eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPolskaPolska: wydarzenia tygodnia 39/2015

Polska: wydarzenia tygodnia 39/2015

2015-09-27 13:43

Przeczytaj także: Polska: wydarzenia tygodnia 38/2015

  • Wg GUS systematycznie poprawia się sytuacja na rynku pracy. W końcu sierpnia 2015 r. w Polsce w urzędach pracy było zarejestrowanych 1,56 mln osób bezrobotnych; czyli 10 proc. czynnych zawodowo Polaków.
  • Według Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju od uruchomienia programów unijnych na lata 2007-2013 Polska wydała 357,7 mld zł, z czego dofinansowanie UE wyniosło 253,5 mld zł (podpisano ponad 106 tys. umów o wsparcie z UE na 409,5 mld zł).
  • Według Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego Polska traci na wyprowadzaniu przez firmy dochodów za granicę 10 mld zł wpływów z podatku CIT. Według ekspertów PwC luka w VAT (po spadku w 2014 r. do poziomu 41 mld zł, czyli 2,4 proc. PKB), w tym roku osiągnie 53 mld zł, co stanowi 3 proc. PKB. Oznacza to, że dotychczasowe działania przeciw oszustom podatkowym okazały się niewystarczające.
  • Wg GUS z powodu suszy zbiory zbóż ogółem w 2015 r. ocenia się na 27,8 mln ton (o ok. 13 proc. mniej licząc r/r). Produkcja warzyw jest o ok. 16 proc. mniejsza r/r, a owoców z drzew o 6 proc. niższa r/r. Według szacunków tegoroczne zbiory ziemniaków będą o 19 proc. mniejsze niż w ub.
  • Sejm zaakceptował nowelizację prawa bankowego. Nowelizacja zakłada, że banki, by dochodzić swoich praw wobec klientów, będą musiały korzystać z pełnej drogi sądowej. Oznacza to, że zlikwidowano Bankowy Tytuł Egzekucyjny (BTE).
  • Sprawa Kompanii Węglowej powraca. Jak wiadomo KW w 2012 r. miała ponad 170 mln zł zysku, w 2013 r. zanotowała prawie 700 mln zł straty, a w ub.r. - ponad 2,4 mld zł straty gotówkowej. W I półroczu br. spółka miała ok. 750 mln straty netto. Rząd zapewnia, że Nowa Kompania Węglowa na pewno powstanie w umówionym terminie. Jednak narastają wątpliwości, a powodem ma być sposób finansowania nowej spółki, który zakwestionowała Komisja Europejska. Na dziś wiadomo, że opracowano plan struktury kapitałowej NKW złożony z trzech akcjonariuszy - Węglokoksu, Funduszu Inwestycji Polskich Przedsiębiorstw (zarządzanym przez Polskie Inwestycje Rozwojowe) oraz Towarzystwa Finansowego Silesia. Spółka ma powstać na bazie 11 kopalń znajdujących się dotychczas w strukturach Kompanii Węglowej (KW) i kilku innych zakładów spółki. Związki zawodowe maja wątpliwości, wkrótce ma zebrać się Międzyzwiązkowy Komitet Protestacyjno-Strajkowy.
  • Nowelizacja ustawy o wspieraniu innowacyjności wprowadza ulgę podatkową dla inwestujących w innowacje. Będzie ona obowiązywać dwa lata. Nowela precyzuje zamknięty katalog kosztów kwalifikowanych na badania i rozwój podlegających odliczeniu. Zaproponowano odliczenie kosztów kwalifikowanych od podstawy opodatkowania oraz inne ich limity. Kwota kosztów kwalifikowanych nie mogłaby przekroczyć wielkości 10, 20 i 30 proc. w zależności od rodzaju poniesionych wydatków i wielkości przedsiębiorstw. Jednocześnie ulga dla podmiotów venture capital miałaby obowiązywać dwa lata. "W przypadku rynku venture capital spółki podwyższonego ryzyka, które w 2016 r. albo 2017 r. nabędą udziały lub akcje innych spółek, będą mogły korzystać ze zwolnienia dla dochodów ze zbycia takich udziałów bez względu na termin dokonania operacji".
  • Nowa ustawa o funduszu wsparcia dla kredytobiorców mieszkaniowych zakłada, że kredytobiorcy pozbawieni pracy i znajdujący się w trudnej sytuacji finansowej będą mogli przez 18 miesięcy otrzymywać pomoc do 1,5 tys. zł.
  • Według Inspektoratu Uzbrojenia Wojska Polskiego wartość wynegocjowanej z francuską firmę Airbus Helicopters oferty na dostawę 50 śmigłowców wielozadaniowych dla Wojska Polskiego wyniosła 13,347 mld zł.
  • Wg szacunków w Polsce problem oszustw w sprawach wysokości spalin dotyczy samochodów Volkswagena, ale też innych aut koncernu, czyli Skody, Seata i Audi.
  • Wg GUS wynik finansowy netto ogółem spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych (SKOK) wyniósł minus 118 mln zł w I półroczu 2015 r. (wobec 23,4 mln zł dodatniego wyniku rok wcześniej).
  • Spółka PKB Energetyka została sprzedana funduszowi CVC za prawie 2 mld złotych. To największa prywatyzacja w tym roku. Ta prywatyzacja wywoływała liczne kontrowersje. Wielu ekspertów uważało, że spółka, która zaopatruje kolej w prąd, powinna pozostać w państwowych rękach. Pieniądze z prywatyzacji zostaną przeznaczone między innymi na kupno nowego taboru kolejowego.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

SAMOCHODY UŻYWANE CORAZ CZĘŚCIEJ KUPOWANE W KREDYCIE LUB LEASINGU. ZWIĘKSZA SIĘ ZAINTERESOWANIE MŁODSZYMI AUTAMI

Klienci kupujący za gotówkę wciąż są większością na rynku samochodów używanych. Polacy poszukują jednak coraz nowszych aut, a więc i droższych, stąd rosnąca popularność takich form finansowania zakupu, jak kredyt czy leasing. Klienci wybierają też programy, które dają im gwarancję zakupu samochodu z pewnego i sprawdzonego źródła.

– Większość klientów kupujących samochody używane na polskim rynku to głównie klienci gotówkowi. Dzieje się tak z tego powodu, że 90 proc. samochodów to auta w wieku 6 lat i starsze, z czego 70 proc. tej grupy stanowią samochody w wieku powyżej 10 lat. Są to auta stosunkowo tanie – cena zakupu oscyluje w granicach 10 tys. zł, więc klienci posiłkują się własnymi oszczędnościami lub pieniędzmi pożyczonymi od rodziny czy znajomych – mówi agencji Newseria Biznes Rafał Gajewski, kierownik strefowy w Toyota Bank Polska.

Zakup nowszych aut, czyli maksimum sześcioletnich, i z lepszym wyposażeniem, to większy wydatek. Dlatego klienci częściej posiłkują się kredytami lub leasingiem, tak jak w przypadku aut nowych. Instytucje finansowe dostrzegają rosnące zapotrzebowanie na tego typu produkty. Klienci Toyota Banku najczęściej szukają samochodu w wieku między 3 a 8 lat.

– Dwa miesiące temu uruchomiliśmy produkt dla samochodów i dziś jego udział sięga już 30 proc. finansowania używanych aut. Zakładamy, że w ciągu najbliższego roku uda nam się uzyskać około 50 proc., tak jak udało się to osiągnąć w sprzedaży tego produktu dla samochodów nowych – podkreśla przedstawiciel Toyota Bank Polska.

SmartPlan dla aut używanych to produkt kredytowy, którego cechą jest możliwość wykupu auta w ostatniej racie. Klient, zaciągając zobowiązanie w tej formie, ponosi koszty rzędu 50 proc. wartości samochodu. Kapitał ten rozłożony jest na równe bądź malejące raty, a ostatnia rata, tzw. rata wykupowa, jest zdecydowanie wyższa. Stanowi ona do 40 proc. wartości samochodu, przez co wcześniejsze raty mogą być dużo niższe (10 proc. stanowi wkład własny klienta).

– Względem klasycznej formy finansowania miesięczna rata jest niższa o około 60 proc., co pozwala klientom na zakup auta lepiej wyposażonego, czasami nawet z segmentu wyżej. Znacząco zwiększają się również możliwości zakupowe klienta i poprawia jego zdolność kredytową – mówi Gajewski.

Oferta banku ma umożliwić cykliczną wymianę samochodów – w cyklu 3-4-letnim. Założenie jest takie, by klient, zamiast spłacać ostatnią ratę, decydował się na finansowanie kolejnego samochodu. Taką decyzję będzie mógł podjąć tuż przed upływem okresu kredytowania.

– Klient zostawia auto w rozliczeniu w wybranej stacji dilerskiej i spłaca pozostały do spłaty kapitał. Bazując na tym, że nasze auta mają bardzo wysoką wartość rezydualną i względem konkurencji mamy tutaj sporą przewagę, klient ma środki na dokonanie kolejnej wpłaty wstępnej na poczet kolejnego cyklu – mówi ekspert. – Obserwujemy, że klienci, którzy raz skorzystali z takiej konstrukcji produktu, przesiadają się w kolejne samochody i są bardzo zadowoleni z tego typu rozwiązania.

Bank liczy na to, że co drugi klient przesiądzie się do kolejnego auta, bez spłacania ostatniej raty.

Jak podkreśla Rafał Gajewski, dla klientów na rynku wtórnym bardzo istotna jest gwarancja, że zakupione auto ma pewne źródło i jest sprawdzone.

– W większości przypadków są to auta z wtórnego obiegu z naszej sieci, które mają sprawdzoną historię serwisową. Bardzo aktywnie działa program Pewnego Auta, w ramach którego klienci mają możliwość zakupu samochodu, po pierwsze, sprawdzonego, z wykluczonymi wszelkimi usterkami, a po drugie, z gwarancją. Wspólnie z importerem uczestniczymy w tym programie, przygotowując również dla tych aut specjalną ofertę finansową, z której mogą skorzystać nasi klienci – wyjaśnia Rafał Gajewski.

Dziś 35 proc. finansowanych przez Toyota Bank Polska samochodów pochodzi z rynku wtórnego. Do końca tego roku finansowego spółka chce zwiększyć ten odsetek do 50 proc.

– Zakusy importera są bardzo ambitnie. W perspektywie kilku najbliższych lat ta proporcja będzie wyglądała następująco: na dwa samochody używane będzie przypadał jeden nowy samochód – mówi Gajewski.

Rafał Gajewski, kierownik strefowy Toyota Bank Polska

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: