eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyArchiwizacja danych traktowana po macoszemu

Archiwizacja danych traktowana po macoszemu

2015-09-30 11:19

Archiwizacja danych traktowana po macoszemu

22 proc. pracowników MŚP potwierdza, że dysponuje archiwum on-line w chmurze © massimo_g - Fotolia.com

Co piąty przedstawiciel sektora małych i średnich przedsiębiorstw zupełnie bagatelizuje kwestie związane z archiwizacją danych - wynika z kolejnej już odsłony badań „Nowoczesne IT w MŚP 2015”, które Ipsos MORI realizuje na zlecenie Microsoftu. Ponadto okazuje się, że sektor MŚP właściwie nie posiada procedur związanych z bezpieczeństwem informacji. Połowa pracowników, którzy uzyskują dostęp do firmowych danych poza biurem, deklaruje korzystanie z najbardziej ryzykownego rozwiązania - transferu danych przez e-mail na prywatną pocztę. Co dość zaskakujące, na taką praktykę zgadzają się niemal wszyscy przedsiębiorcy.

Przeczytaj także: Kłopotliwe usługi w chmurze. Nie milkną pytania o bezpieczeństwo

Kluczowe wnioski z badań:


  • Archiwizacja danych firmowych ciągle okazuje się być tematem pomijanym przez polskie przedsiębiorstwa. Co piąta firma z sektora MŚP traci dostęp do danych w następstwie kradzieży, czy zniszczenia sprzętu.
  • Zaledwie 22 proc. firm korzysta z bezpiecznej archiwizacji w chmurze stosowana; ten wynik, o 11 proc. niższy od średniej europejskiej, jest dobitnym dowodem na to, że w adaptacji rozwiązań opartych o chmurę i zapewniających najwyższy poziom ochrony pozostajemy w ogonie Europy.
  • Przejawem dbałości o bezpieczeństwo informatyczne firmy jest współpraca z zaufanym dostawcą usług chmurowych, który może zapewnić firmie znacznie lepszą ochronę niż ona jest to w stanie zrobić samodzielnie.
  • Niemal połowa pracowników MŚP, którzy pracują poza biurem, przesyła potrzebne dane na prywatny e-mail. 95 proc. szefów ta praktyka zupełnie nie przeszkadza.

Ups… gdzie podziały się moje dane?


W sytuacji zniszczenia lub kradzieży laptopa, 20 proc. przedstawicieli małych i średnich firm napotyka na ogromny problem, ponieważ zupełnie nie archiwizuje danych związanych z pracą. W tym przypadku znacząco odstajemy od standardów europejskich, gdzie wynik okazał się niższy o 7 punktów procentowych. 46 proc. respondentów z polskich firm przyznaje, że mogłaby mieć trudności z odzyskaniem plików, ale ma szansę odtworzyć je z dysku twardego, gdzie znajdują się kopie zapasowe.

fot. massimo_g - Fotolia.com

22 proc. pracowników MŚP potwierdza, że dysponuje archiwum on-line w chmurze

W tym przypadku jesteśmy daleko w tyle za Europą, gdzie popularność rozwiązań chmurowych do archiwizacji danych jest dużo wyższa i sięga 33 proc. wskazań.


Mniej niż ¼ (22 proc.) pracowników MŚP potwierdza, że dysponuje archiwum on-line w chmurze. Co ciekawe, w tym przypadku również jesteśmy daleko w tyle za Europą, gdzie popularność rozwiązań chmurowych do archiwizacji danych jest dużo wyższa i sięga 33 proc. wskazań. Do pracowników z Finlandii, którzy są najbardziej otwarci na „chmurę” dzieli nas aż 17 punktów procentowych (39 proc. archiwizuje online).

Statystyki pokazują, że swoistymi pionierami w wykorzystaniu możliwości chmury do archiwizacji danych są mikroprzedsiębiorstwa. 29 proc. przedstawicieli tej grupy korzysta właśnie z modelu cloud do zapisu kopii zapasowych. Do chmury przekonane jest również najmłodsze pokolenie polskich pracowników w wieku 18-24, które wskazuje na back-up online jako preferowane miejsce przechowania danych (26 proc.). Z drugiej strony w grupie „młodych” pracowników MŚP zarejestrowano największych odsetek osób, który wcale nie tworzy kopii zapasowych.

Niedojrzała polityka bezpieczeństwa


Osoby, wykonujące obowiązki służbowe poza biurem zapewniają sobie dostęp do danych głównie poprzez transfer plików na prywatną pocztę, co deklaruje 47 proc. badanych. Odsetek ten rośnie aż do 63 proc. wśród firm „analogowych”, które przyznają się do realizacji większości procesów w trybie offline. Niemal 1/3 respondentów dzięki usługom w chmurze korzysta z danych przez smartfon, tablet lub komputer, natomiast 30 proc. wskazuje na dostęp do danych poprzez zdalny desktop. Jedynie 18 proc. korzysta z transferu danych wykorzystując dyski wirtualne typu OneDrive. Wyniki wskazują również, że pracownicy firm europejskich najmocniej przywiązani są do zdalnego dostępu do danych przechowywanych w chmurze (40 proc.). Co ciekawe, osoby korzystające z transferu chmurowego lub te, które wysyłają dane e-mailem twierdzą, że kierownictwo ich firm ma świadomość dostępu do danych w taki właśnie sposób.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: