Multiscreening, czyli Internet podczas oglądania telewizji
2015-09-08 09:54
Multiscreening © fot. mat. prasowe
Oglądaniu reklam telewizyjnych towarzyszy odszukiwanie marek w sieci, ale nie można jeszcze mówić, że to, co zobaczymy na pierwszym ekranie bezpośrednio skłania nas do zakupów. Największy wpływ na marketingowe działania multiscreeningowe ma przekaz reklamowy emitowany podczas relacji z wydarzeń sportowych oraz działania angażujące, które stosuje się podczas teledysków i programów religijnych. Zauważalna staje się również rosnąca popularność kampanii integrujących Facebooka i Youtube’a. Co jeszcze ujawnia najnowsze badanie Multiscreening 2015?
Przeczytaj także: Reklama telewizyjna nadal działa
Doczekaliśmy się trzeciej już edycji badania Multiscreening 2015. Projekt realizowany przez IRCenter oraz Instytut Badań Społecznych Pollster ma na celu zbadać, w jaki sposób marki są w stanie nakłaniać do działań wykorzystujących różne ekrany i media cyfrowe. Badanie skupia się na analizie zachowań, które wykonywane są na drugim ekranie w czasie oglądania tradycyjnej telewizji. Tegoroczną falę rozszerzono o informacje dotyczące kolejnych miejsc kontaktu z reklamą, zarówno offline (m.in. billboardy i wiaty przystankowe), jak i online (blogi i vlogi). Autorzy badania przyjrzeli się również potencjałowi, jaki posiadają różne kategorie e-commerce.Kluczowym założeniem projektu była szczegółowa charakterystyka osób wykazujących się szczególną podatnością na działania multiscreeningowe.
- Konsumenci, którzy najchętniej korzystają z drugiego ekranu to z jednej strony odbiorcy stacji muzycznych i religijnych (to właśnie oni najczęściej kupują produkty lub usługi online bezpośrednio w trakcie oglądania telewizji), a z drugiej osoby zainteresowane sportem (najczęściej sięgają po telefony w trakcie emisji bloków reklamowych) – mówi dr Albert Hupa, prezes IRCenter.
Preferowane źródła informacji o markach w sieci
Jak wynika z badania 63% internautów zdarza się szukać informacji o markach i produktach widzianych na pierwszym ekranie i korzystają w tym celu z komputerów PC. Z pośród nich wyróżniają się zaawansowani użytkownicy mediów społecznościowych, którzy szukają marek na Facebooku, Youtube i urządzeniach mobilnych. Analiza pokazała, że Facebook to kanał, który można określić już jako mainstreamowy, śmiało konkurujący z ogólnotematycznymi antenami telewizyjnymi. Najmłodsi konsumenci mediów cyfrowych powszechnie korzystają z niego w celu znalezienia lub pogłębienia informacji o markach i produktach. Dla porównania, Youtube ciągle jeszcze zmienia swoją rolę i obecnie stanowi medium drugiego wyboru w tego typu sytuacjach, a marek chętniej poszukują tam osoby nieco starsze.
fot. mat. prasowe
Ranking czynności wykonywanych na telefonie podczas oglądania tradycyjnej telewizji
Charakterystyka użytkowników VoD
58% internautów korzysta z darmowego VoD (zwłaszcza młode osoby), a 12% - z płatnego VoD (to nieco częściej kobiety). Najsilniejszą marką wciąż pozostaje Ipla, natomiast najbardziej popularne są vod.pl i zalukaj.tv (wybierany przez najmłodsze osoby). Użytkownicy vod.pl oglądając tradycyjną telewizję najczęściej ograniczają się do stacji ogólnotematycznych. Użytkownicy Ipla korzystają z wielu różnych stacji, chociaż chętniej niż inni oglądają te główne. Najbardziej popularni dostawcy płatnej telewizji to wciąż Cyfrowy Polsat i nc+. Ich użytkownicy bardzo chętnie korzystają z największych platform VoD. Wyjątkiem jest Player.pl, którego użytkownicy nieco rzadziej wybierają tych dwóch dostawców.
O telewizji w sieci
Szukanie informacji o programach w Google staje się coraz bardziej powszechną czynnością. Zwykle wyszukiwane są wiadomości, filmy i seriale. Robią to nieco częściej kobiety w różnym wieku, które też częściej wyszukują informacje o serialach, teleturniejach, filmach i talent show. Mężczyźni natomiast częściej sprawdzają informacje o relacjach sportowych i grach komputerowych.
Informacje o badaniu
Wszystkie dane zawarte w materiale pochodzą z syndykatowego badania Multiscreening 2015, zrealizowanego przez IRCenter i Instytut Badań Społecznych Pollster w lipcu 2015 roku na reprezentatywnej próbie n=2107 uczestników internetowego panelu badawczego. Informacji na temat raportu udziela Albert Hupa z IRCenter.
Przeczytaj także:
Czy reklama telewizyjna wzbudza zaufanie?
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
multiscreening, oglądanie telewizji, reklama telewizyjna, reklama TV, skuteczność reklamy
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)