Polski rynek nieruchomości handlowych III kw. 2015
2015-10-13 11:27
Przeczytaj także: Polski rynek nieruchomości handlowych I poł. 2015
Popyt
Pięć międzynarodowych sieci handlowych i gastronomicznych poinformowało w ostatnim czasie o rozpoczęciu działalności w Polsce. Turecka marka modowa Colin’s zadebiutowała w Bonarka City Center, natomiast Origins rozpoczął od Galerii Mokotów. Na rynku pojawiły się trzy znane sieci gastronomiczne: Fuddruckers, Dairy Queen (Wola Park) oraz Paul (Warsaw Financial Center). Z kolei Dunkin’ Donuts postanowił reaktywować swoją działalność w Polsce.
„Zauważalny w Polsce jest ogólny trend wzmacniania stref gastronomicznych w centrach handlowych. Przebudowa nieruchomości w tym celu jest po części związana z rosnącą siłą nabywczą społeczeństwa. Zwiększenie przestrzeni pod tego typu lokale może zachęcić nowe międzynarodowe sieci gastronomiczne do wejścia na polski rynek”, komentuje Edyta Potera.
Wskaźnik powierzchni niewynajętej i czynsze
Poziom powierzchni niewynajętych w największych miastach kształtuje się pomiędzy 1,6% a 4,0%. Wyjątek stanowi Wrocław – 4,6%.
„Poziom nasycenia powierzchnią w centrach handlowych wyniósł na koniec III kw. 233 mkw. na 1 000 mieszkańców. W naszej ocenie, Polska powinna osiągnąć średni poziom nasycenia dla krajów Europy Zachodniej, czyli 262 mkw. na 1 000 mieszkańców, przed 2020 r.”, dodaje Anna Bartoszewicz-Wnuk.
fot. mat. prasowe
Wskaźnik pustostanów ws nasycenie powierzchnią w centrach handlowych
Z wyjątkiem Warszawy i Poznania, stawki czynszów na głównych rynkach handlowych pozostały na niezmienionym poziomie w porównaniu do ubiegłego kwartału. W Warszawie czynsze “prime”, które dotyczą sklepów o powierzchni do 100 mkw. z asortymentem odzieży lub dodatków, w najlepszych galeriach handlowych, wzrosły do 120 euro za mkw. miesięcznie.
Rynek inwestycyjny
Największą tegoroczną transakcją na rynku nieruchomości handlowych w Polsce jest zakup w III kw. 2015 r. centrum handlowego Riviera w Gdyni przez Union Investment od Foncièrie Euris i Rallye za ok. 291– 300 mln euro.
Agnieszka Kołat, Dyrektor, Dział Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych w Europie Środkowo –Wschodniej JLL, podsumowuje:
„Na koniec III kw. 2015 r. wolumen transakcji inwestycyjnych w segmencie nieruchomości handlowych w Polsce wyniósł ponad 660 milionów euro, już teraz przewyższając całkowitą wartość transakcji zrealizowanych w 2014 roku (około 570 mln euro). Ponadto, w przypadku kilku transakcji podpisano przedwstępne umowy sprzedaży i ich zamknięcie planowane jest w IV kw. 2015. Jeśli te transakcje zostaną sfinalizowane zgodnie z planem do końca tego roku, łączny wolumen umów kupna/sprzedaży przekroczy wynik 1,3 mld euro, zanotowany w 2013 r.”
Przeczytaj także:
Nieruchomości handlowe w II kw. 2021
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
centra handlowe, centrum rozrywkowo-handlowe, obiekty handlowe, powierzchnie handlowe, nieruchomości handlowe
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)