Polskie firmy bez kompleksów na rynkach zagranicznych
2015-09-28 10:39
Polskie firmy bez kompleksów na rynkach zagranicznych © Laurent Hamels - Fotolia.com
Przeczytaj także: Firma za granicą? Bać się o rentowność, czy o konkurencję?
Obecność polskich firm na rynkach zagranicznych zaznacza się coraz silniej. Najczęstszym kierunkiem ekspansji pozostają Niemcy - w porównaniu z ubiegłym rokiem aktywność rodzimych przedsiębiorstw za Odrą wzrosła o 7 p. proc. Na drugiej pozycji plasują się Czechy. Widoczne jest również coraz większe zainteresowanie rynkiem francuskim i litewskim. Na popularności traci z kolei Rosja.Fakt, że polskie firmy coraz częściej chcą zaistnieć na zagranicznych rynkach potwierdza Piotr Kosno, Dyrektor Zarządzający, Departament Klientów Strategicznych w Citi Handlowy.
- Ich przewagę konkurencyjną stanowi przede wszystkim jakość, co jest dowodem na strategiczne i długofalowe budowanie pozycji na rynkach zagranicznych. Konkurowanie ceną pozostaje działaniem taktycznym, jednak ma mniejsze znaczenie względem jakości. Polscy przedsiębiorcy coraz skuteczniej radzą sobie w międzynarodowym środowisku. Ostatni rok pełen wyzwań geopolitycznych pokazał, że Polacy potrafią odnaleźć się w międzynarodowym środowisku, elastycznie dostosowują się do sytuacji rynkowej. Dostrzegają i doceniają udogodnienia płynące z jednolitego rynku UE, szczególnie w kontekście przepisów prawnych i łatwości prowadzenia biznesu, Istotnym czynnikiem jest również stale rozwijająca się innowacyjność.
Podstawową strategią działalności na rynku międzynarodowym jest koncentracja wzroście obrotów jak zwiększeniu rentowności (częściej względem ogółu stosują ją firmy o niższym obrocie – 62%). Ważna jest również jakość towarów, tylko 41% rynek zdobywa poprzez na cenie. Co piąta firma elastycznie reaguje na dynamicznie zmieniającą się sytuację rynkową. Większość polskich przedsiębiorców nie przejmuje lokalnych firm (robi to niewiele ponad 20% z nich) a stara się znaleźć partnerów do współpracy wśród rodzimych biznesów. Dla ponad połowy podstawowym celem działalności jest zdobycie nowych kontrahentów.
fot. mat. prasowe
Konkurencja na rynkach zagranicznych – czym konkurują polskie firmy?
Największą barierą, jaką dostrzegają firmy w kontekście ekspansji zagranicznej jest duża konkurencja. Nie przeszkadza to jednak 41% z nich planować poszerzenia własnej działalności. Tych, których myślą o dalszej ekspansji jest o 2 p. proc więcej niż w roku ubiegłym.
fot. mat. prasowe
Konkurencja na rynkach zagranicznych – strategie działania
Z kim konkurują polskie firmy? Zależy to od wielkości przedsiębiorstwa: te zatrudniające od 10 do 50 pracowników częściej rywalizują z małymi, działającymi na rynkach lokalnych w tradycyjny sposób. Firmy o większym zatrudnieniu przeważnie konkurują z dużymi, nowoczesnymi korporacjami. Głównym motywem jest szeroko rozumiany rozwój firmy – zwiększenie zasięgu działania, pozyskiwanie nowych kontrahentów (36%) i zwiększenie dochodów (23%).
fot. mat. prasowe
Konkurencja na rynkach zagranicznych – firma a klient
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)