eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMediaWydawnictwa literackie i ich wizerunek w mediach

Wydawnictwa literackie i ich wizerunek w mediach

2015-10-23 10:59

Wydawnictwa literackie i ich wizerunek w mediach

Książki © Chekunov Alexandr - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Na rynku wydawniczym w centrum uwagi jest przede wszystkim książka i jej autor. Wydawnictwo literackie natomiast, które umożliwia wydostanie się treści z przysłowiowej ‘szuflady’, stoi nieco w cieniu za głównymi bohaterami. Analiza przeprowadzona przez Instytut Monitorowania Mediów wskazuje jednak, że być może trzeba będzie obalić tę tezę. Na temat zbadanej grupy polskich wydawnictw od początku 2015 roku pojawiło się ponad 100 tys. publikacji we wszystkich typach mediów o wartości ponad 367 mln zł.

Przeczytaj także: Czytelnictwo w Polsce. Kto i jak czyta książki?

Kto kogo promuje, czyli wydawnictwa vs książki


Dziennikarze, czy blogerzy zapowiadający nowość wydawniczą, a później recenzujący jej treść – zawsze pamiętają o przywołaniu nazwy wydawnictwa, dzięki któremu dana książka została opublikowana. Marka wydawnictwa jest wizytówką książki, jej dodatkową rekomendacją, umiejscawia ją w kontekście dzieł innych autorów, którzy publikowali pod tym samym szyldem. Można by przypuszczać, że użytkownicy mediów społecznościowych skupią się raczej na samych tytułach, treści, bohaterach i emocjach związanych z lekturą.

Tymczasem także oni chętnie dzielą się informacjami o samych wydawcach. Zgodnie z analizą IMM ze 100 tys. wszystkich publikacji, w których pojawiły się nazwy monitorowanych wydawnictw (szczegółowe informacje w metodologii) najwięcej wzmianek zostało zmonitorowanych właśnie w mediach społecznościowych, bo aż 73 tys. wpisów i komentarzy.

Zdecydowanym liderem rankingu zostało Wydawnictwo ZNAK, które osiągnęło w badanym okresie wynik prawie 15 tys. publikacji (35% wszystkich wzmianek w TOP5 badanych wydawnictw). Na drugim miejscu znalazł się Świat Książki (19% publikacji), na trzecim Wydawnictwo Literackie (17%), a na kolejnych: Prószyński i S-ka (16%) oraz Zysk i S-ka (13%). Co ciekawe jednak – inaczej kształtuje się ranking pierwszej piątki z uwzględnieniem wartości AVE publikacji.

Najwyższy ekwiwalent reklamowy z prasy i rtv ma nadal Wydawnictwo ZNAK (66 mln zł), na drugim miejscu natomiast znajduje się nie Świat Książki, a Wydawnictwo Literackie (36 mln zł), na trzecim W.A.B. (23 mln zł), a na czwartym i piątym kolejno: Prószyński i S-ka (21 mln zł) oraz Dom Wydawniczy Rebis (19 mln zł).

fot. mat. prasowe

TOP5 Wydawnictwa literackie

Największą liczbę publikacji na swój temat zgromadziło Wydawnictwo ZNAK.


Nowości, recenzje i promocje


W myśl zasady – nie sądź książki po okładce – nie poprzestaliśmy na ocenie, które wydawnictwa wypadły najlepiej pod względem liczebności i wartości publikacji, sprawdziliśmy także, co kryje się w treści opublikowanych materiałów. Źródłem najbardziej nieskrępowanych merytorycznie i językowo opinii jest oczywiście internet – dlatego przyjrzeliśmy się w szczególności wypowiedziom jego użytkowników. Przede wszystkim, jak się okazało, chętnie komentowano pojawienie się na rynku nowości wydawniczych. Internauci często dzielą się linkami do artykułów z portali tematycznych, ale sami także udzielają swoich wypowiedzi, zapowiedzi, czy opinii np.:

„Absolutnie konieczna lektura! Przerażający reżim Korei Północnej widziany oczami nauczycielki angielskiego. I krótkie przemówienie Suki Kim na Ted.com - Dziękuję Wydawnictwu Znak:)”

„W sam raz na letni wieczór! Jill Mansell "Nieprzewidziane konsekwencje miłości" Wydawnictwo Literackie CZYTAM...”

„Zapraszamy do zapoznania się z nowością Wydawnictwa Agora :) o szczęściu słów kilka..”


Innym sposobem na pokazanie swojego zamiłowania do książek, jest ich cytowanie oraz dzielenie się mini recenzjami na ich temat:

„Bardzo lubię ten fragment wspomnień Madeleine Albright , Pani Sekretarz Stanu, Świat Książki, Warszawa 2005, S. 87.”

„Podróżuję, by lepiej poznać życie, ludzi, samego siebie. Czuję głód nowych doznań, potrzebę podziwiania i dziwienia się. Jeśli człowiek nie umie zachwycać się już niczym, jeśli jego serce pozostaje zimne - przestaje żyć naprawdę". Jacek Pałkiewicz, "Oblicza strachu", Wydawnictwo Czerwone i Czarne”

„Zapraszam na recenzję rewelacyjnej i bezkompromisowej książki Śmierć Frajerom od Wydawnictwo MUZA S.A. :D”


Internauci nie zapominają dzięki komu mogą cieszyć się oczekiwaną lekturą i udostępniają swoje opinie na temat wydawców, choć nie zawsze mają formę laurki:

„Szkoda, bo wydanie Krajewskiego w Znaku ma FATALNĄ czcionkę. Źle się czyta. @WydawnictwoZnak”

„Świetny początek dnia dzięki Wydawnictwo Znak :)”

„Wydawnictwo Literackie kojarzone głównie z beletrystyką, dziś serwuje sporą dawkę ciekawych poradników.... http://t.co/HTQGXfnHta”

„38/52 Małgorzata Thiele, „Trzy panie w samochodzie czyli sekta olimpijska” - przyjemne jak to książki z kolekcji Babie lato Wydawnictwa Nasza Księgarnia”

 

1 2

następna

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: