Pokolenie Y - liderzy na rynku pracy
2015-10-01 11:41
Pokolenie Y chce pracować, rozwijać się i przewodzić © Minerva Studio - Fotolia.com
Przeczytaj także: Własna firma marzeniem studenta
Respondenci, zapytani o główne czynniki decydujące o wyborze pracodawcy, na pierwszym miejscu (42 proc.) wskazali rozwój zawodowy oraz możliwość zdobywania nowych umiejętności. Na drugiej pozycji, ze znacznie jednak skromniejszą liczbą wskazań (15,6 proc.), uplasowała się atrakcyjna pensja. Dalsze miejsca należały do równowagi między życiem zawodowym i prywatnym (8,5 proc.) oraz dobrej atmosfery w miejscu pracy (7,3 proc.).Tak dalekie miejsce ostatniego z czynników może nieco zaskakiwać, ponieważ to właśnie on okazuje się być głównym bodźcem do zmiany pracodawcy (złą atmosferę w pracy wskazał tu niemal co czwarty badany). Kolejne pozycje przypadły niezadowalającym możliwościom rozwoju (19,3 proc.), zbyt niskim wynagrodzeniom (15,1 proc.) oraz niedocenieniu przez pracodawcę – 12,1 proc.
Powyższe wyniki pozostają w zgodzie z percepcją liderów biznesu i menedżerów HR – w badaniu Trendy HR 2015 wskazali oni jako największe wyzwanie dla biznesu kształtowanie kultury organizacyjnej i wpływanie na zaangażowanie pracowników. Firmy już zauważyły, że atmosfera pracy przekłada się na zaangażowanie pracowników i generuje koszty np. dużej rotacji, dlatego wiele z nich zamierza świadomie modelować kulturę organizacyjną. Jednak wiedza w tym zakresie jest jeszcze dość ograniczona.
Praca zawodowa znalazła się na trzecim miejscu w hierarchii wartości respondentów. Podobnie jak w poprzedniej edycji badania, na pierwszym miejscu znalazło się szczęście rodzinne (blisko 78 proc. wskazań), a na drugim zachowanie dobrego zdrowia (niemal 63 proc.).
Wysoki etos pracy wśród studentów i młodych absolwentów
Praca jest niezwykle ważna dla większości przedstawicieli generacji Y. Ponad 81 proc. z nich deklaruje, że miało już okazję zdobyć w swoim kraju doświadczenie zawodowe (pracę, praktyki lub staże) związane z kierunkiem wykształcenia.
Młodzi ludzie bardzo wysoko oceniają swoje kompetencje. Najmocniej czują się w wyszukiwaniu i analizie informacji oraz wyciąganiu wniosków (blisko 70 proc. wskazań). Na kolejnych miejscach wskazują umiejętności efektywnego uczenia się nowych rzeczy (prawie 69 proc. deklaracji) oraz komunikacyjne (66 proc. odpowiedzi). Kompetencje takie jak współpraca w grupie czy samoorganizowanie pracy otrzymały również wysokie oceny, na poziomie blisko 65 proc. wskazań. Jak pokazują wyniki badania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości „Rynek pracy widziany oczami pracodawców”, zrealizowanego w ramach V edycji projektu „Bilans Kapitału Ludzkiego”, to właśnie umiejętność organizowania sobie pracy jest obecnie kompetencją najbardziej poszukiwaną przez pracodawców.
fot. Deloitte
Jakie cechy powinien mieć lider w biznesie?
fot. Deloitte
Na czym powinien skupiać się lider biznesu?
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)