Zarządzanie strategiczne w połączeniu z zarządzaniem przez jakość gwarancją rozwoju organizacji
2015-09-17 00:22
Przeczytaj także: Profesjonalne planowanie biznesowe
Punktem wyjścia analizy rzeczywistości mającej na celu stworzenie dobrej teorii zmiany jest proces. Dopiero rzeczywistość firmowa, zdefiniowana w kategoriach procesu, pozwala nam na dotarcie do prawdziwych źródeł problemów, a następnie zbudowania w oparciu o nie teorii zmiany. Tak stworzona i sprawdzona teoria da nam pewność, że wdrożona zmiana przyniesie poprawę, lub inaczej mówiąc w języku jakości, „wartość dodaną”.
Wyprzedzając pytania wielu szefów dodam, że opisane powyżej praktyki wcale nie muszą być kosztowne, pod warunkiem, że właściciele firm zechcą skorzystać ze wskazówek ekspertów, którzy w stosowaniu ww. praktyk mają doświadczenie i ukończyli niejeden projekt z sukcesem oraz będą gotowi ponieść trud i wysiłek w docieraniu do rzeczywistych problemów, odrzucą pokusy „chodzenia na skróty”, czy chociażby „zamiatania pod dywan” problemów, którymi należy się zająć mimo wszystko.
Warunki, które należy spełnić na wstępie, nie są łatwe. Dlatego nie spotkałam jeszcze firmy, która osiągnęłaby imponujące wyniki w pracy nad Jakością, w której Zarząd, Prezes, czy całe kierownictwo nie stosowałoby się do tych zasad, a przynajmniej miałoby ich pełną świadomość.
Myślę, że m.in. z tego powodu Dr. Deming w tezie pierwszej, drugiej, a w szczególności siódmej mówi o konieczności „Wprowadzenia instytucjonalnego przywództwa, które zakłada, że celem kierownictwa, szczególnie najwyższego szczebla, powinna być pomoc i motywowanie pracowników do lepszego wykonywania powierzonych im zadań. Pracownicy mogą dokonywać samodzielnie nieznacznych ulepszeń w zakresie swoich obowiązków , jednak wszelkie zmiany o szerszym zasięgu oddziaływania muszą być akceptowane przez kierownictwo. Co ważniejsze, udział kierownictwa w procesie usprawnień nie może ograniczać się do wyznaczania kierunków zmian. Zadaniem kierownictwa jest bowiem aktywne uczestniczenie w ich przebiegu oraz dawanie przykładu wszystkim zatrudnionym. Wszelkie wysiłki ukierunkowane na usprawnianie jakości nie mają szansy powodzenia bez wsparcia i przywództwa kierownictwa”.
Założenie dotyczące jakości przywództwa stawia przed kierownictwem firm poważne wyzwania, polegające m.in. na zdobyciu fachowej wiedzy z zakresu: zarządzania jakością, zarządzania procesami, wizualizacji procesów, definiowania procesów kluczowych, tworzenia i modyfikacji standardów, definiowania celi doskonalenia procesów, badania satysfakcji klientów i satysfakcji pracowników, kierowania projektami doskonalenia procesów, zarządzania zmianą, stosowania narzędzi wykorzystywanych do analizy problemów, statystycznej kontroli procesów.
Mam nadzieję, że udało mi się choć trochę przybliżyć Państwu istotę zagadnienia i podzielić się jedną z moich największych pasji: dążenia do jakości i stałej poprawy wyników jako istotnego elementu zarządzania strategicznego. Tak się składa, że miałam okazję tę teorię wielokrotnie stosować w rzeczywistości korporacyjnej w której za jakość byłam odpowiedzialna. Udało mi się także „zarazić” tym podejściem kilka firm z polskim kapitałem oraz indywidualnych przedsiębiorców, dla których prowadziłam szkolenia.
Bibliografia:
Henry R.Neave „The Deming Dimention”, SPC Press, Inc. 1990.
Donald J. Wheeler, Sheila R. Poling “Building Continual Improvement” Second edition, SPC Press, 2001.
Robert Karaszewski “ Nowoczesne Koncepcje Zarządzania Jakośćią” , Dom Organizatora, 2006.
Przeczytaj także:
Ocena okresowa pracownika
1 2
oprac. : Halina Tudek / MCS
Więcej na ten temat:
zarządzanie strategiczne, zarządzanie przez jakość, zarządzanie, zarządzanie organizacją, zarządzanie firmą
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)