Leasing transportu ciężkiego zyskuje
2015-10-30 09:50
Transport ciężki ciągnie leasing © adfi - Fotolia.com
Przeczytaj także: Polski leasing ciągle na ścieżce wzrostu
Segment transportu ciężkiego obejmuje m.in. pojazdy ciężarowe powyżej 3,5 tony, ciągniki siodłowe, naczepy i przyczepy, autobusy, samoloty, statki oraz sprzęt kolejowy. Dane z końca września bieżącego roku dowodzą, że trend wzrostowy zdołał utrzymać się we wszystkich tych segmentach, z wyjątkiem autobusów. Kluczowe dla rynku okazują się ciągniki siodłowe - po dziewięciu miesiącach wartość finansowania udzielonego na ten cel podskoczyła o ponad 27 proc. względem analogicznego okresu ubiegłego roku. Wartość nowych kontraktów na koniec trzeciego kwartału wyniosła 4,61 mld.Ciągniki siodłowe, podobnie zresztą jak inne środki transportu ciężkiego, finansowane są głównie za pomocą leasingu. Druga z rosnących kategorii - naczepy i przyczepy – wzrosła w analizowanym okresie o ponad 12 proc., osiągając wartość transakcji na poziomie 1,97 mld zł. Pojazdy ciężarowe powyżej 3,5 tony wypracowały 6,2 proc. wzrostu, dzięki łącznej wartości transakcji przekraczającej 1,46 mld zł.
Sytuacja branży transportowej, a leasing
Leasing pozostaje kluczowym instrumentem finansowym wspierającym inwestycje firm w środki transportu drogowego. Zgodnie z danymi Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (za CEP/MSW), udział firm leasingowych w rejestracjach nowych pojazdów ciężarowych (powyżej 3,5 tony) w połowie roku utrzymywał się na poziomie 70,9 proc., udział w rejestracjach naczep i przyczep (powyżej 3,5 tony) wynosił 64,4 proc., a udział w rejestracjach nowych autobusów (powyżej 3,5 tony) był na poziomie 33,9 proc.
fot. mat. prasowe
Struktura po III kwartale
Związek Polskiego Leasingu na bieżąco monitoruje kondycję firm transportowych, realizując w tym celu badanie wśród firm członkowskich.
- Analizy ZPL pokazują, że wszystkie firmy leasingowe, biorące udział w badaniu zwiększyły zarówno wartość portfela jak i liczbę klientów oraz czynnych umów leasingowych finansujących środki transportu (tj. ciągniki siodłowe i naczepy). Jakość płatności uległa nieznacznej poprawie, poza grupą o największych, ponad 90-cio dniowych opóźnieniach. Trzeci kwartał z rzędu wzrosła wartość umów rozwiązanych, osiągając najwyższy poziom od 12 miesięcy, natomiast w związku ze wzrostem wartości łącznych należności ich udział w portfelach firm leasingowych spadł do poziomu poniżej 1,5 proc.
W związku z powyższym - pomimo dobrej sytuacji branży oraz wzrostowej tendencji w inwestycjach, należy zauważyć stopniowy wzrost wartości umów rozwiązanych, powodujący wypadanie z rynku podmiotów najsłabszych. Z drugiej strony, dostępność finansowania, wzrosty wartości zawieranych umów oznaczają, że finansujący postrzegają podmioty z branży transportu drogowego, jako atrakcyjnego i wiarygodnego kontrahenta - powiedział Wojciech Rybak, przewodniczący Komitetu Wykonawczego ZPL.fot. mat. prasowe
Koniunktura po III kwartale
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)