eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyPolskie firmy bez kompleksów na rynkach zagranicznych

Polskie firmy bez kompleksów na rynkach zagranicznych

2015-09-28 10:39

Polskie firmy bez kompleksów na rynkach zagranicznych

Polskie firmy bez kompleksów na rynkach zagranicznych © Laurent Hamels - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Polskie firmy coraz śmielej odnoszą się do ekspansji poza granice naszego kraju. Głównym motorem jest tu chęć pozyskania nowych klientów. Niemal połowa firm, które już zdecydowały się na działalność poza Polską, prowadzi biznes na co najmniej trzech rynkach zagranicznych. Okazuje się również, że nie mają one kompleksów wobec konkurencji i to niezależnie od tego, czy jest ona lokalnie działającym małym przedsiębiorstwem czy też dużą korporacją. To tylko niektóre z wniosków, jakie płyną z badania Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy.

Przeczytaj także: Firma za granicą? Bać się o rentowność, czy o konkurencję?

Obecność polskich firm na rynkach zagranicznych zaznacza się coraz silniej. Najczęstszym kierunkiem ekspansji pozostają Niemcy - w porównaniu z ubiegłym rokiem aktywność rodzimych przedsiębiorstw za Odrą wzrosła o 7 p. proc. Na drugiej pozycji plasują się Czechy. Widoczne jest również coraz większe zainteresowanie rynkiem francuskim i litewskim. Na popularności traci z kolei Rosja.


Fakt, że polskie firmy coraz częściej chcą zaistnieć na zagranicznych rynkach potwierdza Piotr Kosno, Dyrektor Zarządzający, Departament Klientów Strategicznych w Citi Handlowy.
- Ich przewagę konkurencyjną stanowi przede wszystkim jakość, co jest dowodem na strategiczne i długofalowe budowanie pozycji na rynkach zagranicznych. Konkurowanie ceną pozostaje działaniem taktycznym, jednak ma mniejsze znaczenie względem jakości. Polscy przedsiębiorcy coraz skuteczniej radzą sobie w międzynarodowym środowisku. Ostatni rok pełen wyzwań geopolitycznych pokazał, że Polacy potrafią odnaleźć się w międzynarodowym środowisku, elastycznie dostosowują się do sytuacji rynkowej. Dostrzegają i doceniają udogodnienia płynące z jednolitego rynku UE, szczególnie w kontekście przepisów prawnych i łatwości prowadzenia biznesu, Istotnym czynnikiem jest również stale rozwijająca się innowacyjność.

Podstawową strategią działalności na rynku międzynarodowym jest koncentracja wzroście obrotów jak zwiększeniu rentowności (częściej względem ogółu stosują ją firmy o niższym obrocie – 62%). Ważna jest również jakość towarów, tylko 41% rynek zdobywa poprzez na cenie. Co piąta firma elastycznie reaguje na dynamicznie zmieniającą się sytuację rynkową. Większość polskich przedsiębiorców nie przejmuje lokalnych firm (robi to niewiele ponad 20% z nich) a stara się znaleźć partnerów do współpracy wśród rodzimych biznesów. Dla ponad połowy podstawowym celem działalności jest zdobycie nowych kontrahentów.

fot. mat. prasowe

Konkurencja na rynkach zagranicznych – czym konkurują polskie firmy?

Na rynku międzynarodowym polskie firmy konkurują przede wszystkim jakością.


Największą barierą, jaką dostrzegają firmy w kontekście ekspansji zagranicznej jest duża konkurencja. Nie przeszkadza to jednak 41% z nich planować poszerzenia własnej działalności. Tych, których myślą o dalszej ekspansji jest o 2 p. proc więcej niż w roku ubiegłym.

fot. mat. prasowe

Konkurencja na rynkach zagranicznych – strategie działania

Podstawową strategią firm działających na rynkach międzynarodowych jest koncentracja zarówno na obrocie, jak i rentowności.


Z kim konkurują polskie firmy? Zależy to od wielkości przedsiębiorstwa: te zatrudniające od 10 do 50 pracowników częściej rywalizują z małymi, działającymi na rynkach lokalnych w tradycyjny sposób. Firmy o większym zatrudnieniu przeważnie konkurują z dużymi, nowoczesnymi korporacjami. Głównym motywem jest szeroko rozumiany rozwój firmy – zwiększenie zasięgu działania, pozyskiwanie nowych kontrahentów (36%) i zwiększenie dochodów (23%).

fot. mat. prasowe

Konkurencja na rynkach zagranicznych – firma a klient

Główną motywacją działalności na rynkach zagranicznych jest chęć pozyskania nowych klientów


Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: