Multiscreening, czyli Internet podczas oglądania telewizji
2015-09-08 09:54
Oglądaniu reklam telewizyjnych towarzyszy odszukiwanie marek w sieci, ale nie można jeszcze mówić, że to, co zobaczymy na pierwszym ekranie bezpośrednio skłania nas do zakupów. Największy wpływ na marketingowe działania multiscreeningowe ma przekaz reklamowy emitowany podczas relacji z wydarzeń sportowych oraz działania angażujące, które stosuje się podczas teledysków i programów religijnych. Zauważalna staje się również rosnąca popularność kampanii integrujących Facebooka i Youtube’a. Co jeszcze ujawnia najnowsze badanie Multiscreening 2015?
Przeczytaj także: Reklama telewizyjna nadal działa
Doczekaliśmy się trzeciej już edycji badania Multiscreening 2015. Projekt realizowany przez IRCenter oraz Instytut Badań Społecznych Pollster ma na celu zbadać, w jaki sposób marki są w stanie nakłaniać do działań wykorzystujących różne ekrany i media cyfrowe. Badanie skupia się na analizie zachowań, które wykonywane są na drugim ekranie w czasie oglądania tradycyjnej telewizji. Tegoroczną falę rozszerzono o informacje dotyczące kolejnych miejsc kontaktu z reklamą, zarówno offline (m.in. billboardy i wiaty przystankowe), jak i online (blogi i vlogi). Autorzy badania przyjrzeli się również potencjałowi, jaki posiadają różne kategorie e-commerce.Kluczowym założeniem projektu była szczegółowa charakterystyka osób wykazujących się szczególną podatnością na działania multiscreeningowe.
- Konsumenci, którzy najchętniej korzystają z drugiego ekranu to z jednej strony odbiorcy stacji muzycznych i religijnych (to właśnie oni najczęściej kupują produkty lub usługi online bezpośrednio w trakcie oglądania telewizji), a z drugiej osoby zainteresowane sportem (najczęściej sięgają po telefony w trakcie emisji bloków reklamowych) – mówi dr Albert Hupa, prezes IRCenter.
Preferowane źródła informacji o markach w sieci
Jak wynika z badania 63% internautów zdarza się szukać informacji o markach i produktach widzianych na pierwszym ekranie i korzystają w tym celu z komputerów PC. Z pośród nich wyróżniają się zaawansowani użytkownicy mediów społecznościowych, którzy szukają marek na Facebooku, Youtube i urządzeniach mobilnych. Analiza pokazała, że Facebook to kanał, który można określić już jako mainstreamowy, śmiało konkurujący z ogólnotematycznymi antenami telewizyjnymi. Najmłodsi konsumenci mediów cyfrowych powszechnie korzystają z niego w celu znalezienia lub pogłębienia informacji o markach i produktach. Dla porównania, Youtube ciągle jeszcze zmienia swoją rolę i obecnie stanowi medium drugiego wyboru w tego typu sytuacjach, a marek chętniej poszukują tam osoby nieco starsze.
fot. mat. prasowe
Ranking czynności wykonywanych na telefonie podczas oglądania tradycyjnej telewizji
Oglądaniu tradycyjnej telewizji najczęściej towarzyszy komunikacja ze znajomymi.
Charakterystyka użytkowników VoD
58% internautów korzysta z darmowego VoD (zwłaszcza młode osoby), a 12% - z płatnego VoD (to nieco częściej kobiety). Najsilniejszą marką wciąż pozostaje Ipla, natomiast najbardziej popularne są vod.pl i zalukaj.tv (wybierany przez najmłodsze osoby). Użytkownicy vod.pl oglądając tradycyjną telewizję najczęściej ograniczają się do stacji ogólnotematycznych. Użytkownicy Ipla korzystają z wielu różnych stacji, chociaż chętniej niż inni oglądają te główne. Najbardziej popularni dostawcy płatnej telewizji to wciąż Cyfrowy Polsat i nc+. Ich użytkownicy bardzo chętnie korzystają z największych platform VoD. Wyjątkiem jest Player.pl, którego użytkownicy nieco rzadziej wybierają tych dwóch dostawców.
O telewizji w sieci
Szukanie informacji o programach w Google staje się coraz bardziej powszechną czynnością. Zwykle wyszukiwane są wiadomości, filmy i seriale. Robią to nieco częściej kobiety w różnym wieku, które też częściej wyszukują informacje o serialach, teleturniejach, filmach i talent show. Mężczyźni natomiast częściej sprawdzają informacje o relacjach sportowych i grach komputerowych.
Informacje o badaniu
Wszystkie dane zawarte w materiale pochodzą z syndykatowego badania Multiscreening 2015, zrealizowanego przez IRCenter i Instytut Badań Społecznych Pollster w lipcu 2015 roku na reprezentatywnej próbie n=2107 uczestników internetowego panelu badawczego. Informacji na temat raportu udziela Albert Hupa z IRCenter.
Przeczytaj także:
Czy reklama telewizyjna wzbudza zaufanie?

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
multiscreening, oglądanie telewizji, reklama telewizyjna, reklama TV, skuteczność reklamy
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)