Polski rynek nieruchomości handlowych III kw. 2015
2015-10-13 11:27
Polski rynek handlowy w fazie dynamicznego wzrostu © zhu difeng - Fotolia.com
Międzynarodowa firma doradcza JLL podsumowała III kwartał br. na rynku nieruchomości handlowych w Polsce. Okazuje się, że pod względem otwarć nowych obiektów badany okres okazał się dość spokojny. Podaż podskoczyła o nieco ponad 106 tys. mkw., z czego niemal połowa przypadła na łódzkie centrum handlowe Sukcesja. Patrząc na plany deweloperów, można podejrzewać, że ostatnie trzy miesiące tego roku charakteryzować będzie o wiele wyższa dynamika.
Przeczytaj także: Polski rynek nieruchomości handlowych I poł. 2015
Pod koniec września bieżącego roku całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w naszym kraju sięgała 12,58 mln mkw., na co składały się:- centra handlowe – 8,99 mln mkw.,
- parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe – 3,39 mln mkw. oraz
- centra wyprzedażowe – 0,2 mln mkw.
Jak już wspomniano we wstępie, okres lipiec-wrzesień okazał się relatywnie spokojny pod względem otwarć nowych obiektów. Podaż sięgnęła 106 500 mkw., z czego 46 300 mkw. przypadło na największe tegoroczne otwarcie – centrum Sukcesja w Łodzi. W III kwartale otworzono także salon Agata Meble w Lublinie (15 000 mkw.), Castoramę w Cieszynie (11 600 mkw.) oraz przebudowano i rozbudowano Wola Park w Warszawie (+17 600 mkw.), Galerię Pomorską w Bydgoszczy (+10 000 mkw.), oraz stołeczny Factory Ursus (+6 000 mkw.). Od początku tego roku do końca września na rynek trafiło ponad 316 000 mkw. powierzchni handlowej, w tym 225 000 mkw. w centrach handlowych.
Anna Bartoszewicz-Wnuk, Dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa, JLL, informuje „Umiarkowana nowa podaż w III kw. nie jest niczym zaskakującym, jako że deweloperzy starają się otwierać swoje obiekty jesienią, aby wykorzystać czas świątecznych zakupów. W głównych aglomeracjach trwają intensywne prace budowlane przy szeregu nowych projektów. Całkowita podaż powierzchni handlowej w budowie w Polsce sięga 708 000 mkw., z czego 675 000 mkw. przypada na centra handlowe”.
Największe powstające obiekty to Posnania (100 000 mkw.) w Poznaniu, Wroclavia (64 000 mkw.) we Wrocławiu oraz Forum Gdańsk (62 000 mkw.). We wrześniu prace przygotowawcze rozpoczęły się również przy jednej ze stołecznych inwestycji GTC – Galerii Północnej (64 000 mkw.).
fot. zhu difeng - Fotolia.com
Polski rynek handlowy w fazie dynamicznego wzrostu
Z planów deweloperów wynika, że w samym tylko IV kw. tego roku rynek może wzbogacić się o ponad 330 000 mkw. nowej powierzchni, z czego ok. 295 000 mkw. przypadnie na centra handlowe. Największym obiektem planowanym do ukończenia w tym roku są Zielone Arkady w Bydgoszczy. Na IV kw. zaplanowane są także otwarcia m.in. Supersamu (23 000 mkw.) w Katowicach oraz Galerii Galena (31 400 mkw.) – pierwszej nowoczesnej galerii handlowej w Jaworznie, Vivo! (32 700 mkw.) w Stalowej Woli, oraz centrum Nowy Rynek (24 000 mkw.) w Jeleniej Górze.
„Modernizacje i przebudowy to bardzo ważny element strategii właścicieli i zarządców starszych obiektów w odpowiedzi na rosnącą konkurencję na rynku i zmieniające się oczekiwania klientów. W III kw. na rynek trafiła nowa powierzchnia w ramach rozbudowanej Galerii Pomorskiej, centrum Wola Park i Factory Ursus. Z kolei, takie projekty jak m.in. Centrum Franowo w Poznaniu, Morena w Gdańsku, Tesco Bielany we Wrocławiu, obiekty ETC w Swarzędzu i Gdańsku przechodzą właśnie procesy przebudowy czy modernizacji”, wymienia Edyta Potera, Dyrektor, Dział Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL.
Przeczytaj także:
Nieruchomości handlowe w II kw. 2021
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
centra handlowe, centrum rozrywkowo-handlowe, obiekty handlowe, powierzchnie handlowe, nieruchomości handlowe
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)