Koniunktura konsumencka IX 2015
2015-09-25 12:21
Wraz z nadejściem roku szkolnego nastroje Polaków wyraźnie osłabły - z comiesięcznego badania Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w dziewiątym miesiącu tego roku zarówno bieżące jak i wyprzedzające wskaźniki ufności konsumenckiej były gorsze niż przed miesiącem. Wyjątkiem okazały się tu ocena możliwości obecnego dokonywania ważnych zakupów oraz przewidywania dotyczące możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy - w obu przypadkach mieliśmy do czynienia ze wzrostami.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka VIII 2015
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej spadł o 2,0 p. proc. i ukształtował się na poziomie -9,9.Spadek wartości został odnotowany dla większości składowych wskaźnika – zwłaszcza dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek o 7,7 p. proc.). Poprawę odnotowano jedynie dla oceny możliwości obecnego dokonywania ważnych zakupów (wzrost o 4,3 p. proc.).
W porównaniu do września 2014 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 4,3 p. proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej , syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej pogorszył się o 2,1 p. proc. i ukształtował się na poziomie -15,3.
Również dla WWUK wystąpił spadek wartości większości składowych – największy w przypadku oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek o 7,7 p. proc.). Poprawiły się natomiast przewidywania dotyczące możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost o 3,1 p. proc.).
We wrześniu br. WWUK osiągnął wartość o 5,3 p. proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2014 r.
fot. mat. prasowe
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej oraz jego wartości składowe
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej obrazuje bieżące tendencje zmian w konsumpcji indywidualne
Przeczytaj także:
Nastroje konsumentów poprawiły się w I 2025
![Nastroje konsumentów poprawiły się w I 2025 [© Freepik] Nastroje konsumentów poprawiły się w I 2025](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/koniunktura-konsumencka/Nastroje-konsumentow-poprawily-sie-w-I-2025-264488-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)