eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjeZarządzanie strategiczne w połączeniu z zarządzaniem przez jakość gwarancją rozwoju organizacji

Zarządzanie strategiczne w połączeniu z zarządzaniem przez jakość gwarancją rozwoju organizacji

2015-09-17 00:22

Zarządzanie strategiczne w połączeniu z zarządzaniem przez jakość gwarancją rozwoju organizacji

Zarządzanie © Rawpixel - Fotolia.com

Teoria zarządzania strategicznego i zarządzania przez Jakość jest teoretycznie prosta i powszechnie znana wśród kierownictwa. Kiedy rozglądam się jednak wokół, wręcz automatycznie nasuwa mi się pytanie, ile firm na rynku stosuje to w praktyce?

Przeczytaj także: Profesjonalne planowanie biznesowe

Stosować to nie wszystko, ale wdrożyć i uzyskać dzięki temu wymierne korzyści w postaci: zwiększenia liczby Klientów, powiększenia dochodów, poprawy wyników finansowych, a także tego, co niejednokrotnie pomijamy, wzrostu poziomu satysfakcji a wręcz dumy pracowników z pracy w firmie. Jeśli mówimy o jakości, czy strategii, nie da się pominąć faktu, że wszystkie dobra, które firma wytwarza jako efekt jakiegokolwiek zarządzania, służą zaspokajaniu potrzeb Klientów dzięki wiedzy, świadomości, zaangażowaniu i kulturze pracowników na wszystkich szczeblach.

Twórca Zarządzania przez Jakość uważany do dziś za Ojca-Stwórcę teorii jakości Dr. Edward Deming, wygłosił na ten temat 14 tez. Zawarł w nich jak w pigułce kwintesencję istoty zarządzania, dając proste wskazówki zarządzającym firmami, jak mają prowadzić swoje organizacje do sukcesu, na co zwracać uwagę, a czego się wystrzegać.

Fundamentem teorii Deminga było przekonanie, iż w amerykańskim modelu zarządzania popełniono błąd w jednym, podstawowym obszarze - lokując przyczyny słabej jakości po stronie pracowników. Tymczasem jest ona wynikiem złego zarządzania systemem ciągłych usprawnień. Wydawać by się mogło, że to stwierdzenie jest powszechnie znane, jednak pomimo upływu lat od publikacji „tez”, wielu managerów działa tak, jakby nie rozumiała lub nie chciała dostrzec istoty problemu.

Ktoś może się zastanawiać, w jaki sposób można połączyć te dwa podejścia do zarządzania: strategiczne i oparte na jakości. Jako wieloletni praktyk odpowiedzialny za utrzymanie oraz poprawę jakości w jednym z amerykańskich banków doświadczyłam nie raz, że żadnego projektu nie da się rozpocząć bez umocowania w konkretnej rzeczywistości biznesowej, a jeśli tak, to najlepiej by było, gdyby ta rzeczywistość posiadała konkretny plan działania oraz rozwoju w ściśle określonej perspektywie czasu. Niezbędna jest do tego strategia. Wiem z doświadczenia, jako szef i pracownik, że nie ma gorszej firmy od takiej w której pracownicy, nie wiedzą gdzie jest i dokąd zmierza „okręt firmowy”, na pokładzie którego płyną.

fot. Rawpixel - Fotolia.com

Zarządzanie

Stworzenie czy wypracowanie strategii to ważne zadanie, ale trudno tego dokonać opierając się jedynie na suchych narzędziach analizy strategicznej.


Stworzenie czy wypracowanie strategii to ważne zadanie, ale spośród wielu ćwiczeń jej tworzenia w których brałam udział lub którym przewodziłam, wiem, że bardzo trudno to ćwiczenie doprowadzić do końca, opierając się jedynie na suchych narzędziach analizy strategicznej. Informacje, które pozyskamy jako wynik analizy strategicznej na temat naszej firmy, a także rynku, będą jedynie punktem wyjścia do nakreślenia całego planu strategicznego. A co z jego wdrożeniem? Wyniki analizy strategicznej nie dadzą nam odpowiedzi na pytanie, dokąd zmierzamy i jak to osiągniemy.

Możemy jako efekt uzyskać jedynie podpowiedzi, jakie elementy i rozwiązania mogę zawrzeć w tworzonej strategii; decyzja o jej finalnym kształcie należy do nas. Pozostaje jednak niezmienne i fundamentalne pytanie, jaką lub jakie decyzje podjąć, aby stworzyć unikalny model zarządzania firmą, który zapewni nam sukces. Gdyby to było proste, mielibyśmy na rynku wiele firm, które doskonale funkcjonuję i bez opóźnień podążają za wciąż zmieniającymi się potrzebami swoich Klientów. Wprowadzanie zmian w firmie, które zapewnią poprawę wyników, jest największą trudnością. Gotowe podpowiedzi na pokonanie tych trudności dostarcza nam Dr. Deming w swoich tezach i praktycznych wskazówkach powstałych na bazie wieloletnich doświadczeń doskonalenia jakości w japońskich firmach tj. m.in. Toyota.

Od czasu publikacji „tez” powstało wiele różnych form i modeli pracy nad jakością takich, jak: TQM, Six Sigma, ISO, Kaizen, Lean Six Sigma. Należy jednak pamiętać, że podstawą każdego z tych modeli jest metoda ciągłego doskonalenia „PDCA” zwana inaczej cyklem Deminga. Stosowanie tej metody warunkuje ciągłe doskonalenie w firmach, dzięki unikalnemu podejściu do wprowadzania zmian. Głównym założeniem w tym podejściu jest testowanie wszystkich pomysłów na zmiany w celu potwierdzenia, czy dany pomysł zmiany gwarantuje poprawę czy nie. Zielone światło do wdrażania, otrzymują tylko pomysły zapewniające poprawę.

Ten wydawałoby się prosty model jest „jądrem” teorii zarządzania jakością. Jest to jednak model niezwykle trudny do wdrożenia z następujących powodów: braku dobrze zdefiniowanych problemów, niewystarczających analiz problemów i braku wiedzy o tym, czym problem faktycznie jest, braku dobrych danych jako punktu wyjścia do analizy problemów, opieranie się na danych końcowych nie wyjściowych tj. wynikach finansowych, liczbie klientów, liczbie odejść Klientów, liczbie zamówień, które poza informacją liczbową nic nam nie mówią.
Przeczytaj także: Ocena okresowa pracownika Ocena okresowa pracownika

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: