i Minister Spraw Zagranicznych Niemiec w latach 1998-2005 – Joschka Fischer, były Kanclerz Austrii Alfred Gusenbauer, Prezydent Niemiec w latach 2004-2010 – Horst Köhler, były Wicepremier Słowacji – Ivan Mikloš, były Premier Rzeczypospolitej Polskiej – Jan Krzysztof Bielecki, Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej w latach 1995 – 2005 – Aleksander Kwaśniewski, Przewodniczącego Rady Gospodarczej przy Prezesie Rady Ministrów– Janusz Lewandowski, Minister Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 1995-1997 – prof. Dariusz Rosati, irlandzki teoretyk zarządzania – prof. Charles Handy, profesorowie IESE Business School – Santiago de la Cierva i Mike Rosenberg, czy Tomáš Sedláček z Uniwersytetu Karola w Pradze.
"Uroczystość dziesięciolecia Executive Club będzie stanowić podsumowanie działalności Klubu i formę podziękowania dla naszych Klubowiczów za wspólnie spędzony czas i wspieranie naszych inicjatyw. Wręczymy po raz pierwszy nagrody "Responsible Business Awards", którymi uhonorujemy podmioty wyróżniające się wybitnym poziomem realizowania strategii CSR w swoich działaniach. Konkurs ma na celu podkreślenie ogromnego zaangażowania biznesu w działania pro społeczne. Uważamy, że w dobie narastających nierówności dochodowych promowanie idei społecznej odpowiedzialności biznesu jest szczególnie ważne dla budowania dobrobytu całego społeczeństwa"– mówi Pomysłodawczyni i Prezes Zarządu Executive Club – Beata Radomska.
W czasie uroczystości wręczone zostaną nagrody "Responsible Business Awards", którymi uhonorowane zostaną podmioty wyróżniające się wybitnym poziomem realizowania strategii CSR w swoich działaniach. Ideą konkursu jest podkreślenie ogromnego zaangażowania biznesu w działania pro społeczne i pokazanie jaki wpływ ma to na budowanie dobrobytu całego społeczeństwa.
Partnerami społecznymi wydarzenia są: Stowarzyszenie SIEMACHA, Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce oraz Stowarzyszenie WIOSNA.
Partnerem Strategiczym wydarzenia jest: Pfizer
Partnerem Gali jest: PayU
Przeczytaj także:
Europa: wydarzenia tygodnia 49/2019
oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)