Rok 2025: większe korki i zanieczyszczenie powietrza
2015-10-05 11:51
![Rok 2025: większe korki i zanieczyszczenie powietrza [© connel_design - Fotolia.com] Rok 2025: większe korki i zanieczyszczenie powietrza](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/transport/Rok-2025-wieksze-korki-i-zanieczyszczenie-powietrza-164153-200x133crop.jpg)
Autobusy © connel_design - Fotolia.com
Przeczytaj także: 6 megatrendów, które wpłyną na rozwój świata
Czym zatem jest wspomniana we wstępie innowacyjność społeczna? Zgodnie z wyjaśnieniami autorów badania jest to innowacyjność dążąca do wprowadzenia pozytywnych zmian w życiu społeczeństw i jednostek. Innowacyjność wymagająca kooperacji między technologiami, branżami, produktami oraz modelami biznesowymi. Definicja ta znajduje zastosowanie w sektorze transportowym, gdzie beneficjentami nowych technologii mogą być nie tylko niewielkie, lokalne społeczności, ale także szersze kręgi społeczeństwa.O skuteczności innowacji społecznych w sektorze publicznym i przedsiębiorczości opowiada Martyn Briggs z Frost & Sullivan:
„Firmy i organy administracji publicznej, które wprowadzą innowacje społeczne, by przeciwdziałać negatywnym skutkom urbanizacji — a w szczególności zanieczyszczeniu powietrza i korkom drogowym — nie tylko osiągną znaczne zyski, ale zapewnią też społeczeństwu dziesięciokrotnie większe korzyści. Wymaga to analiz, głównie usług w modelu Business to Society zapewniających zbiorowe korzyści, a także na poziomie konsumenckim i biznesowym w zakresie zwiększenia komfortu podróży” — mówi.
W raporcie z badania podkreśla się decydującą rolę płynnie działających i zintegrowanych sieci łączności mobilnej w efektywnej infrastrukturze transportowej przyszłości. Wskazano także, jak można się uporać z najważniejszymi wyzwaniami:
- Redukcja korków ulicznych o 20% dzięki optymalizacji przepływu ruchu za pomocą inteligentnych systemów zarządzania ruchem oraz komunikacji między pojazdami. Może to przynieść oszczędności tylko w skali Polski na poziomie 2,1 mld USD.
- Zwiększenie efektywności transportu (pod względem zużycia energii i optymalnego wykorzystania) zredukuje emisje o 10%. Na przykład dalsza automatyzacja i inteligentne kierowanie mogą zmniejszyć zużycie paliwa o 10%, co na Polskim rynku oznacza oszczędności na poziomie 2,7 mld USD.
- Automatyczna i inteligentna łączność mobilna może zmniejszyć liczbę wypadków o 25% do 2030 roku dzięki połączeniu rozwiązań do reagowania na wypadki i unikania kolizji.
fot. connel_design - Fotolia.com
Autobusy
Zanieczyszczenie powietrza, korki oraz wypadki drogowe. Tym trzem najważniejszym wyzwaniom związanym z urbanizacją można skutecznie stawić czoła przy pomocy innowacyjności społecznej.
W ten sposób innowacyjność społeczna w dziedzinie transportu może przynieść znaczne korzyści ekonomiczne, społeczne i środowiskowe — m.in. zmniejszyć emisje zanieczyszczeń o 10%, ilość korków drogowych o 20% i zużycie paliwa w transporcie o 10% w skali globalnej. Redukcja liczby wypadków drogowych o 25% dzięki innowacyjności społecznej może przynieść oszczędności w Polsce na poziomie 0,9 mld USD.
„Biznes może w istotny sposób przyczynić się do przezwyciężenia wyzwań stojących przed społeczeństwem. Firmy, które zdobędą się na świeże spojrzenia na innowacyjność, czeka ogromna szansa” — powiedział Dieter Rennert, dyrektor naczelny Hitachi Ltd w regionie EMEA i WNP. „Widać to szczególnie w sektorze transportu, w którym powstają podwaliny pod biznes innowacyjny społecznie. Wpływając na przyszłość infrastruktury transportowej — zwiększając bezpieczeństwo i komfort podróży oraz ochronę środowiska w miastach — firmy mogą wprowadzać innowacje korzystne dla całego społeczeństwa”.
Innowacyjność społeczną i powiązane z nią oszczędności urzeczywistnia nie tylko urbanizacja, ale też trzy inne powiązane trendy: łączność, zmiany preferencji społecznych oraz inteligentne zarządzanie.
- Łączność: według prognoz do 2025 r. ma być 80 miliardów urządzeń połączonych z Internetem. Taka penetracja urządzeń i infrastruktury stwarza ogromne możliwości wykorzystania big data i rozwoju mobilności. Już teraz wpływa to korzystnie na komfort użytkowników (np. dzięki aplikacjom do wzywania taksówek czy sprawdzania statusu pociągów w czasie rzeczywistym). Kolejna fala rozwoju zajdzie jeszcze dalej, umożliwiając większą automatyzację sieci i łączenie pojazdów z infrastrukturą oraz urządzeniami.
- Zmiany i preferencje społeczne: postrzeganie transportu przez społeczeństwo nieustannie się zmienia. Rośnie akceptacja i preferencja środków komunikacji publicznej. Proporcja transportu publicznego w kilku megamiastach przewyższa już transport prywatny, na co wpływa znaczny rozwój infrastruktury transportowej oraz zmiana nastawienia. Na przykład w Londynie tylko 34% przejazdów przypada na prywatne samochody — pozostałe opcje to transport publiczny, chodzenie pieszo i jazda na rowerze.
- Inteligentne zarządzanie: w efektywnym i zorganizowanym dostarczaniu innowacyjnych, zintegrowanych rozwiązań do mobilności coraz większą rolę będzie odgrywać polityka publiczna. Może to przybierać różne formy: od udostępniania prywatnym deweloperom obszernych zasobów miejskich danych po nadawanie priorytetu na drogach transportowi publicznemu i rowerom czy inwestycje w infrastrukturę. W raporcie podkreśla się także znaczenie współpracy między organami władz w celu wypracowania zintegrowanego podejścia do zapewniania transportu. Przykładem mogą być sieci szybkiej kolei, które połączą docelowo całe kontynenty, a nie tylko kraje.
„Firmy i władze publiczne muszą współpracować nad urzeczywistnieniem innowacyjności społecznej, która zapewni dominację transportu publicznego nad prywatnym” — powiedział Martyn Briggs z Frost & Sullivan. „Docelowo wpłynie to na powstanie bardziej złożonego, lecz efektywnego ekosystemu transportowego, w którym pasażerowie lepiej orientują się w dostępnych opcjach, a operatorzy lepiej rozumieją pasażerów”.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)